Svenska

Det stora valet: vilken spelmotor ska vi använda?

Skrivet av Moineau den 5 maj 2020 kl 19:54

Just det här är ju en väldigt stor sak för ett spel, ganska definitivt beslut som tas väldigt tidigt i utvecklingen vilket gör det lite extra spännande. Vi har ju som jag tidigare avslöjat från början använt oss utav Unreal Engine. Vi började vår karriär i UDK (Unreal Engine 3).

Mycket av det beslutet i början var baserat på vilka spel vi spelade och en hel del av dessa var gjorda i Unreal Engine. När vi dessutom med stor glädje upptäckte att man kunde använda det gratis (nåja) så fastnade vi direkt.

UDK var väl egentligen ingen perfekt motor, ganska tungjobbad och relativt föråldrad redan då, tillgången till enbart UnrealScript och Kismet (visual programming) gjorde inte saken bättre tyvärr.
Men efter några år, nånstans mellan projekten så fick vi tillgång till betatestning av Unreal Engine 4.

Vilken skillnad det var, allting var nytt och fräscht med hur många häftiga funktioner som helst.
Sen har den motorn bara fortsatt att växa, varje uppdatering har fört med sig mängder av fina nya saker, de flesta av problemen andra utvecklare rapporterat har vi inte märkt så mycket utan alltid lyckats arbeta runt dessa.

Detta gör att vi från början har varit ganska starkt lutande mot Epic och Unreal Engine, det finns såklart många stora alternativ som inte alls är dåliga utan gott och väl fyller sina syften (ingen nämnd, ingen klämd). Jag brukar ofta se det som att olika motorer gör olika saker bra och där ska användas till det som var och en gör bäst.

Vid en punkt i utvecklingen av nuvarande projekt så stod vi på randen att gå över till Unity, mycket för att jag som är mest van med C# skulle kunna arbeta i det igen med spelutvecklingen. Tyvärr föll vi på andra delar i valet som gjorde att vi stannade med Unreal Engine 4 och C++. Vilket jag gillar mer och mer för varje dag som går, det finns dock en del saker som jag sliter mitt hår över. Men det tar vi i en annan blogg!

Vilka motorer har ni erfarenhet utav?

HQ