Svenska
Blog

Låt mig berätta om ett spel jag gör.

Skrivet av Snake_Nox den 6 februari 2019 kl 21:21

Mitt spel som jag arbetat på sen juni 2017. Samtidigt som jag jobbar, har jag lärt mig koda, arbeta med Game Maker Studio 2, och "försöka" bli bra på animation, sprite art etc.

Kontrollen är nästan precis som Mega Man Zero. Jag försökte emulera det så gott jag kunde, in i minsta detalj, och jag har gjort ett nedrans bra jobb med det, för det spelar exakt som MMZ. Vilket var mer för att lägga en bra grund, än att faktiskt ha det fungera så i slutprodukten.

Spelet ska vara ett slags Bossrush spel. Fast du kan välja vilken boss du vill direkt från start, förutom vissa story bossar. Fast det är inte bara bossar på samma sätt som Mega Man har, till exempel. Några ska vara en vanlig boss, andra en plattformsbana med en liten boss i slutet, pussel bana med boss som tema (utformat som en boss men mer ett pussel), och kaaaanske en slags rytm minispel, om jag faktiskt kan koda upp nått spelbart.

Men yeah, så jag skapade just en detaljerad animation på ett enormt orm monster som rör sig från ena sidan till den andra (ni ser en liten del av den i min Banner). Men när jag blev klar med hela animationen så insåg jag att bara ha Mega Man Zero gameplay passar inte till vad jag vill göra. Så just nu arbetar jag på att rita om min huvudperson, vilka vapen hon ska använda och hur gameplayet ska vara. Dodge funktion? Parry? Magi system? Jag vet inte vad som är bäst. Jag måste tänka på att inte använda för många knappar heller.

Jag skulle vilja ha ett magi system som i Kingdom Hearts 1, speciellt med Healing som focus, men med Keyboard så skulle det fungera illa, tror jag. Visst, om ja kör med gamepad, men inte alla har det. Så det har jag att bestämma innan jag gör fler bossar (animation har jag kul med ändå). Fast kläder är en svaghet fortfarande ;p

HQ