Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Såhär var Solo: A Star Wars Story

Skrivet av Jonas den 23 maj 2018 kl 21:51
This post is tagged as: Film, Star Wars

Om jag hade fått välja en så kallad "origins"-film, så hade en rulle om Han Solo kommit ganska långt bak för min egen del. Vi vet att han har ett komplicerat förhållande med Lando Calrissian, , vi vet att han vann Millennium Falcon över ett kortspel och vi vet att han hamnade i ultraskuld till Jabba the Hut efter en misslyckad smuggling som slutade med dumpad last.

Jag behöver egentligen inte veta mer än så. Han är lite slumpens hjälte, en gangster med ett nummer för stort hjärta för sitt eget bästa. Men fortfarande en gangster som inte tvekar att skjuta först. Däri ligger också mycket av hans storhet, genom att fylla i luckorna för tydligt får vi veta för mycket och hans agerande och lätt mystiska beteende i den ursprungliga Star Wars-trilogin är inte längre detsamma.

Jag hade betydligt hellre velat se en (eller helst två) filmer med Obi-Wan Kenobi, eller varför inte en rulle om Lando Calrissian eller någon annan nyckelhändelse i periferin. Men nu är det som det är och jag har nyss klivit ut från biosalongen efter att ha sett Solo: A Star Wars Story. Förväntningarna har varit lågt ställda och jag tyckte The Last Jedi var snudd på dålig och direkt föraktfull mot mycket som är Star Wars. Dessutom har det rapporterats om rejält med strul och personalbyten under produktionen, men det hindrade å andra sidan inte Rogue One från att blir en topprulle.

Så var tyckte jag då? Tja, innan vi går in på det, så VARNING för spoilers!

Redan från första stund greppar Solo lyckligtvis tag i mig på matinéliknande premisser, vilket är när Star Wars är som roligast för min egen del. Det påminner mer om de tidigare filmerna med mer rakt berättande och inga onödiga krusiduller.

Underhållningen brakar igång ordentligt redan de första minuterna med roliga personligheter och en svävarjakt som direkt för tankarna till framför allt F-Zero. Personkemin mellan Alden Ehrenreich och Emilia Clarke fungerar bra och sistnämndas medverkan var på förhand en av de saker jag oroat mig mest för i denna film, men lyckligtvis känns det som att allt sådant kommer på skam.

Sedan rullar det på. Minns ni den där scenen i Rogue One när de båda Mos Eisley-busarna Evazan och Baba dök upp som en liten blinkning till Star Wars-fansen? Det är ingenting jämfört med fanservicen i Solo. Det fullkomligen vräks på med aha-upplevelser, roliga paralleller, små ljudeffekter och sådant som jag misstänker att de mest inbitna Star Wars-fansen (dit jag räknar mig själv) kommer älska fullständigt. Allt du rimligen undrat över får sin förklaring (jag gillar verkligen varför Solo heter Solo och mötet med Chewbacca) och däremellan vankas det en närmast western-doftande film där det aldrig riktigt går att veta vem som går att lita på samt kreativa actionscener. Dit hör det underbara tiltande tåget vi fått se i trailers liksom allt som rör filmens Kessel-lopp.

Jag tycker också att det precis lagom mycket knyts an till Imperiet som mer än något annat finns i bakgrunden som en knepigt byråkratisk och enögd organisation som tagit över världen. Den här filmen utspelas i Imperiets skugga och även om vi får skymta klassiker som Star Destroyers och Tie Fighters, så känns det aldrig påträngande.

Jag tycker inte Calrissians droid L3-37 har något att hämta mot K-2SO från Rogue One, och känns mest malplacerad och förutsägbar, men det är en mindre bagatell som egentligen spelar liten roll i slutändan. Inte helt otippat är det Donald Glover som imponerar mest när det kommer till skådespeleriet, men jag gillar verkligen även Woody Harrelsons buttre gangster Tobias Beckett.

