Capcoms 3D-slagsmål slog verkligen ned som en bomb den 14:e oktober 1999. Jag minns mycket tydligt hur det bara över en natt kändes som att allting Tekken, Street Fighter, Mortal Kombat, Soul Calibur med flera kändes förlegat. Power Stone imponerade så pass mycket på mig att jag inte spelade något annat, alls, på flera månader. Det hela ska tydligen ha börjat med att Street Fighter III / Darkatalker-designern Akira Yasuda lade fram en idé om ett fightingspel där någon slags äventyrsaktig steam punk-känsla genomsyrade estetiken i sig. Devil May Cry-gubben Hideaki Itsuno tände till på idén och föreslog att de skulle göra ett arenaslagsmål i 3D. Resten är... Historia.
Power Stone är enligt min ringa mening inte bara ett av Capcomns bästa spel utan ett av de bästa fightingtitlarna som någonsin gjorts och jag sörjer det faktum att det inte blev något mer efter den mediokra uppföljaren. Jag saknar Fokker och hans fiskekrog.
Tidigare delar ur denna följetong: