Svenska
Blog
Fighting från förr: 3 Count Bout

Fighting från förr: 3 Count Bout

Skrivet av Petter den 10 mars 2025 kl 13:37

Första gången jag såg 3 Count Bout var i en arkadhall i Marmaris, Turkiet. Det såg så fasansfullt snyggt ut, minns jag. VIlket var fallet med 98% av alla Neo-Geo-spel på den tiden. De var dubbelt så läckra rent grafiskt som allting till Super Nintendo, Jamma eller Mega Drive. Ganska ofta var det också bara grafiken som var något att ha, då spelbarheten inte sällan var plattare än förväntat.

3 Count Bout släpptes hösten 1993, det designades och producerades av Eikichi Kawasaki som även agerade chefsproducent för stortitlar såsom King of Fighters, Samurai Shodown samt Metal Slug 4 & 5. Spelkontrollen i 3 Count Bout minns jag som onödigt stel och styltig men det var fränt med den där systemet som gjorde att man via knapptryckningar (många, rappa) kunde ge prioritet till sin wrestlingattack framför sin motståndares. Visste man det och mötte en kompis som inte hade testat förut var det busenkelt att fullständigt förnedra honom/henne, vilket jag minns att jag nyttjade, i omgångar.

Tidigare delar ur denna följetong:

Art of Fighting

Fighting Vipers

My Hero

IK+

Fatal Fury

Karate Kid

Double Dragon

Fighters Destiny

Shadow Warriors

Kung-Fu

Pro Wrestling

HQ