Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

En återblick på Crysis

Skrivet av Tribe den 17 januari 2019 kl 10:41

Härom veckan fick jag ett brev besvarat av självaste Petter. Jag ställde frågan vad Crysis hade fått för grafikbetyg om det släppts idag med samma grafik som när det först utgavs 2007. Svaret blev att det var omöjligt att svara. Jag är givetvis tacksam för besvarandet men kan inte säga att jag håller med. Därför beslutade jag att själv åta mig fallet.

Crysis är ett vansinnigt bra spel. Det anklagades för att sakna djup och variation och att bara vara ögongodis. Rena falsarier. Crysis har en spännande story, ENORMA miljöer där man kan ta flera olika rutter, och imponerande variation. Från djungel till aliengrottor till snölandskap till krigsskepp. Det är erbjuder också flera sätt att spela på i och med dräktens specialfunktioner, och även mängder av häftiga vapen.

Men det går inte att komma ifrån att den makalösa grafiken var vad som verkligen gjorde spelet extra lockande. När jag startar upp kampanjen och dyker in i djungeln ca 5 år efter senaste rundan möts jag av fenomenalt vacker ljussättning, tät vegetation som svajar naturtroget i vinden och karaktärsmodeller som är överaskande jämnt modellerade. Vattnet är fantastiskt vackert och ragdoll-fysiken är fortfarande imponerande.

MEN...

Allt är inte så fotorelistiskt som jag minns det. Pop-in texturer märks av på mycket av vegetationen och bilarna, och små objekt hoppar fram 2 meter framför fötterna ur tomma intet (kvistar på stranden och småsten på vägarna bland annat). Det gick helt enkelt inte att upprätthålla den extremt höga detaljnivån på särskilt stora avstånd när spelet släpptes och när man nu kan spela med 60fps mer eller mindre konstant framträder dessa skavanker betydligt mer än när datorn kämpade för att hålla 30fps. Det påverkar inlevelsen ganska markant och gör att man stundtals undrar hur man kunde missat det när det först begav sig för så många år sedan... Men det blir inga längre stunder för reflektion för lika fort som man upptäcker åldersfläckarna kastas man in i nästa konfrontation. Kulorna viner, oljefat och bilar exploderar, man hoppar sprintar, skjuter och boxar och spelglädjen är total.

Mitt personliga betyg på Crysis grafik utifrån dagens mått landar på 6,8 av 10. WOW-effekten uteblir förutom på ett fåtal platser, men det är fortfarande ett snyggt spel.

Låt inte denna pärla falla i glömska. En omspelning är det verkligen värt även år 2019.