Svenska
Blog
G Suite vs Office

G Suite vs Office

Skrivet av Vainyards den 11 februari 2018 kl 00:02

För ca 3 månader sedan kastade vi ut Office på jobbet och körde in G Suite istället. För det första, använder vi extremt lite av själva offfice programmen. Visst korsar en hel del dokument av olika slag, men inte i de avancerade så att vi behöver fullskaligt Word eller Excel. En stor fördel är ju att vi sparar en hel del i liscenskostnad. Men nu när jag fått lära om mig, och lära mig att jobba på heltid ute i molnet jämfört med lokalt som jag alltid jobbat annars. Det är inte alls dumt måste jag säga. Eftersom vi flyttat mail till Gmail, och jag kommer åt allt genom webläsare och Googles appar. Det blev lite av en oupptäckt värld för mig. Men det är riktigt smidigt. Förstår varför många har gått över och att större företag jobbar på det här viset.

Jag kommer nog aldrig gå tillbaka, jag som jobbar en hel del utanför kontoret så är det riktigt smididigt att jag kommer åt alla mina filer i Drive och kan öppna mina dokument, och spara direkt ifrån mail till drive eller öppna och editera mina Sheets på telefon och surfplatta. Allt sparas i realtid. Super enkelt, super snabbt.

På grund av vårat affärsystem, är vi tyvärr budna att jobba emot Outlook för mailbiten, men det är väl ungefär det enda. Annars kör jag allt i molnet, Google File Stream, syncar filer så jag kommer åt mina filer lokalt och flyttas ut i molnet direkt.

Hur jobbar du?

HQ