Svenska
Blog
Pokémon Scarlet and Violet är tekniskt undermåligt

Pokémon Scarlet and Violet är tekniskt undermåligt

Det har redan sagts i alla kanaler att det finns prestandaproblem med dessa titlar. Tyvärr fick jag även turen att njuta av under 10 bildrutor per sekund. Det flyter på under 20 bildrutor per sekund i många scener vilket skapar en trögflytande upplevelse. Jag har haft turen att slippa många buggar, men att se saker laddas in framför ögonen är inte bra. När man står still kan spelet se riktigt bra ut men det märks att det släpptes för tidigt. Normalt brukar detta vara ett ickeproblem med flaggskeppstitlarna vilket överasskade mig.

Bortser man från prestanda är det ett riktigt bra äventyr. Vid sidan av saker som att de designat titlarna utan hänsyn till målgrupp. Samma problem återfinner sig här med en för enkel design, byggt för yngre och får inte med innoveringarna i Arceus fullt ut. Jag hoppas en dag att de bygger en Pokémon titel mer anpassat för de som ursprugligen växte upp med varumärket och idag är vuxna. Bara en så enkel sak som att kunna möta massor med vilda mons i en enda strid vore bra kontra att besegra en, genast hoppa in i en ny fight sju gånger på grund av att de står på din karaktär. 

Jag hoppas att de bygger in en karaktär där man kan köpa evolutionsföremål och gå runt bytesutvecklingarna. I nuläget måste man ha tur med kristalliserade grottor lite som i Shield och Sword. Även om det finns för många likheter med föregångarna även hejaropet i gymstriderna är direkt hämtade från föregångarna är det roande. 

Jag tror inte jag någonsin har spelat ett Pokémon som är så bristfälligt vid släpp (ovanligt för en stor Nintendo-titel) och samtidigt är riktigt bra. Jag lyckades inledningsvis under mina första minuter efter att ha fått bollarna fånga level 15 mons. Man kan nämligen skippa att gå ut i det första området och fånga som berättelsen vill. Istället kan man gå tillbaka till stranden där man hade sin första strid och gå ut i vattnet lite, spawna fiskar, fåglar och andra mons att fånga. Detta gjorde att jag hade ett starkt inledande lag. 

Jag gillar däremot att vi äntligen har en öppen värld. Man kan hata eller gilla konceptet men jag har länge känt att serien varit fast i det föregågna. Att få välja vart man går och vad man inte går är toppen. Dock finns lite restriktioner kvar på vart du kan ta dig direkt. Om Nintendo kan få bukt med prestandaproblemen tror jag att detta kan stå sig som starkare än Shield och Sword. Även om det inte rår på Arceus, vilket var en spinoff (synd bara att det inte fick några expansioner). 

HQ