Svenska
Blog
Diablo III vs Diablo II

Diablo III vs Diablo II

Skrivet av Wrench den 9 maj 2012 kl 09:26

Eftersom det är mindre än en vecka kvar till årets spelsläpp så tänkte jag göra en liten jämförelse mellan Diablo III och Diablo II för de som är sugna på spelet men kanske inte hållt sig uppdaterade på alla förändringar.
Vi kan ju börja med det som inte förändrats så mycket...


Likheter

Akter: Diablo III är precis som Diablo II (innan dess expansion) uppdelat i fyra akter, och likt föregångarna så följer man en linjär story som efter varje avslutad akt rundas av med en utav Blizzards alltid lika fantastiska CGI-filmer.

Områden: Områdena är som i både D1 och D2 slumaktigt genererade, bortsett städerna och vissa områden som är anknytna till storyn. Det enda som skiljer sig lite är att det finns gott om events/sidoquests och grottor utspridda i D3 som gör att ingen spelomgång bör vara den andra lik.

Loot: Detta är väl ändå det som definierar Diablo-spelen på sätt och vis, det ändlösa slaktandet av Helvetets alla satyg i jakt på det mest exklusiva bling-blinget man kan få tag i. Ingen större skillnad jämfört med föregångarna, förutom att numera så är all loot individuell. All loot som syns på skärmen är ditt och endast du kan plocka upp det.

Följeslagare: Likt D2 så kan man i D3 ta hjälp utav diverse följeslagare om man så skulle behöva. Du kan fortfarande utrusta dom som i D2, men det finns några skillnader. För det första så är dom inte till uthyres längre, utan du stöter på olika följeslagare under spelets gång. Och istället för att t.ex välja vilken typ av magiker din följeslagare ska vara, så har du möjlighet att specialisera dom lite som du vill bland ett smått antal skills. Största skillnaden är dock att följeslagarna är exklusiva till singleplayer, spelar du co-op får du lov att nöja dig med riktiga spelare.


Nyheter

Skills: Istället för att de extremt oförlåtande skill-träden som i D2, eller utdaterade skill-träd likt WoW där du tvingas välja en massa skit du inte vill ha enbart för att få tillgång till det du faktist vill ha, så kör D3 på en annan approach. Du får tillgång till varje skill (för din klass) helt enkelt genom att levla upp, men du kan bara ha upp till 6st skills aktiva på en och samma gång, så det är där du får göra dina val. Du kan dock fritt byta skills hur och när du vill, så du behöver inte tänka på skit som att ta dig till staden och ge en gammal pundare en näve guld för att respecca.

Och för att ytterligare ge dom mer valfrihet så har varje skill tillgång till 5 runes som mer eller mindre drastiskt förändrar hur varje skill fungerar. T.ex så kan en barbar likt i D2 använda sig utav Whirlwind för att massakera sina fiender, men lägg till en viss runa och du avfyrar dessutom tornados under din framfart.

Sist men minst så sätter man inte längre ut sina stat points, utan det sköts automatiskt varje gång man levlar upp. Istället får man skräddarsy sina stats via gems och gear. Den stora skillnaden är dock att nu har varje klass en main stat, som både ökar all skada och ger andra bonusar. Jämför det med D2 där enda sättet att öka sin skada var genom att dumpa poäng i strength, och det gällde bara om du var en klass som delade ut fysisk skada, det var alltså värdelöst för en Sorceress t.ex.

Corpse runs: Man behöver inte längre springa och leta upp sitt lik varje gång man dör i D3, utan du respawnar helt enkelt vid närmaste checkpoint. Något som jag personligen tycker är en välkommen ändring, eftersom att springa runt naken i jakt på sin kropp inte tillförde någonting alls i föregångarna.

Online only: D3 kommer enbart kunna spelas online, och ni som spelade föregångarna vet nog myckel väl varför eftersom de var fullkomligt övervälmat av bots och dupade items. Därför finns det heller ingen LAN-option.

PvP: Tyvärr är PvP inget som kommer finnas med vid launch, utan det är något som Blizzard släpper i en senare patch. Men till skillnad från D2 så utspelar sig all PvP i arena-matcher (likt WoW), så är du en av dom som gillade att anfalla intet ont anande medspelare i D2 så lär du bli besviken.

Svårighetsgrader: I föregångarna klarade man först ut spelet på Normal, sedan Nightmare, och slutligen Hell. I D3 så har Blizzard dock lagt till ytterligare en svårighetsgrad, Inferno, där alla monster är högre lvl än spelaren själv. Förvänta dig ingen dans på rosor, Blizzard har lovat att du kommer att dö, mycket.

---

Ehm, det var väl allt jag hade att säga.
Det finns mycket som jag inte orkade skriva, så är det något ni skulle undra så är det bara att droppa en kommentar. Ciao!

HQ