Svenska
Blog

Tre önskemål inför Hazelights nästa spel

Skrivet av Jonas den 11 mars 2025 kl 03:34
This post is tagged as: Önska

Efter oerhört fina betyg följt av ett oerhört stort intresse på Steam, följt av hög försäljning råder det ingen tvekan om att Josef Fares och hans Hazelight har anledning att sträcka lite extra på sig. De har redan bevisat att de levererar kompletta spelupplevelser som levererar så mycket underhållning per krona att AAA-utvecklarna får skämmas.

Det tog fyra år och göra Split Fiction och i vår intervju med Fares berättar han att teamet består av 80 personer, men att han ser hundra som något slags tak. Det här gör att man kan misstänka att de på allvar bara kan jobba med ett projekt åt gången om ambitionsnivån ska vara såhär hög. Därmed lär vi få se nästa spel runt 2029, och då rimligen till Playstation 6 och Xbox Next.

Så vad kan vi vänta oss då? Det har jag naturligtvis inte en aning om, men jag vet att jag är genuint nyfiken. Förproduktionen lär redan vara i full gång (åtminstone på idéstadiet), men jag tänkte ändå kosta på mig att få önska lite.

• Fyra spelare – Att lira co-op är alltid lika kul och något av det jag gillar mest. Med bra sällskap växer nästan vad man än kör till oanade höjder och inga mer än möjligen Nintendo gör detta bättre än Hazelight. Med det sagt vore det kul att få spela på fyra personer nästa gång. Dagens stora TV-skärmar räcker till för alla och det vore härligt att få se hur tre ibland måste hjälpa en person, ibland är alla för sig, ibland ska tre hjälpa en person och ibland är det aktiviteter två och två, allt medan skärmen delas på olika sätt.

• Snegla på Gears of War: Horde och Helldivers II – Hittills har Hazelights spel varit tydligt drivna av ett narrativ, kanske ett resultat av Fares bakgrund som filmskapare. Det vore dock spännande att få se honom snegla lite på Horde-konceptet och skapa något som man kan fortsätta spela under en längre tid. Visserligen kommer jag köra igenom Split Fiction som både Mio och Zoe (säkert runt 30 timmars speltid), men jag hade gärna haft något mer beständigt än så när det är såhär underhållande.

• Dags att ge sig på loot – De gamla Borderlands-spelen hade inte personligt loot, utan alla kunde kuta fram och roffa åt sig av det som erbjöds. Ett koncept som definitivt gynnade ninja-lootare som mina medspelare Köksapparaten och Stoppa Duvan, men som även var ganska spännande eftersom det tvingade folk att snacka igenom vem som skulle få vad. Här finns en bra premiss. Designa ett spel med loot som verkligen påverkar egenskaperna hos spelarna, och tvinga dem  att välja vem som ska göra vad och utvecklas åt vilket håll.

Tre önskemål inför Hazelights nästa spel

Är du igång med Split Fiction ännu och vad hoppas du på från Hazelights nästkommande spel?

HQ