Svenska
Blog

Exklusiviteterna är på väg bort

Skrivet av Jonas den 21 mars 2019 kl 01:33

En av de bloggar jag tycker stått sig bäst av alla jag skrivit var Shinji Mikami är död från år 2007. Shinji Mikami (Resident Evils pappa) lever dock och har hälsan, och det gjorde han även 2007 då jag satte bloggen på pränt. Så vad handlade det om då?

Jo, om hur PR-snack ofta är just PR. Det handlar om att sälja saker och hur det gäller att ta tvärsäkra uttalanden med en nypa salt. Flera av spelvärldens mest namnkunniga titlar har på ett eller annat sätt varit ultraexklusiva, tills... de inte var det längre. The Elder Scrolls IV: Oblivion och Bioshock var två spel som aldrig skulle komma till Playstation 3, Shinji Mikami skulle skära av sig huvudet om Resident Evil 4 kom till något annat format än Gamecube, Ninja Gaiden II skulle aldrig släppas till Playstation 3 och Final Fantasy XIII skulle aldrig komma till Xbox 360.

Det här kan vi fortsätta med länge än då det inte saknas spel som varit tidsexklusiva men marknadsförts som helexklusiva, spel vars utvecklare bytt ägare eller där man senare helt enkelt kommit på andra tankar. Själv tycker jag sällan det är anledning att uppröras när fler får chansen att spela bra spel, men svekdebatter brukar uppstå där någon gräver fram ett gammal tvärsäkert PR-uttalande.

Igår (det är efter midnatt nu!) kom två sådana dynamiter. Först bekräftades Cuphead till Switch (någon fler som noterade att vi under sändningen fick höra Nintendo referera till Microsoft som "our friends?), där Microsoft utannonserat spelet som helt exklusivt till först Xbox One, sedan PC och Xbox One samt nu alltså PC, Xbox One och Switch. Bara någon timme efter dundrade Quantic Dreams på med nyheten att Playstation 4-exklusiva Detroit: Become Human (samt två tidigare Playstation-exklusiva spel) släpps till PC och är tidsexklusivt ett år till Epic Games Store.

Och jag tror, som jag bland annat skrev om igår i min artikel Google Stadia övertygar inte att det här bara är början. Jag tror vi är ett fåtal år från att helt ha smulat sönder begreppet 'exklusivitet'. Det kommer gå att spela streamat kors och tvärs, och att försöka låsa in sina titlar är en enkelbiljett ut ur spelvärlden när en publik på två miljarder gamers ska jagas, snarare än i bästa fall 100 miljoner konsolköpare. Kort sagt, räkna med rejält uppluckrade exklusiviteter.

Så vem kan man lita på då när det kommer till prognoser, löften och liknande? Tja, en gång per kvartal är det upp till bevis för alla företag i konsolvärlden då kvartals-/årsrapporterna ska redovisas. Då kommunicerar företagen med sina ägare och deklarerar vad de har på gång samt hur saker och ting har gått. Vi brukar alltid försöka täcka detta så gott vi kan här på Gamereactor då det är en ovärderlig källa till information.

Det som sägs där är inte för att blidka glada gamers, utan för att deklarera för alla delägare vad deras investering egentligen håller på med. Dessa löften brukar vara de bästa. Men när det kommer till vad PR säger om vad som är exklusivt och vad som inte är det, är det oftast bäst att ha i åtanke att det är just PR och till för att sälja snarare än diktera absolut sanning för evigt ristad i sten.

Exklusiviteterna är på väg bort

Att exklusiviteter blir ett halvt menlöst begrepp tror jag kommer bli ändå mycket tydligare framöver, i synnerhet om konsolerna börjar kunna köra Windows eller Android - vilket i teorin borde kunna göra att exempelvis Steam, xCloud, Playstation Now eller Nintendos mobilspel kan köras kors och tvärs på dessa.

HQ