Ehrenreich har såklart den tuffaste uppgiften som ska gestalta en yngre version av en av de största filmikonerna någonsin. För min egen del tycker jag ändå att han gör ett gott jobb, och det är få tillfällen där jag inte tycker att Han Solo agerar som han borde. Visst, det är knappast något han kommer Oscars-belönas för, men jag vill gärna se en film till mer honom som Solo. Är också tacksam över utrymmet Chewbacca får här, han är verkligen en nyckelperson och inte bara en bifigur som i de båda filmerna i den nya trilogin.

Största minuspunkterna med filmen är att den nog ändå var i säkraste laget. Visst finns ett par schyssta överraskningar, men mycket vill ha mer och jag hade uppskattat några till. Vidare tycker jag att det ibland blir lite för mycket Star-Lord från Guardians of the Galaxy över Han Solo i vissa scener. Solo är ändå en enkel kille i slutändan och när det antyds att han varit direkt inblandad i skapandet av rebellerna blir det lite för mycket för denne slumpens hjälte.

I slutändan är jag ändå nöjd och belåten. Det här är Star Wars som känns som Star Wars och att slutet lämnas öppet för mer av detta gör mig på genuint gott humör, och mina farhågor kom helt på skam. Han Solo blev inte en mindre intressant figur av denna film, tvärtom känns han nu ännu roligare än innan.

Såhär var Solo: A Star Wars Story

Spinoff-filmerna "A Star Wars Story" har hittills varit det roligaste för min egen del sedan Disney tog över Star Wars, även om jag verkligen gillade The Force Awakens.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Tidernas sämsta konsolvisning

Skrivet av Jonas den 22 maj 2018 kl 11:47
This post is tagged as: Åsikter, Xbox One

Today marks the 5 year anniversary of Sony's best ever press conference: the Xbox One reveal event.

Citatet kommer från det underbara Twitter-kontot Ex-CEO Kaz Hirai, som enligt egen utsago kommer lägga ner enligt kort. Det har bjussat på sylvass satir i åratal med kängor åt alla håll, något Cliff Bleszinski förra månaden fick smaka på när kontot skrev:

"Radical Heights isn't Cliffy B's first Battle Royale game. LawBreakers started with 100 players online and very quickly only had one left."

Träffsäkert som sagt. Men för att återgå till det om Xbox så är det ju briljant just för att det är så snubblande nära sanningen. Inlägget kom igår och jag tänkte direkt skriva detta men fick akut åka till veterinär med sjuk hund, därför postar jag det idag istället. För tanken är verkligen svindlande att PR-folk hos Microsoft satte ihop denna show, vilken förmodligen tagit lång tid att producera och varit svindyr.

När de var nöjda och kört genrepet kom man fram till att det var fullständigt klockrent och om inte detta fick Xbox One att flyga ur hyllorna så skulle inget lyckas. Därför fick det grönt ljus och konsolen presenterades. Resten är historia, skulle man väl kunna säga och historiens sämsta (eller möjligen näst sämsta) konsolpresentation var ett faktum.

Man får ju bara en chans till ett första intryck och sedan dess har det mer eller mindre varit uppförsbacke för Microsoft, samt ett digert arbete med att avsluta alla gamla satsningar och tankegångar och ersätta dem med något som marknaden faktiskt vill ha. Idag känns det betydligt stabilare med bra tjänster och Xbox One X, men tanken svindlar fortfarande att ett företag med dessa resurser kunde sätta ihop en konsolvisning av det slag som gjordes år 2013. Det är direkt ofattbart.

