Svenska

Varför är grafik så viktigt?

Skrivet av Samwise92 den 9 februari 2008 kl 21:35

Inspirationen för den här bloggen fick jag från Saber_scorpions blogg, "Dålig grafik".
Här är hans blogg:

"Många speltidningar ser dålig grafik som ett stort minus. Men spelar grafiken så stor roll egentligen? Visserligen vill man inte att det är hur fult som helst, men bara spelet är bra och man har roligt med det så borde inte grafiken spela så stor roll. Eller?"

Ja, eller hur? Jag menar, självklart är ju snygg grafik ett plus, men borde medelmåttig grafik vara ett minus? Om det går att se, och det är någorlunda snyggt, ska det sänka ett betyg? Handlar det inte om hur bra spelet är? Inte hur det ser ut? Eller? Bryr sig spelkritiker om grafiken så mycket att de kan se över ett spels andra kvalitér, eller ännu värre, att de inte ser det dåliga med ett spel?
Och hur definerar man snygg grafik? Har ett spel som är vackert rent estetiskt, men dåligt tekniskt, snygg grafik? Eller ett spel som är precis tvärtom, bra tekniskt, dålig design? Och hur ska man egentligen mäta grafiken? Enligt mig så är t.ex. Super Mario Galaxy bra mycket snyggare än majoriteten av 360/PS3 spelen, mycket för designen, men även för att det är tekniskt snyggt likväl, men jag spelar inte det för att det är snyggt, jag spelar det för att det är roligt, och är det inte därför man spelar TV-spel? För att ha roligt? Eller har det ändrats?
När jag ser min lillebror spela World Of Warcraft blir jag rädd, för honom handlar det inte bara om att ha roligt, det är en tävling, en tävling om "epics". WoW har gått ut över hans tidigare relativt bra betyg (han går i sjuan, men i vår skola så får eleverna mer eller mindre betyg, fast inte i form av IG, G, VG och MVG), och hans sociala liv.

HQ