Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Vilken resa för Rare

Skrivet av Jonas den 22 juli 2020 kl 00:51
This post is tagged as: Åsikter

Jag har aldrig varit något Rare-fan, även om jag heller aldrig tyckt illa om deras spel heller. De gjorde väldigt mycket kul under NES- och Super Nintendo-eran och det är svårt att vifta bort Goldeneye 007. De har fått en hel del kritik för åren hos Microsoft, men samtidigt har åtminstone jag haft roligt med Conker: Live & Reloaded, Kameo: Elements of Power, Viva Piñata, Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts och Rare Replay.

Ska man vara väldigt snäll och credda dem för Killer Instinct-rebooten (det ska man nog inte) - så var även det en höjdare. Men oavsett hur det är med den saken, så har Rare spel för mig varit sådana som pendlat mellan betygen 6-8 (Kinect-liren har jag knappt rört dock). Dit hör även deras senaste spel, Sea of Thieves, som jag gav betyget sju. Det tycker jag står sig, sett till vad som fanns med vid lanseringen.

Men det är kul ändå. Det är omöjligt att ha tråkigt med Sea of Thieves och jag tror inte jag kan komma på något annat spel som gett mig så många spontana skrattattacker heller. Detta kommer från spelets märkliga utformning där det egentligen inte finns några färdiga äventyr eller uppdrag att spela, utan man skapar sin egen underhållning.

Jag och mina vänner kan hämta ett enkelt uppdrag om att leta skattkistor, men på vägen attackeras av en annan båt som fått för sig att vi bör sänkas. Det leder till hiskeliga strider som slutar med att vi spolas upp på en ö och hittar en flaskpost. Den leder oss till något helt annat, men på vägen dit ser vi ett fort under belägring och bestämmer oss för att hjälpa till. Det går vägen och det blir sedan sång och fylla på stranden medan vi alla får nya vänner att lägga till i kompislistan - innan vi bestämmer oss för att tillsammans försöka besegra Megalodon.

Att Rare själva uppdaterat spelet med drivor av gratisinnehåll har gjort att Sea of Thieves idag är flera gånger större än det var när det ursprungligen släpptes. Och det är fortfarande ett spel vi kan lira när inget annat lockar och vi bara känner för att ha kul. För som sagt, det kommer bli äventyr vi aldrig kunnat förutse.

Jag kan givetvis inte ärligt säga att jag trodde att det skulle nå 15 miljoner spelare efter två år, och med tanke på att det tycks fortsätta växa snabbt, får jag förmoda att det lär slå 20 miljoner med, tids nog. I alla lägen börjar Sea of Thieves nu närma sig den nivå där det kan anses vara Rares största spel någonsin i konkurrens med Donkey Kong Country och Goldeneye 007.

Det är såklart svårt att mäta eftersom sistnämnda spel i princip uteslutande levde av försäljning (och hyrspel), medan Sea of Thieves sannolikt främst levt av Xbox Game Pass, även om det också sålt bra. Jag kan inte säga att Sea of Thieves gjort mig till Rare-fan, men jag kan slå fast att jag efter det är betydligt mer sugen på att få se vad de jobbar på härnäst; Everwild.

Det är det spel efter Halo Infinite jag själv är mest sugen på vid torsdagens Xbox Games Showcase, och det är första gången jag är så peppad på ett Rare-spel.

Vilken resa för Rare

Rare inviger nästa generation med en helt ny spelserie - Everwild.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera