
Under morgonen rapporterade vi att regissören Carrie Patel lämnat Obsidian och Microsoft för att istället jobba som regissör hos Night School Studio och Netflix.
Detta har inte utannonserats av varken hon själv eller Obsidian ännu utan går enbart att beskåda om man besöker hennes LinkedIn vilket väcker en intressant fråga: Vad var det som fick henne att lämna?
Hennes senaste titel Avowed släpptes så sent som under februari och det var första gången hon fick förtroendet att bli befordrad till regissör. Tidigare innan dess gick Avowed igenom flera förändringar och regissörer bland annat och hon var den som alltså hade en tillräckligt stark vision för att ta spelet till mållinjen. Efter det har Avowed varit lyckat på Game Pass, men också sålt bra enligt henne och Obsidian själva, och hon var alltså intresserad av att göra Avowed till en serie. Men nu är hon alltså helt plötsligt borta utan att det utannonserats?
Det är möjligt att man kommer gå ut med det snart men om jag får spekulera fritt så tror jag inte hon lämnar för att ett Avowed 2 blivit nedlagt eller något i den stilen. Trots att hon är borta tror jag att Obsidian och Microsoft vill göra en uppföljare till första spelets succé. Jag tror snarare det handlar om att hon hade en vision för ett Avowed 2 som inte fick tillräckligt många bakom sig och då helt enkelt valde att lämna. Det hade i så fall varit synd då mitt intryck av henne är att hon är en väldigt karismatisk och talangfull utvecklare. Hennes första titel som regissör gjorde hon på ett utmärkt sätt och det är tråkigt att hon inte får fortsätta det hos Obsidian.
Givetvis önskar jag henne lycka till hos Night School Studio men i och med Netflix dåliga track record hittills (man lade bland annat ner ex Bungie-veteranen Joseph Statens spel och studio för ett tag sedan) vilket gör att jag tror även hon är i riskzonen under Netflix. Netflix varslade faktiskt även upp personal hos Night School Studio för inte så länge sedan men förhoppningsvis kan man hitta rätt väg framåt nu. Just det kan dock såklart bara framtiden utvisa.
Vad tror du om framtiden för Avowed efter att Carrie Patel lämnat Obsidian?
Att Bungie är en skugga av sitt forna jag är knappast en hemlighet för många. Man köptes upp av Microsoft år 2000 och ville redan året efter köpa sig loss därifrån efter succén som stavas Halo: Combat Evolved. Många anställda hos Bungie fick inte den bonus man blev lovade av Microsoft och samtidigt såg Bungie aldrig Halo som en serie. Man vill göra annat också och hade flera prototyper men Microsoft var benhårda efter succén som var Halo: Combat Evolved att det var vad Bungie skulle fortsätta med.
Till slut lade dock Bungie ner stridsyxan, åtminstone temporärt, då man till slut fick den bonus man blev lovade och var då villiga att fortsätta ägas av Microsoft och börja arbeta på Halo 2. Däremot var man tydliga mot Microsoft att om Halo 2 blir en ännu större succé och Bungie inte får sin bonus direkt denna gång så kommer man på riktigt att ha fått nog. Vad händer då 2004? Jo Halo 2 slår alla tiders rekord, Bungie får inte sin bonus från Microsoft, och nu har man definitivt fått nog på riktigt. Man börjar visserligen redan på Halo 3 direkt efter Halo 2 men mellan 2004 till 2007 arbetar man också aktivt på att köpa sig loss från Microsoft, och när Halo 3 sedan släpps i september 2007, meddelas det redan månaden efter att Bungie nu köpt sig loss från Microsoft och är fristående.
Dels hade Bungie alltså inte fått sin bonus men man hade också planer på Destiny redan 2004 och det var något Microsoft inte lät dem göra. Man ville fortfarande även då att Bungie skulle arbeta på Halo enbart vilket gjorde att Bungie kände sig bundna av sin egen skapelse. En del av kontraktet att köpa sig fria från Microsoft innebar dock att Bungie fortfarande behövde utveckla två Halo-spel till, Halo 3: ODST och Halo: Reach, så att Microsoft skulle ha tid att bygga upp en ny studio i bakgrunden, 343 Industries, och efter det var Bungie på allvar redo att gå vidare från Halo till Destiny som började sitt utveckling 2009.
Även om Bungie gick igenom mycket turbulens under sitt deccenium med Microsoft så stannade de absolut flesta tongivande medarbetande kvar hela vägen fram tills början av utvecklingen av Destiny. Jason Jones, Marty O'Donnell, Joseph Staten, Marus Lehto, Jamie Griesemer, Paul Bertone med flera arbetade alltså på Destiny (1) men däremot hade samtliga av dessa (förutom Jason Jones) redan lämnat/sparkats av Bungie innan det första Destiny ens hade lanserats 2014. För trots att Bungie aldrig ägdes av Activision så var deras förhållande ännu mer turbulent än Bungie och Microsoft hade varit och mycket som gjort Bungie till vad det var försvann först efter att man lämnade Microsoft och skulle vara "fria". Numera ägs man istället av Sony, 1600 medarbetare har blivit runt 800, man styrs av Pete Parsons som ruinerat studion fullständigt, Destiny 2 blöder pengar och Marathon har enbart varit en katastrof fram tills nu.
Det enda som ansetts vara positivt har varit designen men när vi nu vet att delar av den är snodd så har man inte ens det att skryta med. Givetvis kan det som är snott ersättas men problemet är såklart att man inte vet hur mycket mer som är snott. Bungie har erkänt att en före detta medarbetare är skyldig, så därav är Bungie skyldigt, och att man nu ser över Marathon. Det kommer dock krävas att man ser över heeeela spelet från grunden för är det så att man planerar att släppa spelet i september och något fortfarande är snott som man inte lyckats sopa undan så är man krökta.
