Svenska
Blog
Den nya leksaken till vintern

Den nya leksaken till vintern

Skrivet av Tobbe_H den 30 november 2017 kl 14:25

Pojkar växer aldrig upp, det är bara deras leksaker som blir dyrare. Visst är det så som talesättet går? Det är väl aldrig mer sant än när man är intresserad av snöskotrar och bilar. Tv-spel, datorer, teknikprylar etc. i all ära, men de kostar vanligtvis inte över 100000 kr att köpa åtminstone. Bilar kan ju bli nästan hur dyra som helst och snöskotrar ligger omkring 160-170000 kr för "värstingarna". Pengarna bara flyger iväg om man ska ha sådana intressen.

Jag har vuxit upp med att köra snöskoter, hädanefter endast kallad skoter (nej, jag tycker inte att de där mopedliknande sakerna är skotrar) och har alltid haft det som ett stort fritidsintresse. Tidigare, som ung, så var det ju mest med gamla härk eftersom mamma och pappa inte hade råd med så mycket mer. För er som är skoterintresserade så ser listan över mina tidigare skotrar ut enligt nedanstående:
- Arctic Cat Cheetah 500 F/C 1989 (begagnad)
- Ski-doo Formula 500 1997 (begagnad)
- Ski-doo MXZ 583 1998 (begagnad)
- Polaris RMK 800 Dragon 155" 2009 (ny)
- Ski-doo Freeride 800 154" 2014 (ny)

Och nu då en *trumvirvel* Ski-doo Freeride 850 154" 2018.

Jag hämtade ut den i måndags från den lokala handlaren och det i sig var ju en intressant upplevelse. Jag har ju hämtat ut ny skoter två gånger tidigare också, men det gick aldrig riktigt till såhär då. Den här gången så fick jag, mitt inne i butiken, en grundlig genomgång av skotern av säljaren. Därefter så fick jag starta den och köra ut den, inifrån visningshallen inne i butiken, medan en massa andra kunder stod och kollade på. Allt förlöpte ju utan problem, men det var en intressant upplevelse måste jag faktiskt säga.

På vägen hem så kände jag genast att motorn var mycket rappare på gasen än den gamla och att hela skotern kändes mycket lättare och smidigare. Inte så konstigt kanske eftersom det är en helt ny motor med ca. 10-15 hästar mer än den gamla (165 hästar är uppgivet på den nya) och där ski-doo fokuserat mycket på att få till ett bättre gassvar. Samt att motorn är mycket mer centraliserad i chassiet och att hela skotern är drygt 20 kg lättare än den gamla. Hela chassiet är ju nytt också för den delen och skotern är smalare mellan skidorna. Men den lilla turen från handlaren hem till skotergaraget gav definitivt mersmak, nu väntar jag bara på mer snö och kanske framförallt lite mer bärighet i den snö som finns så att inte skotern går på botten överallt och riskerar att slå i alla stenar, stubbar och annat obehagligt och hårt under snön. Lössnökörning är min stora passion, det är en sån otrolig frihetskänsla att surfa omkring i en massa vitt fluff, gärna uppför branta backar och mellan träd och buskar. Det finns nästan inget som skänker mig en sådan lycka som den där perfekta, soliga dagen med underbart fluffig snö och härliga backar att utmana.

Samtidigt så vill jag kunna förflytta mig i hyfsat okej tempo även efter älvar, sjöar och leder och där kommer ju Freeridens lite tuffare fjädring (jämfört med Summit t.ex.) att hjälpa till. Jag älskade min förra Freeride och den har funkat skitbra faktiskt under tiden som jag haft den, inte ett enda problem. Det fanns däremot tre saker som jag var lite missnöjd med gällande den:
1. Motorn hade lite slött gassvar (på full gas så gick den okej dock).
2. Den var lite tungbruten i lössnö
3. Man vara beroende av att elstarten fungerade (det fanns inget dragsnöre, även om nu elstarten alltid fungerat för mig och aldrig krånglat).

Alla de tre sakerna är däremot åtgärdade i och med nya Ski-doo Freeride 850 eftersom att den har:
1. En helt ny motor med väsentligt mycket bättre gassvar och bättre ryt överlag samt även nya variatorer med tuffare uppsättning.
2. Mer centraliserad massa, smalare mellan skidorna och är över 20 kg lättare.
3. Ett dragsnöre/magnapull! Samt att den även har en ny, smart elstart kallad SHOT som kortfattat är en superkondensator som laddas upp riktigt snabbt och startar motorn genom generatorn istället för en traditionell startmotor (via en häftig teknisk lösning).

Så jag tror att den här skotern kommer bli helt jäkla perfekt för mig och jag ser verkligen fram emot den kommande vintern. Sen så är det ju jäkligt kul med nya grejer också. Måste skaffa ett dekalkit till den bara så den ser lite häftigare ut, vitt och svart (samt lite limegrönt) är ju inte så spännande direkt.

Kör du skoter och vad kör du i sådana fall? Hur ser din skoterhistorik ut?

HQ