Svenska
Blog
Tidernas tre mest underskattade FPS

Tidernas tre mest underskattade FPS

Skrivet av Petter den 19 januari 2022 kl 10:50

Det var i Mäkis blogg om önskemål från Activision/Microsoft-affären (go!) som det slog mig, när han nämnde det direkt kriminellt bortglömda och underskattade Singularity. Det finns såklart fler, av dessa spel, som förtjänade ett öde likt Call of Duty, eller Halo - Men glömdes istället helt bort och föll i absolut glömska. Jag har plockat fram mina tre favoriter inom denna rätt sorgliga kategori. Spel som borde vara unisont überhyllade och borde leva kvar i alla gamers medvetande, snarare än som det nu blev.

 

Prey

Nio år, tog det. Nio år! Prey (originalet) var under utvecklingen i snudd-på ett årtionde och genomgick ett antal faser och former innan Chicago-baserade Human Head (Rune) till slut fick ut det, mot alla odds. Och vilket fantastiskt spel det var, och är. Dränkt i en mästerligt orkestrerad ton och atmosfär som växlade skickligt mellan Duke Nukem-sarkasm och plågat, mörkt gravallvar. Spelmekaniken var nyskapande, finurlig, expansiv, utmanande och beroendeframkallande. Det var varierande, suggestivt, ursnyggt och innehöll mängder av idéer som genren hade mått kanonbra av att härma.

 

Area 51

Midway Austins ambitioner var så tydliga. De ville blanda Half-Life med Halo i deras smygsuccé Area 51 och de lyckades så fantastiskt väl med ett scifi-dränkt actionspel som aldrig borde ha glömts bort. Storyn var av det simplare slaget och huvudpersonen Ethan Cole var väl inget berättarmässigt unikum direkt men David Duchovny gjorde ett mästerligt arbete med hans röst och atmosfären var sådär ödesmättat läbbig och nervkittlandet tät. Spelmekaniskt var det dessutom lysande och Halo-inspirationen var hela tiden framträdande, på helt rätt sätt.

 

Singularity

Att Raven idag är decimerade till en osynlig "hjälp-studio" för utvecklingen av de årliga Call of Duty-versionerna (Zzzzz...zzz) ser jag som en renodlad tragedi. För de kan så ofantligt mycket mer och det är ju 2010 års Singularity ett supertydligt bevis på. Raven blandade Bioshock med Half-Life 2 i ett äventyr som var mästerligt sammansatt, utmanande, innovativt och hopplöst läckert ur ett rent estetiskt perspektiv.

HQ