Svenska
Blog

Allt eller inget för spel som Virtua Fighter 6

Skrivet av Jonas den 20 februari 2018 kl 01:57

Att kurvan för utvecklingskostnader av spel rört sig nonstop norrut i 40 års tid är inte direkt någon hemlighet. Det har i sin tur lett till titlar som är så innehållsrika och påkostade att det ofta överträffar de största filmproduktionerna kostnadsmässigt, och då tillkommer ändå fortlöpande utveckling för buggar och nytt innehåll samt såklart servrar.

Det har trevligt nog ändå fört med sig ett väldigt levande indie-community som idag är en helt naturlig del av spelvärlden. Stardew Valley är bland det bästa jag spelat på åratal, Overcooked är direkt briljant och SteamWorld Dig 2 är en genuin höjdare. På det sättet kunde även Killer Instinct tas tillbaka med begränsat innehåll och grafik, och blev samtidigt en stor succé tack vare detta.

Det finns dock ett antal spel som fastnat i något slags trist limbo, spel som helt enkelt lett utvecklingen för grafik och teknik tidigare och där det helt enkelt anses omöjligt att fortsätta spelen. Som exempel för detta tänker jag använda Virtua Fighter 6. Femman blev ändå en hyfsat stor succé med alla framgångar i arkadhallarna samt den sammanlagda försäljningen av hemversionerna - även om ingen stack ut sådär våldsamt mycket.

Men ska man göra ett spel som Virtua Fighter 6 skulle behöva vara, så kommer det kosta enormt mycket pengar. Vi snackar hyperdetaljerade karaktärer, bakgrunder vi aldrig sett maken till och så vidare. Det är helt enkelt en väldigt stor risk, att ens gå jämt upp skulle kunna ta flera år och vinsten i slutändan tror jag ingen på allvar tror skulle bli sådär våldsamt mäktig i slutändan. I sämsta scenariot väntar en flopp som kan innebära hundratals vaskade miljoner kronor, medan det i bästa tänkbara scenariot kan ge pengarna tillbaka med lite bonus på det.

Vilken utgivare vid sina sinnes fulla bruk skulle ge grönt ljus till det istället för att satsa på ett säkrare kort? Den enkla lösningen skulle såklart kunna vara att helt enkelt göra spelet billigare. Färre karaktärer, kanske en gratisversion, sälja kläder i drivor till kämparna, sämre grafik och så vidare. Men ett spel som Virtua Fighter, som lett utvecklingen för genren på så många nivåer genom åren, passar inte riktigt i den mallen.

Det är helt enkelt inte Virtua Fighter längre om det kommer ett nytt spel som knappt är snyggare än del fem och som girigt försöker få oss att slanta upp för allt. Därmed fastnar det i en sådan trist limbo som nu skett. Ett öde som även drabbat spelserier som som Knights of the Old Republic, Max Payne och Crysis, bara för att nämna några. De har helt enkelt standarder de måste leva upp till och när det inte finns absolut massiv försäljning som lockar, blir de högriskprojekt. Och för dessa titlar gäller helt enkelt allt eller inget - där sistnämnda tyvärr oftast tycks bli lösningen.

Allt eller inget för spel som Virtua Fighter 6

Virtua Fighter var fullständigt nydanande för tredimensionell fighting och har sedan dess lagt grafisk ribba för genren med varje ny del.

HQ