Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Varför ni borde spela Robocop

Hej alla barn, nu är det barnprogram. Titta vad jag tar fram. Ett spel för helgen, så vad väntar ni på...

Jag har tänkt berätta varför Robocop (2003) är världens bästa spel. Låt oss börja med det grafiska, och arbeta oss vidare därifrån.

Grafiken i spelet är så ohyggligt bra. Och det är ändå århundradets underdrift. Animationerna i spelet är väldigt följsamma, lite som att se smör smälta i en stekpanna. Ljuseffekterna, designen och färgsättningen är vackra, som en tavla målad av din favoritkonstnär. Eller en bild tagen av Bingo Rimér.
Att spelet är 16 år gammal kan man bara inte förstå, man måste se det i rörelse för att man verkligen ska inse vilka magiker utvecklarna var som lyckades trolla fram så mycket ur den klena hårdvaran som fanns då. Det är som en Pixar-film.
Spelet utklassar spel som God of War, The Witcher 3 och Horizon: Zero Dawn, vilka har legat i toppskiktet rent grafiskt de senaste åren.

Om man dessutom använder Konami-koden (upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A) i menyn för bildinställningar så får man fram alternativen för att slå på 4K-upplösning och 144 fps, vilket typ inget spel förutom Robocop stödjer i dagsläget.


Att styra Robocop är en ren fröjd, och långt ifrån spel som exempelvis Red Dead Redemption 2 eller Super Mario Odyssey. Att skjuta, springa och hoppa med Robocop är lika exakt som att göra en Hadouken i Street Fighter.
Han rör sig som en prima ballerina, springer på väggarna och glider längst marken som om det inte fanns någon morgondag. Kontrollschemat är enkelt att lära sig, och det dröjer inte många minuter innan man verkligen känner sig som Robocop.

Det är helt enkelt roligt att vara Robocop, och då är det tur att banorna är stora och erbjuder många möjligheter att klara varje uppdrag på. Är du den som snackar först och skjuter sen, så funkar det. Ta en muta och kolla åt andra hållet? Javisst. Skjuta först och sen skjuta lite till? Absolut. Vad du än vill så går det, möjligheterna är nästintill oändliga. Man vill inte sluta spela, man vill bara ha mer, mer och ännu mer!


Ljudbilden är inget annat än strålande. Här får hemmabiosystemet verkligen jobba, då mycket möda har lagts ner i att ljudsätta små detaljer, och man blir verkligen omsluten av allting som händer i spelet, då det stödjer Dolby Atmos. Måste verkligen höras. Har ni inget Atmos-system hemma så rekommenderar jag att ni åker till Mall of Scandinavia och ber om att få låna någon av deras Atmos-salonger i några timmar.

Ljudmixen är välbalanserad, och basen blytung under actionmomenten. Man sitter aldrig och funderar på vart fienden är, då hör exakt vart skotten kommer från. Utvecklarna spelade in riktiga vapenljud och använde professionella röstskådespelare för att få upplevelsen så bra och trovärdig som möjligt.


Spelet håller som sagt länge, då det finns olika sätt att tackla varje uppdrag. Spelet har tyvärr inget onlineläge, vilket är enda minuset. Men det är knappt så att man tänker på det, då AI'n i spelet är riktigt, riktigt bra. Fienden är smart och beter sig hela tiden oerhört mänskligt, det är nästan som att man spelar online mot andra människor.

Skulle kunna fortsätta skriva nästan hur mycket som helst, men det är bättre att ni upplever spelet själva.

Så börja spela Robocop, du kommer aldrig vilja spela någonting annat efter det.

Varför ni borde spela Robocop

Bild från spelet. Fast synd att kalla det spel, det är mer av ett kulturfenomen.

Denna text kan vara inspirerad av en annan författares verk...