Tidernas sämsta konsolvisning

"TV, TV, TV, sports, Xbox go home!" - Allt man som gamer önskar sig enligt Don Mattrick.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Flykten från Rockstar #2

Skrivet av Jonas den 17 maj 2018 kl 02:12
This post is tagged as: Försäljning, Rockstar

Redan i mars började det försenas spel så till den milda grad efter att Rockstar kommunicerat att Red Dead Redemption i oktober, att jag skrev ett blogginlägg kallat 'Flykten från Rockstar'. Kort efter att jag skrev det meddelade Sony att Days Gone plötsligt nog hellre borde släppas 2019, och sedan dess har vi fått veta att spel som Anthem, Borderlands 3, Shenmue 3 och Metro Exodus också drabbats av okända farthinder och skjutits upp till senare nästa år.

Det normala är ju annars att spel försenas hyggligt nära inpå lansering när utvecklarna inser att de inte kommer klara kvaliteten spelet borde ha, varpå det skjuts upp några månader. Nu snackar vi om storspel där utvecklingen pågått länge och rapporteras flyta smidigt, men där man med över ett halvår (till ett år) kvar av utvecklingen kommit fram till att det inte är lämpligt med lansering enligt vad som tidigare kommunicerats.

Nu har ju E3 inte varit ännu och ett företag som Nintendo berörs såklart inte av detta (eftersom Red Dead Redemption 2 inte kommer till Switch lär Nintendo lassa på med mer än någonsin för att kontra detta. Och jag kan inte låta bli att undra om inte respekten är onödigt stor.

För ja, jag tror att samtliga spel som nu försenats eller plötsligt kommer långt utan för de normala lanseringarna (som Call of Duty som plötsligt helt bryter mot seriens mönster och kommer tidigt i oktober) drabbats av det faktum att utgivarna är livrädda för Red Dead Redemption 2. Visst, ser man på monstrositeten Grand Theft Auto V som sålt över 95 miljoner och är största nöjesprodukten någonsin - så verkar det ju mastigt att möta detta.

Men Red Dead Redemption var aldrig Grand Theft Auto. Det är ett av de bästa spel jag någonsin spelat, men det har "bara" sålt drygt 15 miljoner. Nu tror jag absolut att tvåan kommer sälja mer än så, men som jämförelse har Super Mario Galaxy sålt runt tolv miljoner, Halo 3 sålt drygt tolv miljoner och Uncharted 4: A Thief's End ligger förmodligen i närheten av elva miljoner.

Dessa är alla exklusiva titlar, och Fallout 4 sålde (till butik) 12 miljoner redan första dygnet. Spel som floppar är såklart tråkigt, folk har lagt sin själ i dessa projekt, somliga blir av med jobbet och det finns mindre resurser till framtida satsningar. Dessutom sjunker värdet på företaget. Jag fattar absolut att det är något man vill undvika till varje pris, nu när utvecklingskostnaderna för spel är som de är.

Men när alla spel skyfflas undan på det här sättet så leder det till en mindre späckad höst, en möjligen för späckad vår, spel känns gamla innan de ens släppts och sammantaget tror jag det är en lite för defensiv strategi många nu intagit. Jag kommer skaffa Red Dead Redemption 2 och jag kommer spela det sönder och samman. Men! Jag kommer också att skaffa andra spel. Pizza är rysligt gott, men jag vill inte bara leva på det under hela hösten.

Flykten från Rockstar #2

Rockstar har skrämt slag på utvecklare och utgivare som redan under våren börjat försena sina spel i drivor för att slippa möta det i höst.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Mortal Kombat på E3?

Skrivet av Jonas den 11 maj 2018 kl 14:32
This post is tagged as: Önska

Jag har med viss oregelbundenhet spelat Mortal Kombat X ända sedan det släpptes för drygt tre år sedan. Det var bra redan när det kom och har sedan undan för undan byggts ut med relevanta patchar, suveränt DLC och idag skulle jag säga att det är ett direkt skitbra spel. Ett av väldigt få västerländska fightingspel som verkligen underhåller och har ett välfungerande och balanserat spelsystem med bra djup.

