Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Sunless Skies är mumma

Sunless Skies är mumma

Jag är ju svag för textbaserade äventyr, det ska sägas. Tycker om att läsa överlag, och kan bli väldigt indragen i en välskriven berättelse jämfört med om jag ser den i rörliga bilder. Sunless Skies är uppföljaren till Sunless Sea från 2015 - och egentligen är det väl mer av samma saker. Det vill säga mycket text. Med skillnaden att detta spel utspelar sig i rymden istället för under havet. Eller ja - rymden som människor under den viktorianska eran föreställde sig att den fungerade.

Du färdas i något slags tåg, utan några egentliga direktioner på vad du ska göra. Detta är ett typ av roguelite-spel, vilket gör att du förväntas dö flertalet gånger och starta om med en ny karaktär. När du skapar en ny karaktär får du välja en bakgrundshistoria - som sedan kan utvecklas och bli ett mål i spelet. Jag spelar exempelvis som en akademiker, och ett av mina mål i spelet har blivit att författa en bok om de platser jag besöker. Men spelar du som en soldat så får du helt andra mål, och så vidare.

Precis som Sunless Sea är detta spel inspirerat av H.P. Lovecraft - så som typ all skräck är nuförtiden. Du har en terrormätare som du konstant måste hålla koll på så att din besättning inte blir galen. Du lever konstant på digra resurser och tvingas ta det enda jobbiga beslutet efter det andra. Lägg sedan på det fenomenala skrivandet och du har Sunless Skies. En mycket varm rekommendation från min sida.