Svenska
Blog
Star Wars Battlefront 2: Vad ni bör veta innan det släpps imorgon.

Star Wars Battlefront 2: Vad ni bör veta innan det släpps imorgon.

Jag förhandsbokade Star Wars Battlefront 2 Deluxe Edition till PC så jag har nu haft tre dagars försprång på spelet. Det här är mina tankar om spelet. Det är ingen recension. Jag är ingen recensent och GR har redan en väldigt välskriven recension på sidan. Det här är spelet ur en Subjektiv Star Wars Nörds synvinkel. Jag börjar med att spelet har stora problem. Kampanjen är okej enligt mig. Jag gillade storyn men den är hårt kopplad till Böckerna och de förklarar dåligt vad som exakt händer. Den är även väldigt hoppig och stel. Banorna är hårt styrda. Den har några coola sekvenser men i slutändan kanske det var lika bra att den var 3 timmar lång. Hade det varit mer hade jag nog ogillat den mer om jag ska vara ärlig. Karaktärerna var bra skrivna och bra skådespelare. Kampanjen var okej för vad den var. Gillade den mycket mer än de senaste Battlefield kampanjerna.

Men det är inte i single player delen de stora problemen ligger. Det är i Multiplayern. Ja så klart är mikrotransaktionerna ett problem och att det tar så lång tid att låsa upp saker är ett klart problem. Jag är trött på det systemet överlag. Men detta vet nog de flesta redan som läser det här. Jag tänkte ta upp ett annat problem. Balanseringen. Jag anser att spelet har stora balans problem. Inte bara är korten man får i mikrotransaktionerna ett problem. Utan vissa vapen är mäktigt överdrivna. Att gå in ett flygande fordon är ett alldeles för lätt sätt att snabbt få Battle points och sen skaffa hjältar. Men här är det största problemet. Hjältarna. I första spelet när släpptes så var max 2 hjältar på en ganska stor bana. Oddsen att stöta var liten. Här kan man ha åtta hjältar samtidigt som agerar. Vid slutet av varje match när alla har råd med att skaffa hjältar så ser vi folk som vägrar spawna för att de bara väntar på hjältar och man ser bara en stor hög av hjältar som går runt och slaktar folk. Speciellt på öppna som Kashyyk, Naboo, Hoth och Takodana. Taktik och balans bara flyger ut ur fönstret och det laget med bäst hjälte spelare vinner automatiskt. Stämmer till 7/10 gånger.

De första 10 minuterna av matcherna är fantastiska. det kräver precision, taktik och teamwork. Är som battlefield fast med Star wars och jag älskar det. Det positiva är att sånt går att fixa. Klass systemet är mycket bättre än det de hade i ettan, designen på banorna är fantastiska. Vapnen är färre och mer varierande. Lättare att hitta sin favorit. Så himla kul att få med alla tre eror. FOR THE REPUBLIC. Flygningen är fantastisk. Jag älskar Starfighter assult och de är så kul att äntligen få rejäla dogfights. Men hur skulle jag lösa balansproblemet just nu? Ta bort hjältar i 40 vs 40 eller skapa två spellistor där den ena har hjältar och den andra inte har det. Gör så att AIn som flyger runt i luften är värd i-princip 0 Battlepoints. Typ 20 Battlepoints skulle jag sätta. För att få 400-600 battlepoints för att döda en AI på 5 sek är galet. Jag köper makt i matchen på 3 minuter. Serverna är också obalanserade och laggiga på pc. Mitt sista klagomål är att single player arcade mode är bortom usel. Små skit uppdrag som inte gör något för att underhålla en och kör man mer än 5 st i rad så slutar man få credits och måste vänta 15h. Som ett mobilspel. Bara NEJ.

Jag ska vara ärlig. Jag gillar spelet och jag kan inte svara på hur mycket av detta är p.g.a. att det är Star Wars. Jag skulle så som spelet är idag ge det en svag 7/10. Det är ett bra spel men det skulle kunna vara så mycket mer. Jag tänker inte säga om ni ska köpa det eller inte. Det är upp till er men nu vet ni problemen med spelet innan ni gör valet.

HQ