För mig råder ingen tvekan om att Midways konkurs var det absolut bästa som hänt serien. Den var verkligen i risigt skick på slutet och något folk skrattade åt, men med Warners pengar och kompetent ledning har det blivit något helt annat. Japanska fightingspel får ursäkta, men jämfört med Mortal Kombat X och Injustice 2 ser storheter som Street Fighter V och Tekken 7 snudd på primitiva ut - både vad det gäller grafik, innehåll och singleplayer (versus är givetvis det viktigaste, men det är så subjektivt att jag hoppar över det när jag staplar fakta).

Därför blir jag närmast tröstlöst glad över att det verkar som om Ed Boon planerar att släppa ett nytt Mortal Kombat under hösten. Jag hoppas Netherrealm Studios vågar lämna en del figurer bakom sig nu eftersom de introducerade avkommor i förra spelet och vågar satsa på helt nya ansikten. Det är såklart kul med gamla favoriter, med nya legender behöver också födas.

En annan sak jag hoppas på är att de fortsätter vara lika fullständigt orädda med fatalities. De i förra delen var verkligen magiskt kreativa och sanslösa, och jag vill se mer av den varan. Jag skulle väldigt gärna vilja se tagteam-stöd också så två personer kan spela mot varandra och bytas av allt eftersom. Vidare hoppas jag att de fortsätter med sina gästkaraktärer med skräckteman. Passar som handen i handsken och är ett roligt tillägg. Figurer jag hoppas gästspelar är The Crow, Michael Myers, Pinhead och Terminator. Jag skulle heller inte ha något emot wrestlaren Undertaker som passar väl in i detta gäng.

Hoppas även på två versioner av spelet. En ordinarie med alla karaktärer och en free to play-utgåva. Sistnämnda med två karaktärer valbara som roteras varannan vecka. Ungefär som Killer Instinct fungerar, något som lett till ett väldigt levande community online. Sedan kan den som satsar på gratisversionen köpa de karaktärer denne vill ha, medan de som köper fullpris får allt, inklusive singleplayer och lokal verus..

Till sist skulle jag vilja se stöd för turneringar och liknande så man lätt kan arrangera sådant, både för den som vill spela med vännerna hemma eller online. Det skulle förmodligen även göra spelet mer esportkompatibelt och borde alltså ligga i Netherrealms intresse.

Mortal Kombat på E3?

Vad hoppas du på i nästa Mortal Kombat?

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Spelhistoriens största läcka sabbar E3?

Skrivet av Jonas den 10 maj 2018 kl 02:59
This post is tagged as: E3, Rykte

Tunga läckor är inget nytt i spelvärlden och allt från original-Xbox till Playstation 3 och otaliga stora spel har läckt förr. Sådant händer, som jag skrivit förr blir det allt svårare att hålla saker hemligt. För varje ny person som vet om vad som händer har du en ny potentiell svagaste länk. En hemlis till ens bäste vän, lite skvaller till familjer eller lite skryt om vad man vet under en våt utekväll räcker.

Till det kommer såklart att alla spel behöver åldersmärkas, listor ska skickas ut till butiker för att de ska kunna planera sina inköp och ha register klart så kunderna kan förbeställa. Till slut är det gott och väl över 1000 personer som vet saker som bör klassas som hemligheter och om något är det väl konstigt att inte ännu mer läcker.

Men för det mesta handlar det om enskilda produkter som sipprar ut. Det kan vara ett storspel som någon person vagt involverad tar med på sitt CV utan att tänka närmare på det, en person som råkar lägga upp ett spel till förhandsbokning lite för tidigt eller något marknadsföringsmaterial som packats upp för tidigt. Med det sagt så har jag aldrig någonsin varit med om en läcka av det slag som sipprade ut under onsdagen med allt från Borderlands 3, Splinter Cell, Gears of War 5, Rage 2, Just Cause 4 och mycket annat.

