Svenska
Blog
Subaru lägger ned WRX STI

Subaru lägger ned WRX STI

Skrivet av Petter den 22 november 2017 kl 11:34

En era går i graven och som rallygalen motortok sörjer jag, såklart. För Subaru gör som Mitsubishi och lägger nu ned sin rallybilstillverkning. Evon dog för sex år sedan och Subaru har nu byggt sin sista WRX STI. Och det är ju inget annat än sorgligt. För medan varenda bil som idag säljes innehåller 600 000 olika eletroniska hjälpmedel (automatisk hastighetsanpassare, automatisk vejningsfunktion, autoinbromsning, autogas, autoväxellåda, autostyrning med mera) är STI:n fortfarande en av få bilar i prisklassen 300-400 000 kronor (ny) som ger den där råa, rena, avskalat riktiga racingupplevelsen på vägen. En underbar, underbar bil som genom generationer bevisat att man faktiskt kan köra ifrån renodlade sportkärror med en japansk fyrdörrar-sedan. Och det kommer jag alltid att hylla/älska.

Jag ägde ju en 2009 års WRX STI som jag gillade stenhårt trots att chassit var väl styvt för mina användningsområden. Ägde ju innan dess även en Evo IX och känner nu plötsligt ett omänskligt stort sug efter en 2016/2017års STI, eftersom det som sagt blir den sista modellen som kommer att tillverkas. Sen är den borta, försvunnen och förmodligen bortglömd av alla förutom de mest initierade fartgalningarna (som undertecknad). En era som går i graven, som sagt.

Jag besökte för två veckor sedan Subaru Östersund för att få provköra den senaste modellen av STI och slogs av ett par saker. Dels är nya karossen snygg, även fast jag faktiskt inte tyckte det när den först visades upp. Speciellt bakdelen är väldigt läcker. Bilen påminde mycket om min gamla 2009-hatch men kändes piggare, ännu mer balanserad och skönare att åka i. Jag älskade den, helt enkelt. Och om jag vinner på en skraplott under dagen tänker jag minsann köpa den. Direkt.

HQ