Svenska

Obsidian, Project Louisiana och Fallout

Skrivet av Moose den 20 oktober 2016 kl 00:34

Jag spelar Mafia III just nu. Jag blåser mest runt och lyssnar på Creedence, bredsladdar mig igenom the bayou, undrar hur gumbo och jambalaya smakar och börjar - såhär efter 12 timmars speltid - tröttna rätt rejält. Jag är less på att åka dit, döda honom, åka dit, spränga det för att sedan åka tillbaka kors och tvärs över ett New Bordeaux som inte riktigt är så pass stämningsfullt som det kanske verkade vid första anblick. Nej, Mafia III blev inte det där grandiosa, mustiga träskkalaset som skulle göra Mafia-serien till en hat-trick. Vi kan gnälla i fyrtio dagar och fyrtio nätter över allting som Hangar 13 har lyckats schabbla bort och fortfarande snubbla över allt som vi retar oss på. Men någonting som de ska ha en eloge för är känslan för setting. 1968. Svart protagonist. Amerikanska södern.

New Bordeaux är konceptuellt en jävligt läcker stad och det fullständigt kokar av potential. Jag minns när jag var i Florida för några år sedan. Brände runt i en Jeep runt Everglades nationalpark. Kastade smågrus på alligatorer och svettades ymnigt. Hela den amerikanska Gulfkusten - från Florida till Texas är ett snårigt, mystiskt och fuktigt träsklandskap med trådiga lövträd och ett gotiskt kulturarv som gör sig så snorbra i populärkultur. Bröderna Coens kanonrulle "O Brother, Where Art Thou" och HBO:s stjärnsmällar True Blood och True Detective utspelar sig i det häromkring, och bevisligen så fungerar det också i TV-spel.

Till saken. Vi är många som älskar Fallout 4. Vi är många som är besvikna på Fallout 4. Vi är många som älskar New Vegas, och vi är många som är besvikna på att Bethesda inte kan skryta med samma rollspelstunga, karaktärsspäckade utvecklarmuskler som Obsidian flexade med just New Vegas.

New Vegas fyller sex år nu i höst, och det har tisslats och tasslats lite kring Obsidian och deras Project Louisiana - Felsägningar, Instagram-bilder och trademarkade titlar är som raketbränsle för forum dwellers. Som alltid får man ha saltskopan redo i högsta hugg, och Obsidian förnekar systematiskt alla kopplingar till Fallout såklart men det är omöjligt att fantasin INTE börjar dra iväg. Med tanke på att BSG själva har gått över till att utveckla VR-stöd till Fallout 4, och därtill släppt sin tredje och sista expansion till huvudspelet dessutom...

Jag skulle vilja se ett riktigt vrickat Fallout: New Orleans. Wikipedia har lärt mig att sydstatsgotisk litteratur kretsar mer än ofta kring udda, excentriska och allmänt störda figurer, är saltad med mörk humor, innehåller paranormala eller "groteska" situationer och utspelar sig ofta i förfallna, skämda och nedgångna miljöer. Jag tänker osökt på slutscenerna i True Detective.

... jag menar, kom igen vafan. Är inte det här allt man vill ha i ett Fallout-spel? Jag vill ha någon gök som älgar runt i bushen med kallingar och gasmask. Gärna helt okommenterat också. Mystiskt och obehagligt. Jag vill stöta på mysterier med gapande tomma, igenvuxna vault, meterhöga vassruggar i träskmarken, vampyrkulter, översvämmade fattigkvarter, rasism, Ku Klux Klan, radioaktiva alligatorer, mögliga kyrkor i obygden, inavel osv osv. Ett djupt stört, atmosfäriskt postapokalyptiskt träskjamboree - regisserat av Obsidian. Givetvis komplett med ett soundtrack av cajunmusik och voodooblues

Det tomten. Det är vad jag vill ha. Typ på nästa E3 - med release nästa höst. Precis som med Fallout 4. Det vill jag ha.

Obsidian, Project Louisiana och Fallout

HQ