Det är nästan för mycket så att det känns fejkat. Men det tror jag inte det är. Långt ifrån. Är faktiskt fullständigt övertygad om att rubb och stubb är korrekt. Splinter Cell lär alltså komma till alla format och spekulationerna om att det är PC/Xbox One-exklusivt stämmer inte. Samma gäller Final Fantasy VII: Remake som också det rimligen är multiformat. Och så har vi ju Assassin's Creed som läckte. Vad det är har vi såklart inte en aning om, men en rimlig gissning är att det handlar om en remake av det första spelet i väntan på ett nytt äventyr i samma klass som Origins som lär komma 2019.

Rage 2 är väl kanske det mest spännande spelet, en halvt bortglömd titel som inte sålde särskilt bra. Världen är dock fantastisk och jag är mycket glad att det får en ny chans. Om det faktiskt är Id Software som gör spelet är jag dock mer osäker på, de släppte Doom relativt nyligen och gör garanterat en uppföljare samt filar som bäst på Quake Champions. Så vansinnigt stora att de kan har tre jätteprojekt igång samtidigt tror jag inte de är. Bethesda har jobbat mycket med svenska Machine Games och franska Arkane Studios tidigare och det är inte alls otänkbart att någon av dem gör Rage 2.

Gears of War 5 är inte mycket att säga något om. Alla visste att det skulle komma förr eller senare och troligen blir det Microsofts stora dragplåster till hösten tillsammans med Forza Horizon 4 (som kallas Forza Horizon 5 i läckan - vilket jag tror är enda felaktigheten). Just Cause 4 är lite samma, att det skulle komma var givet. För min egen del är jag alldeles ohyggligt glad över Borderlands 3 också. Även det ett spel vi visste skulle komma, men att det visas nu betyder förhoppningsvis lansering i år också.

Det finns dock en baksida med en läcka som detta - och då talar jag inte bara om den arme sate som förmodligen helt ovetandes trodde att han/hon gjorde ett gott arbete med att lägga upp allt och som nu fått sitt livs utskällning, sparken från sitt jobb och får leva med att ha gjort otroligt mycket skada för hårt arbetande spelutvecklare. Dels försvinner överraskningsmomentet för så många människor som jobbat med detta under lång tid, och dels måste redan gjorda planer göras om. Detta är ju inte bara en läcka för oss, utan för spelföretagen med som nu vet vad som ska visas på E3. Förmodligen råder vild panik på huvudkontoren nu där det just nu ändras planer febrilt.

Hade man bara tänkt att visa en kort teaser och säga att spel XYZ kommer, för att senare ha information och liknande så är ju det rätt värdelöst nu. Vi vet att spelet ska komma och det behövs något mer. En rimlig gissning är att åtminstone några av spelen visas upp innan E3 för att där istället bjuda på något annat. Och i samma sekund som något av dessa spel visas kan man ju även utgå från att resten är rätt.

Att döma utifrån listan har vi en otroligt häftig E3 att se fram emot. Men det vilda jublet över att ett nytt Splinter Cell eller det efterlängtade Metroid Prime 4 visas lär bytas ut mot ett frankt konstaterande att "ja, där kom den också ja". Hade dessa spel kommit som ett pärlband under de tre dagar då alla viktiga presskonferenser körs, tror jag många hade fallit ur stolen. Den överraskningen är nu helt borta, på gott och ont.

Det är såklart kul att få veta saker innan och detta är en läcka av ett slag jag aldrig sett maken till tidigare. Men åtminstone för min egen del är mycket överraskningsmoment bortplockat. Som att få veta att man ska få en cykel i julklapp men pappa råkar försäga sig och överraskningen istället blir att få se hur cykeln ser ut. Det är som det är med detta, men jag räknar som sagt med att allt är sant och att flera av E3:s tyngsta bomber nu är desarmerade.

Spelhistoriens största läcka sabbar E3?

Flera av läckorna lär presenteras innan E3 drar igång, alternativt att vi får se mer av dem än vad som initialt var planerat eftersom själva utannonseringen är röjd.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus