Svenska
Blog

Final Fantasy för första gången: en besynnerlig upplevelse

Mina tankar om Final Fantasy: XV demot
I något av de mer bizzara inledningar jag sett får jag inta rollen som en prins på väg till sitt giftermål med en prinsessa för att säkra en fred mellan ett aggressivt imperium och ett konungarike som man då tillhör. Kungar, rådgivare står i slottssalar i det mest utmärkande stiliga kläderna. Jag och mina vänner ser lite ut som en korsning mellan punkrockare och emo och ska nu rädda kungariket. Med oss får vi en svart muskelbil och kör från de mäktiga slotten med sina energisköldar som skyddar riket genom vad som kan liknas vid Texas eller amerikanska södern. Det är bensinmackar gamla skruttiga bilar, och människor som kör fritt runtomkring fast dit nådde vi inte då bilen stannade före och man som spelare manuellt får putta bilen till bensinmacken i tonerna av en pop ballad

Å andra sidan så varvas detta med en miljö som döljer demoner, monster och annat som man kan strida mot och den där ytterst fascinerande mixen mellan gamla Japanska traditioner, design och annat med västerländska saker. Det är inte ovanligt att se vad som liknar en amerikansk turist hovbuga när de ber om ursäkt. Det är rätt häftigt att se den här blandningen och mycket speciellt. Av demot förstår jag premissen men väldigt lite om världen och det är kanske att vänta sig en aning. Spelet kommer säkerligen att förklara mer när man spelar det och detta är utöver det en av de mest långlivade spelserierna vi har.

Jag spelade alltså demot för Final Fantsy XV och spelade de första sekvenserna av spelet. Det har varit ute sen 2016 på konsol men kommer nu till PC. Jag vet dock inte som totalt ny vad jag ska säga. Det är inte helt förvirrande att hänga med i början ska sägas men det är väldigt udda typ av tematik och korsning. Å ena sidan ett kungarike med kungar, soldater beväpnade med Svärd och magi omgivet av å andra sidan moderna småstäder som kunde vara vilken modern stad i USA. Japan krockar med USA typ av spel.

Den här typen av krock mellan olika teman möter jag ganska omgående i spelet. Å ena sidan ser alla ut som om de vore turister från något I land i västvärlden. förutom protagonisterna och vissa unika karaktärer. De ser istället ut som lite mer typiska Japanska anime karaktärer. Spelet bjuder på ganska intressanta miljöer redan i inledningen. Där syns också korsningen i beteenden, vissa karaktärer beter sig väldigt typiskt Japanska porträtteringar i spel med bugningar, anime suckar och lite överdrivna gester. Just den här krocken mellan Japanskt kulturellt och USA kulturellt är intressant.

Det andra jag tar med mig är hur mycket det påminner mig om Dragons Dogma med atmosfär och lite annat. Dag och Natt Cykeln är särskilt intressant då de på nätterna springer runt demoner och på dagarna är det lättare att röra på sig. För att motivera spelaren att ge sig ut där kan man jaga eller göra quester som man får. Inledningsvis började det lite sisådär med döda x antal fiender, levera detta åt mig en kritik spelet dock verkar ha fått för att de har lite mycket av detta. Å andra sidan gillar jag striderna, de är snabba, snygga och har ett visst speldjup även om det inte riktigt är densamma som de mer taktiska tidigare delarna i serien.

Striderna i sig är väldigt lik spektakelstrider i en del spel där snabba coola effekt fulla attacker i realtid är centrala. Förutom närstridsvapen som svärd och spjut kan du också crafta magi som du sedan kan kasta. Så om du inte vill stå nära en Bensinstation i vad som liknar Texas och banka demonhundar med ett svärd kan du kasta eldbollar, is eller blixtar istället. Att kunna stå och skjuta/kasta blixar som Palpatine i denna kontext är inte helt fel även om det är mer som en boll av elektricitet som du kastar.

En mycket viktig aspekt av spelet är bilen. Den gör så att man kan tas sig runt i spelvärlden och behöver tankas. Det jag älskar med iden är hur naturlig den upplevs. Dina 3 andra vänner som följer dig genom spelet läser, startar konversationer, och om du kör själv följer bilen vägen mycket dynamiskt och snyggt. Det ser ut som en riktigt bilfärd. Jag spelade nyligen lite Wildlands där kärran banar ut över hela vägen och hysterisvänger utan minsta känsla för realism. Jag tycker att de gjort rätt i hur de hanterat bilen som är ens transportmedel och jag är lite imponerad över hur sömnlöst den är integrerad i det hela.

För det är just det som jag noterar i mitt första möte med serien då jag vuxit upp jämsides serien med vänner som spelat den men utan att spela någon del själv, är hur pass unik den verkar vara. Min ide är att se den där filmen som knyter ihop och ger en hyfsad introduktion till XV för att eventuellt spela ut ett spel i serien. Det har varit på min att göra lista i säkert 10 år snart. Kanske tar jag mig an någon till del efter denna men det är som sagt ett myller, det första spelet kom ut 1987 och sedan dess finns det av vad de verkar över 80 spel i serien kanske närmar hundra med alla remakes. Så ja kanske tänker jag provspela 14 remaken på PC efter denna del men vi får se.

Summering: är att det ser bra ut, jag hade lite tekniska problem med lågt ljud i mellansekvenser av vissa karaktärer och en del andra problem i relation till mellansekvenser men överlag så flöt spelet på bra och låter bra, det ser även otroligt bra ut. Visuellt är det ett riktigt snyggt spel även i betan. Så även om det känns lite väl udda ibland och att jag har lite svårt för hela Animé beteendet en del karaktärer har som läten, suckar, och alla spontan bugningar/nigningar så är det intressant och spännande.

HQ