Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Långkok eller kortkok

Långkok eller kortkok

Skrivet av Patrikseve den 4 februari 2020 kl 06:10
This post is tagged as: Långkok, Kortkok

Det är det som är den stora frågan. Nej bloggen ska faktiskt inte handla om att koka pasta eller kött, men orden fungerar bra för ändamålet. Det finns mängder med olika typer av spelare i vår spelvärld. De som spelar allt, det senaste, eller fokuserar på något. Utöver det finns det de som spelar mycket eller lite eller något emellan. Med denna blogg ville jag undersöka spelen vi spelar länge kontra kort. Med det menar jag spel som spelas under en lång tid och de som spelas under kortare tid. Jag har reflekterat lite på vilka genrer som tar upp mer tid, respektive de som jag lägger mindre tid per spel i. Detta betyder dock inte något för hur mycket jag spelar spel i respektive genre utan snarare på hur länge spelen underhåller eller har något att erbjuda.

För mig finns det kanske två genrer som tenderar att erbjuda riktiga långkok till både spelsessioner men också längd där jag spelar spelen. Det ena är såklart rollspelen och den andra strategispelen men även actiongenren. Anledningen till actiongenren är som följd av dess utveckling mot öppnare, längre typer av spel. Detta har fått mig att fundera lite på korta och längre typer av spel. Hur många timmar kan man lägga ner på ett spel, finns det mervärde i att stanna med spel eller byta till nästa. Det finns spel där jag upptäcker nya saker även efter 100-tals timmar. I andra så är inte samma runda densamma vilket skapar ett återspelnings värde som är svårmatchat.

Framförallt strategispel har en tendens att vara spel som kan spelas i hundratals timmar utan att man känner sig klar. Med det menar jag inte sådär oklar på ett mindre bra sätt säg en del av äventyrs/action spelen idag som inte respekterar ens tid med hundratals collectibles och grindiga uppdrag (som en konsekvens av mikrotransaktionernas integrering och utveckling i fullprisspel) utan snarare en känsla av en runda till, eller jag vill prova det här istället. Spel som behåller dig utan att du behöver investera mer pengar för att ha roligt. Jag kan verkligen uppskatta både långa och korta spel. Jag kan exempelvis spela en kampan Stellaris, Total War eller Civilization över en period på en månad och spela ut en indietitel som Firewatch på 4-6h. Jag kan ha lika roligt i båda och fått ut något av båda arketyperna.

Även om jag nu berör den gamla diskussionen om spellängd som var väldigt aktuell inom exempelvis actiongenren där vi gick från 4-8h kampanjer till mer än de dubbla och kritiken de korta fick särskilt under 7e konsolgenerationen. Så vill jag betona att det kanske inte är så enkelt som antingen eller oavsett vem man är. Utan snarare så kan spel som vi fångas upp av och fängslas av kunna erbjuda något oavsett hur länge vi spelar spelen. Jag pratar alltså inte enbart om hur lång en kampanj är utan hur länge vi sitter med spelen helhetsmässigt oavsett om du spelar om säg en kampanj, spelar multiplayer osv. Att ett spel får ta mycket eller lite tid spelar kanske inte så stor roll utan att det är vår behållning, underhållning och eller vad spelet kan erbjuda oss under den tid vi väljer att ge det som räknas (oavsett om vi spelar ut spelen eller inte).