Svenska
Blog

Hjärnan är min handkontroll

Skrivet av Tobbe_H den 19 mars 2013 kl 21:24

Något som är en riktig önskedröm för mig är att kunna kontrollera spel direkt med min hjärna, helt utan någon slags lagg eller fördröjd input orsakat av en vanlig handkontroll och endast begränsat av hur snabbt min egen hjärna kan arbeta. Det, för mig, är mycket mer lockande och intressant än allt vad Kinect, Move, Wii med mera heter. Jag har däremot trott att något sådant är alldeles för långt in i framtiden för att det ens skulle vara värt min energi att drömma om det. Häromdagen råkade jag då snubblade över ett några klipp som fick mig att tänka om och på nytt fick min längtan att blossa upp och fick mig att tänka att framtiden kanske inte är så långt borta ändå.

Först det här inslaget från CNET, som avhandlar en del spel (dock, vad det verkar, rätt primitiva sådana) och annat som redan idag kan kontrolleras med hjärnan. Jag hittade också ett annat klipp med lite mer konkret koppling till spelvärlden, närmare bestämt den här killen som spelar Angry Birds genom att tänka.

Visst, tekniken är än så länge i sin vagga och verkar än så länge fungera genom att reagera antingen på hög/låg hjärnaktivitet eller på starka känslor, men potentialen i sådan här teknik är hisnande. Tänk att spela någon sorts FPS med riktigt högt tempo, t.ex. något från Quake- eller Unreal-serien, men där varje rörelse, varje avlossat skott kontrolleras av dig och din hjärna i blixtrande hastighet? Eller varför inte någon sorts RTS, t.ex. Starcraft, där också hastighet och snabbhet är enormt viktigt? Då kan vi verkligen börja prata om att sätta människa mot människa, hjärna mot hjärna, på prov. Det skulle antagligen bli vissa begränsningar utifrån hur snabba datorer/hårdvara vi har som tolkar vår input till spelen, men jämfört med handkontroll eller tangentbord/mus så bör reaktionstiderna avsevärt förkortas.

Jag kan även tänka mig spel som känner av spelarens känslor på ett mycket bra sätt och anpassar spelen utifrån det, kan ni tänka er hur skrämmande skräckspel det skulle gå att skapa på det sättet? Eller varför inte spel som enda syfte är att göra en glad och som anpassar spelen för maximal glädje? Antidepressiva medel skulle aldrig mer behövas då.

Användningsområdena utanför spelvärlden är också enorma, t.ex. olika fordon, proteser, robotar med mera vars rörelser kan kontrolleras direkt av hjärnan (ifråga om proteser har man ju redan kommit rätt långt, med proteser som styrs av nervimpulser). Om även ord man tänker på skulle kunna uppfattas så skulle det revolutionera skrivprocessen och väsentligt snabba upp tiden som tar att skriva artiklar, böcker med mera. För att inte tala om att personer med olika sorters fysiska handikapp som gör att de inte kan prata, kan förmedla sig med omvärlden på ett mycket bättre sätt, speciellt kombinerat med någon sorts datoriserad talsyntes som läser upp orden personen tänker på. En universal översättningsapparat skulle också vara möjlig med samma slags teknik, så att tänkta ord på andra språk direkt översätts och sedan även där via talsyntes uttalas på det språk man så önskar.

I och med att jag är en spelnörd så är det ju ändock inom det området som mina önskedrömmar främst ligger.

Vilka slags spel skulle ni vilja kunna kontrollera med hjärnan och vilka användningsområden kan ni tänka er för dylik teknik?

Hjärnan är min handkontroll

Förhoppningsvis krävs det inte fullt så här många sladdar...

HQ