Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

EA känns bättre än på länge

Skrivet av Jonas den 29 juni 2020 kl 15:23
This post is tagged as: Åsikter

EA brukar alltid vara kontroversiella, ibland på goda grunder och ibland väldigt överdrivet. Varför det är på det viset, går att diskutera. De har onekligen ägnat sig åt hårdhänta affärer som fått talangfulla utvecklare att gå under samt ibland prioriterat aktieägare väl mycket framför sina kunder. Men det är något EA knappast är ensamma om, Microsoft och Sony har också varit rena bödlar för fina utvecklare och Activision och Take-Two får väl sägas vara ännu mer aggressiva med sina mikrotransaktioner.

Med det sagt har de känts ganska ointressanta under de senaste fem åren med tanke på sin storlek. Allt har handlat om att kränga mikrotransaktioner, spelen har känts som fokusgruppsprodukter och licenser har dominerat. Med det sagt, tycker jag faktiskt att vinden nu har vänt.

Hur mycket av detta som är före detta Dice-chefen Patrick Söderlunds fel/förtjänst, vet jag faktiskt inte. Han var EA-chef fram till 2018 och det är möjligt att det är han som lade grunden till problemen, men även det spännande som nu börjar hända inom EA.

För sedan han klev av har vi som bekant fått Bioware att både dra tillbaka och göra om Anthem samt utveckla Dragon Age 4, hyllade Command & Conquer Remastered Collection har släppts, Skate 4 har utannonserats, Crysis Remastered har också utannonserats, Star Wars har utökats med Jedi: Fallen Order (och Battlefront fick en gratis helrenovering) samt att ett smalare spel som Squadrons väntar runt knuten, de finansierar Josef Fares spel och har gett Dice rejält med tid på sig till nästa Battlefield istället för att stressa ut det till nästa generation.

Dessutom har EA tänkt om angående sin Origin-satsning och är nu tillbaka på Steam igen till användarnas stora glädje och flera av deras senaste titlar saknar helt mikrotransaktioner. Och då har jag inte ens nämnt att Criterion fått ansvaret för Need for Speed.

Det är väl i princip FIFA-seriens Ultimate Team (loot-lådor) och de ofta undermåliga NFL Madden-spelen som idag utgör EA:s stora plumpar i protokollet. I fallet FIFA är det dock även bra spel, även om det är smockat med grisiga mikrotransaktioner.

Summa summarum tycker jag därför att EA idag känns mer spännande än på länge. Och när de säger att de ska utöka sin Star Wars-satsning och har massor av outannonserade spel på gång - så blir jag nyfiken. EA känns just nu bättre än på länge, och de har goda förutsättningar att vara en av de källor som skänker mest glädje nästa generation. Och det var det länge sedan jag ärligt kunde säga om dem.

EA känns bättre än på länge

Bioware filar som bäst på ett nytt Dragon Age samt på att fixa Anthem, vilket är två av flera spännande EA-projekt just nu.