Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Ovanligt grisiga mikrotransaktioner

Skrivet av Jonas den 4 oktober 2019 kl 01:35
This post is tagged as: Åsikter

Det var länge ett dilemma i spelvärlden att DLC delade upp användarbasen mellan de som hade och de som inte hade. Jag som främst spelar Halo online kommer ihåg i allt från Halo 2 till Halo 3 och Halo 4 samt senare Dice reboot av Star Wars Battlefront, där vissa va mina vänner saknade de nödvändiga expansionerna för att vi skulle kunna lira ihop.

Följaktligen fick jag som köpt de nya banorna inte spela dem, och ville jag göra det, så var det ofta utan vänner och med långa väntetider eftersom så få spelade expansionerna. Det var ärligt talat ett rätt värdelöst system. Idag är detta utbytt mot gratis DLC och introducerandet av mikrotransaktioner. I sig inget problem när det handlar om kosmetika. Jag har inget emot att köpa ett skin eller en kostym som känns välgjord och prisvärd.

Att hålla servrarna igång är inte gratis, inte heller kontinuerlig vidareutveckling. Så är det. Pengarna ska in, jag accepterar detta. Men det har inte stannat där. Ubisoft älskar exempelvis att släppa sina spel med möjlighet att skaffa XP-boosters. Ett sätt som gör att du går snabbare upp i level. Ett helt okej system om levlandet kan anses gå i acceptabel fart, men det gör det sällan. Ofta får den som spelar utan helt enkelt finna sig i så kallad "grinding", det vill säga göra samma sak om och om igen för att nå nödvändig level och kunna komma vidare.

Och varför stanna där? I FIFA-spelläget FUT handlar det mer eller mindre om att slunga cash på skärmen för att boosta vinstchanserna, och Activision lät oss i Call of Duty: WWII stressat kolla in när andra köpte loot-lådor, för att hetsa oss att göra detsamma. De tog även patent på ett system som gjorde att vi skulle matchas på ett sådant sätt som gynnar de som köpt mycket och låter förlorare se vad vinnarna köpt i hopp om att de ska skaffa detsamma.

Direkt grisigt. Men inte så grisigt som det patent EA avslöjades sitta på igår. Ett system som gör att den som snabbt handlar mikrotransaktioner, får mer för pengarna. Det gäller alltså att vara snabbt ute för att få det bästa. Det är inget att ens fundera på! Köp, köp, köp! Kommer du för sent och handlar får du mindre för slantarna, och vem vill ha mindre?

Det är som att EA förvandlats till en TV Shop-försäljare på Kiviks marknad som har ett specialerbjudande just nu på bilvax och slänger med en extra putsduk om du handlar inom fem minuter. Lyckligtvis har EA förtydligat att patentet var något de fått på köpet i samband med ett uppköp, och att det inte är något de tänker använda. Förhoppningsvis ett löfte de håller.

Men klart är att det alltså sitter människor och har som yrke att komma på nya sätt att lura av folk pengar på vad som i grund och botten är ren dynga, och de tar sedan patent på sina idéer för att kunna sälja dem vidare och tjäna mer pengar på att tjäna pengar. Nu låter jag som arg vänsteraktivist, men generellt har jag inga problem alls med att folk eller företag tjänar pengar. Tvärtom, det är utmärkt. Men det krävs att det görs schysst. Inte med regelrätt utnyttjande och med vad som i det närmaste är lurendrejerier.

Idag är det på tok för lätt att leverera fullprisspel som tvingar dig till sjaskig grinding, för att därmed göra att du måste betala en slant till för att låsa upp möjligheten att ha roligt i spelet som kostade dig 700 kronor att köpa. Det är fruktansvärt dålig stil. Det är inte mikrotransaktioner, utan ett underhållningsvärde som gisslan. Som att sälja hörlurar där basen alltid är låst till miniminivå, där du måste betala extra för att få lite tryck. Eller varför inte en smartphone där din 40-megapixelkamera bara tar fisheye-bilder och där du måste pynta en slant för att få tillgång till vanlig kamera.

Det är verkligen skriande hög tid att ta krafttag mot eländet för regeringar runt om i världen. Det är verkligen ett otyg som förstör spelvärlden och i värsta fall folks liv med skyhög skuldsättning. Jag tror de flesta av oss inte alls har något emot att betala för vare sig mikrotransaktioner eller DLC - om vi känner att vi får valuta för pengarna. Och det är dit vi måste komma, se till att rösta med plånboken.

Ovanligt grisiga mikrotransaktioner

Det är bättre att inte fragmentera spelarbasen som man gjorde förr med DLC, men alternativet vi fått är faktiskt i flera fall rent av värre.