Svenska

E3 2018 ett stabilt mellanår?

Skrivet av Jeppman97 den 12 juni 2018 kl 20:13

Efter att ha sett Nintendos Direct för någon timme sedan, och därmed även den sista presskonferensen från de stora utvecklarna och utgivarna så är det hela tiden ett ord som återkommer vilket jag anser summerar årets upplaga av e3 väldigt bra. Det är odet är: Stabilt! För är det något som nästan uteslutande alla konferenser kan skryta med (förutom Square Enix då) så har det varit att leverera.

Därmed har också alla efterlängtade överraskningar fått stå vid sidan i år. Det har inte visats speciellt mycket nytt, utan fokus verkar ha legat på att leverera det man har i sin pipeline på ett så makalöst bra sätt som möjligt, och jag kan tycka att man generellt har lyckats. Vi har sett mycket kvalitet, hög sådan, och det är verkligen en bra tid att vara gamer just nu. Vi har en enorm bred sett till utbud och vid horisonten ser det väldigt betryggande ut med mängder av häftiga, underfundiga, röjiga och roliga spel på väg oavsett plattform. Jag vet att både min PS4 Pro och min Switch kommer att gå varma även nästa år.

Men det var trots allt inte de två konsolerna jag har i min ägo som gjorde starkast intryck om jag tittar på de företag som står bakom dem. Det var Microsoft utan tvekan och det enskilt för att man utannonserade att man nu har köpt upp hela fem studios.En satsning som heter duga och som jag förväntansfullt ser fram emot ska bära frukt inom några år. Det är ett steg i en oerhört rätt riktning då Xbox verkligen fått kritik för att sakna spel som definierar plattformen. Tack för det! Och som vanligt gör det ju heller ingenting att Phil Spencer är kung så fort han visar sig. Verkligen rätt man på rätt plats.

Rent spelmässigt så snodde Sonys "Big Four" (Spiderman, Last of Us 2, Ghost of Tsushima och Death stranding) showen för egen del och framförallt Ghost of Tsushima. Fy fan (ursäkta språket) vad det ser bra ut och det medeltida Japan är verkligen en era som både är en personlig favorit och underrepresenterad på marknaden. Däremot anser jag att deras konferens inte var speciellt bra. Jag saknar Jack Tretton, eller i alla fall en riktig konferencier som på ett smidigt sätt tar oss tittare vidare i showen,

Ubisoft och Bethesda hade som vanligt bra shower, och likt resten av årets e3 så levererade de kvalitet rakt igenom istället för att satsa på överraskningar. Nya Doom blev en favorit hos mig. Nintendos Direct hade jag enorma förhoppningar på då de är inne på andra året av sin konsolcykel och därmed verkligen nu behöver visa vart Switch står för någonstans. Det gick... sådär. Fire Emblem och Smash Brothers ser enoooormt bra ut för egen del, och nya Pokémon blir jag mer såld inför varje gång jag ser det. Men det var just det. Och det var spel vi visste skulle komma till formatet. Jag hade trott att man skulle lassa på blytungt med i princip allt man har för att knäcka Red dead till hösten. En liten besvikelse alltså.

Ordet Stabilt står sig för mig när jag än en gång gör mig redo för att försöka sammanfatta e3 2018. Det har varit stabilt, underhållande och bjudits på mängder av kvalitativa intryck, men de häftiga överraskningarna som jag förknippar med e3 har lyst med sin frånvaro. Tänk när Last Guardian åter utannonserades 2015, eller när God of War visades första gången 2016, eller när vi fick se första loggan till Metroid Prime 4 2017 för att ta de som kanske är färskast i minnet. Ingen gissade att de skulle visas och när de visades var det till jubel och applåder som knappt visste gränser, Det saknade jag i år.

E3 2018 är ett stabilt mellanår som påvisar mängder av kvalitativ underhållning, banbrytande historier, fläskig grafik och roliga spelmekanik. Det kommer troligtvis inte bli ihågkommet som något av de bästa E3 historien har bjudit på, men det har levererat och generellt visat mycket bra. Om än med en lite bitter eftersmak.

HQ