Svenska
Blog
Bevaring av spel och spelrestaurering ett minfält

Bevaring av spel och spelrestaurering ett minfält

Spelrestaurering och abandonware
Bevaring av spel ett spännande område. Vi ser flera exempel inom MMo scenen där de återskapat Gamla bortglömda spel till en specifik version av spelet för gamla liksom nya spelare. Ett exempel är Star Wars: Galaxies som blev ökänt för att genom uppdateringar och tillägg sabotera upplevelsen för fansen till den milda graden att spelet blev till det sämre och försök att restaurera spelen till tidigare patcher gjorts. I fallen med MMo:s så är det lite svårt om företagen som äger rättigheterna inte gör det själva. Det kan bli juridiska problem med att försöka sätta upp egna servrar och återskapa en spelarbas på nedstängda spel ibland. Vi har också Gog som gör gamla spel spelbara på nya operativsystem och släpper dem på nytt igen.

Min åsikt i frågan är att vi kommer se att restaurering av spel kan bli något mer och mer vanligt i och med hur spel mer än tidigare ska vara aktuella och uppdateras under långa tidperioder liksom fallet att äldre spel blir aktuella under kategorin övergiven programvara. I i vissa fall är spelen fortfarande aktiva dock och då kanske en annan term än denna är att föredra. Men för äldre spel som har många år på nacken och eventuellt blivit abandomware så kan det se annorlunda ut. Viktigt att påpeka och det som gör att detta blir ett minfält ibland är att det är inte så enkelt som att spelen inte uppdateras längre eller säljs på modern hårdvara. Det finns en del parametrar att ta hänsyn till och det för mig till nästa punkt.

Svårigheter
Spel som är gamla kan fortfarande vara aktuella under upphovsrätt (för spel kan det röra sig om 75-90 år utan att det förnyas) och andra typer av juridiskt skydd. En annan faktor är varumärken. Trots det och problem som finns där samt en spelvärld som står med ena foten i det föregångna och en fot i nutid. Det kan röra sig om vem som äger upphovsrätten, det kan handla om att utgivare vill sälja om spelen migrera dem till ny hårdvara. Det kan också röra sig om varumärkesintrångs frågor och mycket annat. Så sidor som Internet Archive och Videogame Heritage Society och likartade initiativ som bevarar bortglömd kultur/media och annat och gör det möjligt att ta del av det idag är viktiga men har det samtidigt inte alltid lätt. Många av dessa aktörer jobbar ju inte enbart med bortglömda spel utan om alla typer av elektroniska spel.

Det kanske låter konstigt men spel kan försvinna för gott, speciellt äldre spel men också nya spel som har online krav och servrarna stängs ner. Därför blir hinder som regler om kassetter, emuleringar, varumärken och copyright problem med bevaring och återutgivning. Speciellt i en industri där även en del av de äldsta spelen fortfarande inte är lagliga att arkivera eller tillåta för nedladdning gratis. Ett problem som är vanligt för en del av dessa sidor är att de ger ut spelen gratis när exempelvis en utgivare vill sälja en retrobox med spelet samtidigt. Spel som medium är fortfarande ganska så ungt i relation till en del andra yttringar som konst, musik och litteratur. Vilket innebär att upphovsrätten för en del av de äldre spelen kan vara intakt än idag även om ingen skulle upprätthålla den eller skicka krav. Sen finns det krav också på hur spel får arkiveras för museum exempelvis och problem däri jag länkar någon artikel som går in på det mer i detalj.

Olika initiativ och spelbevaring
Jag hade inte ens tänkt på detta utan det slog mig när jag skrev bloggen. Vi kommer ju få en ganska så omfattande förlust av browserbaserade flashspel när Adobe Flash försvunnit helt vilket jag förstått det som att det ska ha gjorts i år. Så ett initiativ kallat Flashpoint startades 2018 för att bevara det och de har arkiverat ungefär 52000 Flash baserade spel. Oavsett vad man tycker om dessa spel och skapelser så är det ändå spelhistoria och kulturhistoria. Jag skulle nog våga gissa på att de tyvärr enbart fångat upp en minoritet av spelen trots mängden de ändå har bevarat.

Spelrestaurering och bevarande av spel rent allmänt tror jag blir viktigare och viktigare ju äldre spel som en kulturyttring blir då dess historiska värde är stort. Det kan bli viktigt av flera orsaker dels för att förstå samhällen i en viss tidskontext men det kan också vara intressant på andra sätt att bevara spel. Det för mig till min sista sak att ta upp på temat och det är spelbevaring i sig. Det kan ske på flera sätt vi har emulering av äldre spel hos olika initiativ att bevara spel, migrering (flytta ett spel till ny hårdvara intakt som det ursprungligen var) det här görs ju i vår tid ofta av utgivare som bundlar retrospel på ny hårdvara, övergiven programvara som arkiveras och erbjuds gratis, det kan också röra sig om att bevara gammal hårdvara och konsument/fandrivna initiativ som nämndes överst med övergivna MMo:s. Även statliga initiativ har gjorts i länder som England för bevarande av spel med nationella spelmuseum. Det är inte enbart privata aktörer som jobbar med bevaring utan även statliga aktörer.

Avslutande tankar
Det som kanske saknas i detta är ett större gemensamt internationellt samarbete att bevara, arkivera elektroniska spel över nationsgränser, det verkar spretigt med många aktörer som inte kommunicerar med varandra. Lägg till väldigt komplex juridik och ingen gemensam ansträngning för att bevara äldre spelkultur så kan det bli extremt problematiskt i framtiden. Det som skulle behövas är att åtgärda problemen med lagarna som ställer till det för bevaring och gemensamt skapa databaser, bevara spel digitalt och arkivera oavsett om man ser på spel som en produkt, ett kulturarv eller en mix av båda.

Även något som berör hårdvara som datorer, konsoler och annat kan vara värt att jobba med gemensamt för både statliga och privata aktörer som hanterar bevaring. Utifrån ett kulturhistoriskt perspektiv kan således att bevara elektroniska spel vara av vikt att ta på allvar trots spelindustrins unga ålder. Ju längre tiden går desto svårare blir det att arkivera det gamla speciellt det som inte finns digitalt och ju fler hinder och spretiga försök att göra det desto svårare blir det för framtida historiker och generationer att ta del av historia.

Ett axplock av förslag för fortsatt läsning/intresse
https://www.museumofplay.org/about/icheg

https://bluemaxima.org/flashpoint/

https://archive.org/details/software

https://www.thenvm.org/

https://themade.org/about/

https://stockholmsspelmuseum.se/

Några intressanta böcker och artiklar på temat
Artikeln behandlar vikten av att börja bevara nu och inte vänta
https://digitalcommons.calpoly.edu/lib_fac/107/

Artikeln behandlar bevaring/arkivering och problem relaterade till detta
https://onezero.medium.com/preservationists-are-saving-video-game-history-one-upload-at-a-time-cc5b8bb512a2

Argumenterande text om hinder i spelbevaring
https://unwinnable.com/2019/02/14/videogame-preservation-is-and-will-always-be-a-now-problem/

Lite mer om olika hinder och aspekter av bevaring av spel som gör det till ett minfält
http://www.computinghistory.org.uk/pages/56680/videogame-preservation/

Läsvärd bok med bilder
A History of Video Games in 64 Objects- World Video Game Hall of Fame

Läsvärd bok om spelindustrin
Phoenix IV: The History of the Videogame Industry

Intressant perspektiv på historia och spelvärldar
A History of Videogames Hardcover- Iain Simons, James Newman

HQ