Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Spelet är slut! Deal with it!

Skrivet av Tokhopp den 4 juni 2012 kl 12:10

Okej, hur skriver man en text om slutet på spel utan att inkludera några spoilers? Well, here goes.

Det blev en himla uppståndelse runt slutsekvenserna i Mass Effect 3. Folk gillade inte finalen, de ville veta vad som hände sen och så vidare. Det blir nog lätt så när man inkluderar så kallad "valfrihet" som Mass Effect och spel av denna typ erbjuder. En valfrihet som ska påverka hela storyn och karaktärerna i den. Självklart måste det öka trycket på spelskaparna när de ska komma på hur allt ska knytas ihop på slutet om de fram tills dess har låtit spelarna hålla i berättarratten. Det känns ju logiskt att spelarna måste kunna välja sitt eget slut. Annars kan det väl knappast kallas valfrihet?

Men det är naturligtvis helt omöjligt. Vi skulle aldrig någonsin få ett releasedatum på ett spel där programmerarna tänkt på alla möjliga val spelaren kan göra och implementerat dem i spelet. Det skulle helt enkelt ta för lång tid och kosta för mycket pengar, för att inte tala om att manuset skulle bli oerhört spretigt. Det kan jämföras med att göra en film som slutar olika beroende på hur varje enskild person i publiken vill att den ska sluta. Någon vill att alla ska leva lyckligt i alla sina dar. Någon vill att alla ska dö på slutet. Någon vill att deras favoritkaraktär ska överleva. Ni förstår ju själva att det inte skulle gå. Det kommer alltid finnas mer eller mindre tydliga "invisible walls". Både i spel och i spelfilm.

Därför kan jag inte riktigt ta gnället från de som inte gillade slutet på Mass Effect 3 på allvar. Vi har i alla tider spelat spel och sett film där vi har älskat och hatat hur de har slutat. Bara för att det kommer ett spel med valmöjligheter rent storymässigt betyder inte det att vi kan sätta oss över vad storyskrivarna har hittat på. Det är de som under flera månader och år sitter i sina grottor och tänker ut alla karaktärer och vändningar och bestämmer hur vi ska uppleva den värld vi spelar i. De har alltid sista ordet, like it or not. Det är tur att vi inte behöver gilla det de har gjort i alla fall. Där kan vi snacka om valfrihet!

I grund och botten vill vi inte att spel och film som vi tycker om ska ha ett dåligt slut. Problemet kanske ligger i att vi överhuvudtaget inte vill att de ska ta slut? Vad tror ni?