Svenska
Blog

Jag har spelat Detroit: Become Human-demot

Demoversionen av Detroit: Become Human släpptes idag på PSN, och jag var snabb med att ladda ner det. Heavy Rain och Beyond: Two Souls är inga mästerverk, men utan tvekan två spel som underhöll mig. Heavy Rain är ju faktiskt bra, tycker jag, förutom de fruktansvärt klumpiga kontrollerna. Jag vet vad jag förväntar mig av David Cage-spel, och Detroit: Become Human har aldrig antytt att det skulle vara annorlunda.

Och det är det inte. I demoversionen får du spela genom en av de tidiga scenerna i spelet - gisslanscenen som har visats flera gånger om redan. Du spelar som polisandroiden Connor, som är modellen RK800, när han anländer till en lyxlägenhet där en nannyandroid har tagit en flicka som gissla. Genom att gräva runt bland ledtrådar ska du sedan konfrontera den defekta androiden med sunt förnuft - eller varför inte med bestämd självsäkerhet?

Som du redan vet kan detta leda till olika resultat. Jag körde tre genomspelningar där jag försökte göra helt olika val. Tyvärr ledde dessa till bara två olika slut, så på något ställe gjorde jag nog snarlika val utan att tänka på det. Om resultatet av en scen kommer att påverka hela spelet vet jag inte än, men känslan i just gisslanscenen var ändå positiv. Under min första genomspelning var jag oerhört försiktig och jag lyckades nå ett resultat som jag var nöjd med.

Precis som tidigare Quantic Dream-produktioner kan kontrollerna vara stökiga även här. Inte i klass med Heavy Rain, men ibland ville inte Connor gå som jag ville. De interaktiva delarna där du bland annat ska svepa fingret på touchpaden eller röra en styrspak i viss riktning känns aningen onödiga, men samtidigt kan jag inte ge en bättre lösning för att få det att kännas som att du är karaktären.

Spelet är vackert och karaktärerna imponerar lika mycket på mig som Ellen Page och Willem Dafoe gjorde när jag lirade Beyond: Two Souls till Playstation 3. Det utspelas i ett futuristiskt Detroit, så du kan förvänta dig neon-skyltar och datorskärmar kring varenda hörn, vilket i sig är en snygg estetik (så länge som det inte går till överdrift, vilket många nya filmer och serier tyvärr gör).

Detroit: Become Human kommer troligtvis vara ett underhållande spel, som gör sig bäst med en kompis bredvid dig i soffan. Att spela om scener för att nå andra resultat är roande, men jag kommer inte göra detta innan jag har spelat hela storyn (förutom i demot). Jag vill att mina val ska väga mycket. Självklart kommer spelet vara överfullt med klyschor á la David Cage och moraliska frågor som känns lika djupa som politiska debatter i mellanstadiet, men det är ändå rätt okej som underhållning.

Ska du ladda ner demoversionen idag?

Här kan du se statistiken över några val jag gjorde under första genomspelningen:

Jag har spelat Detroit: Become Human-demot

HQ