Svenska
Blog
Halo Wars 2 GOTY-kandidat?

Halo Wars 2 GOTY-kandidat?

Skrivet av MrKalleOh den 1 februari 2017 kl 14:14

Den slutgiltiga betan är nu över och jag tänkte dela med mig om mina intryck. Spelet släpps den 17 februari för ultimateutgåvan och fyra dagar senare för standardutgåvan. Betan som ägde rum från 20- till 30 januari har bjudit på ett nytt spelläge kallat Blitz. Eftersom jag förväntade mig en beta med standardlägena (från sommarens beta) var jag till en början lite besviken, men det nya spelläget har skapat ett nytt beroende på väldigt kort tid.

Matcherna har en närmast perfekt spellängd; en del matcher är över nästan omedelbart medan andra ställer varandra på tårna i stridens hetta. Det finns absolut inget bättre än en vunnen strategi - där man solo eller tillsammans med partner överlistar motståndarna i en grandios triumf. Samtidigt finns det inget som är lika tungt som att förlora en jämn strid eller bli fullkomligt krossad av en motståndare. Jag fullkomligt älskar dessa upp-och nedgångar.

Vad är då Blitz?

I Blitz går det ut på att spela kort på plan mot en energikostnad. Dessa kort kan exempelvis vara en trupp (marines/tanks/warthogs), specifika karaktärer ur halosagan (antagonisten: Artiox), eller förmågor (skapa ett kraftfält för att hela dina allierade). Varje spelare har 12 kort i en lek och varje kort kan spelas ut mot en energikostnad som genereras automatiskt under en match. Det finns standardiserade kortlekar att använda eller så kan du bygga din egen lek utifrån ett urval av kort. När man klarar olika utmaningar eller går upp i rank belönas spelaren med boosterpacks med slumpade kort. När du får kort som du redan äger (triss) uppgraderas korten i nivå, och blir då bättre och bättre. Du kan på så vis alltid uppdatera din lek med nya kort och pröva nya strategier att använda i en match. Som en sucker för strategi- och kortspel kombinerar speltypen det bästa av två världar.

I Blitz är grundpelarna valet av trupper och positioneringen av dem på plan. Det är inte bara viktigt att ha bra kort, utan också vet när man ska använda dem och var dem ska placeras för att uppnå maximal potential. Det blir en strid i observation för att analysera fiendens attackmönster och motarbeta deras trupper med lämpliga motmedel. Det finns trupper som är speciellt utformade för att besegra specifika trupper som legosoldater, fordon, eller flyg. Samtidigt finns det andra trupper som är sämre på det specifika, men är mer flexibla i dess utförande. För att krydda på ytterligare har en del trupper säregna förmågor som kan antingen vara passiva (stryktålighet) eller aktiva (ex ta kommando av fiendefordon).

I detta sökande av fiendens svaghet finns det tre kontrollpunkter på planen att ockupera. För att ett lag ska erhålla poäng måste minst två av tre ägas. Det lag som får först 200 poäng eller har mest poäng efter klockan slagit slut vinner matchen. Det blir således en kamp för att bibehålla 2/3 av kontrollpunkterna, eller avancera för att erhålla alla tre kontrollpunkter för att vinna matchen ganska omedelbart. Strategin i spelläget blir då hur man ska fördela trupperna för att kunna bekämpa tre slagfält samtidigt. I detta kaos fylls banan med spontana resursmedel (för varje 90:e sekund) om kan ge en liten fördel i resurssamlingen för att kunna spela ut bättre kort (dyrare). Ett gamble utan dess like där man måste överväga vilka soldater som kan skickas iväg för att inte lämna sin egna bas helt oförsvarbar.

Det häftiga med spelläget är att man helt tagit bort resurshanteringen av basbyggandet och istället lagt krut på resursanvändningen av soldater och förmågor. Halo är för många enorma eldstrider i ett grandiost spektakel och detta spelläge lägger detta i fokus. Det som är mest glädjande är hur polerat allting känns. Jag har råkat ut för två buggar som är imponerande lite i jämförelse med betan i somras som var en buggfest utan dess like. Detsamma gäller grafiken som kanske inte blåser en av stolen (men samtidigt, hur många RTS gör det?), men bidrar med ett färgrikt spektrum som doftar Halo. Och bästa av allt; inga framedrops överhuvudtaget . Detta gör mig otroligt sugen att bjussa på för ultimateutgåvan. Jag kommer säkerligen spela detta en lång tid framöver och framtida DLC lär bli ett måste.

Kan detta bli det där perfekta RTS-spelet till konsol som vi alla (nåja) väntat på? Jag vågar nästan tro det.

HQ