Svenska
Blog

Dyra onlinespel och massiva reor

Skrivet av Jonas den 30 november 2016 kl 02:43

Det är något slags skifte i spelvärlden just nu där i runda slängar ett av tre sålda spel är nedladdat, och fler tycks det hela tiden bli. Argumenten för och emot har dryftats otal med gånger, men en sak det nog pratas för lite om är prislapparna. Oftast är det nämligen klart billigare att handla spel på skiva, trots att intäkterna för ett sådant sålt spel är betydligt mindre för utgivarna.

Det finns ett inneboende problem med resonemanget att digitalt alltid ska vara billigast, helt enkelt för att det inte finns en chans att alltid erbjuda det billigaste alternativet kontra vad en skiva kostar någonstans i världen - men oavsett hur det är med den saken så är de för dyra. Mycket för dyra, till och med.

Det här för med sig konsekvenser eftersom alla vet att det vankas nya reor vid allt som en liknar en speciell dag. Spel kan vara billigare på Alla hjärtans dag, Halloween, May the Fourth och förmodligen snart även Fettisdagen. Det är höstreor, sommarreor, specialreor och nya reor varje vecka för den som har vissa tjänster. Till det kommer gratis spel där alla med viss insikt kan ana vad som är på gång.

Det här gör att väldigt många väljer att inte köpa spel när de tänkt utan helt enkelt vänta till rean. De är så många och omfattade idag att jag nästan känner mig lurad om jag handlar digitalt till fullpris. Och om ett spel är gratis till PSN eller Xbox Live för abonnenter av deras onlinetjänster, kan man nästan utgå från att det inom loppet av några månader även kommer till alternativet.

Nu gillar jag såklart reor, men det är orimligt att spel ska vara så dyra digitalt att man nästan uppmanas att inte handla utan vänta lite på den där givna rean som kommer alldeles strax oavsett. Att priset ska justeras är det enkla svaret, men även med en avdragen hundring per titel så är det fortfarande dyrare och det är tveksamt om försäljningen skulle öka så massivt att det kompenserar.

Istället vill jag föreslå en annan lösning, och det är mer innehåll. Säsongspass är idag halvt obligatoriskt till många spel och DLC kan ofta vara direkta mästerverk man bara inte får missa. Men alla köper inte detta, alternativt att de återigen väntar på reor. Låt åtminstone första omgången DLC ingå för den som köper spelet digitalt. Det är ju inte bara dyrare, utan även ett spel som ingen annan kommer köpa begagnat någonsin. Den marginalen finns definitivt där och bidrar till ett mer levande online-community där folk fortsätter spela längre eftersom de vill prova det DLC de fått på köpet. Och om de gillar det kan de få sina kompisar att handla samt att de kan tänkas vara intresserade av mer själva.

En annan variant är rent kosmetiska saker. Varför inte ge digitalköparna någon exklusiv kostym eller vapen-skin som gör att de får chansen att glänsa lite online. En annan variant vore tidsexklusivt DLC där det ges access till en prolog eller liknande som inte går att ladda hem för de som köpt fysiskt förrän långt senare. Eller kanske ge föregångaren till ett spel på köpet, tillgång till ett framtida demo för ett populärt spel (alla som köper digitalt har ju bevisligen bra uppkoppling) eller något helt annat.

Möjligheterna är oändliga såklart och jag tror att mervärde vore rätt sätt att gå. Javisst, spelen blir dyrare, men man får mer för pengarna. Idag är butikerna en del av bromsklossarna eftersom de inte vill sälja konsoler med låg marginal om de inte kan tjäna pengar på fysiska spel, men att en digitalköpare får en unik hjälm och vapen till Halo 5: Guardians, alternativt Ico när The Last Guardian laddas ner - hade nog inte ändrat på försäljningen av fysiska spel i nämnvärd bemärkelse. Däremot hade det fått de lojala fans som drar in en orimligt stor proportion av intäkterna (som ger nya spel, större satsningar och välbehövlig vinst) att få något litet extra som tack för just detta.

Dyra onlinespel och massiva reor

Ico på köpet om man laddar ner The Last Guardians hade nog många digitalköpare uppskattat samtidigt som det egentligen inte kostat något.

HQ