Svenska
Blog

Tveksamt grepp i Call of Duty: WWII

Skrivet av Jonas den 2 november 2017 kl 12:45

Förra månaden rapporterade vi att Activision filar på ett nytt grepp kring mikrotransaktioner för att få folk att köpa mer, där du helt enkelt exponeras för vad de bättre spelarna har köpt för att uppmanas att skaffa samma samt dessutom kommer få fördelar i efterföljande matcher för att känna att du tjänade på dina inköp. Nu visar det sig att systemet finns på plats i Call of Duty: WWII där Youtubaren YongYea går igenom hur det fungerar.

I korta drag handlar det om att du via "social space"-områden (en Normandie-strand) som finns i spelet kan handla loot-lådor, vilket är öppet för alla spelare att se. Tanken är alltså att du inte längre bara ska handla i menyer, utan att du genom att se vad alla andra köper och får, ska bli pressad av själv känna att du nog behöver skaffa ett gäng för att kunna tävla med de andra.

Efter att vi rapporterade om Activisions patent kommenterade de att det bara var en forskningsgrej och inget som skulle användas. Men så är alltså inte fallet, och myrsteg för myrsteg läggs det alltså till och gör deras spel till mer lotteri och kasino än jag tycker är riktigt rätt.

Call of Duty har aldrig sålt dåligt och även delar som går sämre än andra som fjolårets Infinite Warfare krossar i princip allt annat försäljningsmässigt. Jag dock hade ändå önskat att återgången till andra världskriget kunde ha fått handla mer om just den biten. En tung story om mänsklighetens absoluta lågvattenmärke och multiplayer som förmedlar vansinnet, som sedan drar ned på allt kringpyssel och låter detta skina.

Men att stå på en digital strand tillsammans med ett 50-tal andra spelare och se dem öppna loot-lådor som faller ned från himlen känns som ett milt sagt tveksamt grepp jag vet inte kommer förhöja spelupplevelsen för min egen del. Det är inte det andra världskriget jag hoppades på.

Tveksamt grepp i Call of Duty: WWII

Genom att stå på en strand och se alla andra få godsaker hoppas Activision att även du ska shoppa loss.

HQ