Bungies enda räddning just nu är att man än så länge inte har tjänat pengar på Marathon. Vill man kunna göra det däremot ser jag inget annat än att man tvingas försena spelet, se över hela skiten från grunden samt såklart betala den konstnären som man snodde designen av. Sedan tror jag dock att en försening inte kommer att rädda spelet och att man tvingas lägga ner Marathon innan det ens har släppts då det har varit alldeles för mycket som var emot det till att börja med, så som för lite innehåll och att det verkar som att man stressar ut spelet för tidigt, och då är detta i kölvattnet av att Bungie har tvingats erkänna flertalet gånger de senaste åren att man har snott design tidigare. Och med Concords katastrof och Sonys andra nedlagda live service-spel samt Fairgames/Haven som precis tappat sin grundare ser jag ingen annan utväg än att Sony också lägger ner Marathon och Bungie som inte genererat dem en krona sedan uppköpet och herren som köpte och trodde på dem, Jim Ryan, finns ändå inte ens kvar längre.
Det är såklart tråkigt att studion som gav oss Halo är där man är idag men samtidigt har Bungie grävt sin egen grav och deras undergång har varit på gång länge.
Kommer Marathon att släppas i september eller överhuvudtaget alls? Jag tvivlar på det.
Det råder hockeyfeber i vårt avlånga land då det som vanligt i maj är hockey-VM. I år är dock turneringen på hemmaplan vilket ökar pulsen och pressen, rejält.
Mina förväntningar inför turneringen var aldrig särskilt stora då Sverige under förbundskapten Sam Hallam aldrig sett speciellt starka ut och för egen del (trots att jag gillar hockey) har jag aldrig varit ett jättestort fan av hockey-VM. Dels är det i mitten av maj vilket gör att det aldrig känns som hockeyväder ute men dels är det inte ett världsmästerskap på riktigt när världens bästa spelare fortfarande är upptagna i NHL-slutspelet. Är man inte det så är man antingen skadad eller så får man inte tävla i VM på grund av att ens NHL-klubb sagt nej av olika orsaker.
Just i år dock är lyckligtvis Sverige relativt stjärnspäckat och med turneringen på hemmaplan och tre raka segrar hittills (senast igår mot Finland) ser det faktiskt väldigt bra ut för svensk del. Det kommer givetvis inte spela någon som helst roll om vi förlorar i en kvartsfinal senare men kan Sverige bygga på det här blir det spännande. Inför turneringen trodde jag som mest på ett brons men just nu är jag öppen för att vi absolut kan nå en final och där kan alltid allting hända.
Det råder dock inte enbart hockeyfeber i landet utan även bastufeber då vår svensksjungande finlandstrio Kaj kommer gå in i semifinalen av Eurovision ikväll och givetvis nå finalen på lördag med högst poäng av alla. Jag fattar verkligen ingenting av vad folk ser i låten men helt klart går Kaj riktigt varmt i stugorna även runt om i Europa då vi har överlägset störst möjlighet och bäst odds för att vinna. Det skulle i så fall vara vår åttonde seger i tävlingen och därav ensamt flest, av alla. Det är alldeles uppenbart att Sverige kommer få överlägset flest röster av tittarna och att vår enda konkurrent Österrike kommer få flest utav jurygrupperna. Den stora frågan är såklart vem av dessa två som får sammanlagt flest poäng. Mitt tips? Sverige.
Tilll skillnad från hockey som jag rent av tycker om känner jag det motsatta för Eurovision. Det blir mer och mer en enda gigantisk politisk gyttjepöl där såväl tittare som jurygrupper enbart röstar på varandra och där musiken aldrig varit i fokus. Dessutom är över hälften låtarna direkt vedervärdiga oavsett vilket gör att jag inte direkt sörjer att jag inte kommer hinna se semifinalen ikväll. Däremot lär jag nog se finalen på lördag och där räknar jag alltså kallt med att Sverige kommer att vinna oavsett hur lite jag tycker om den låt vi tävlar med.
Vad tror du om våra chanser i hockey-VM och Eurovision?
Det kan såklart ses som en märklig titel på ett blogginlägg när svenska Minecraft har sålt över 350 miljoner exemplar och i och med det är bäst i världen. Det skall vi såklart vara stolta över. Men hur ser det egentligen ut för resten av svenskutvecklade spel just nu i vårt avlånga land?
I huvudstaden Stockholm har vi exempelvis Dice som under EA har floppat totalt med sina två senaste titlar i form av Battlefield V och Battlefield 2042. Deras Frostbite-motor som under många år tvingades på av EA till andra studior så som Bioware flyr nu så fort man inte behöver använda den längre.
Här vid västkusten där jag bor hade även EA en svensk studio vid namn Ghost Games som med sitt säte i Göteborg utvecklade fyra raka Need For Speed-titlar. Alla dessa floppade, EA fick nog, och avskedade stora delar av studion och gav Need For Speed till Criterion istället. Numera har Ghost Games bytt namn till EA Gothenburg och är en supportstudio, enbart. Därmed har Göteborg ingen någorlunda stor studio kvar i staden.
Hur ser det då ut i Malmö? Ja, där har du Massive Entertainment som under Ubisoft floppade med Star Wars: Outlaws och Avatar: Frontiers of Pandora. Man lade dessutom ner The Division Heartland precis innan dess och under Microsoft och Bethesdas paraply har vi dessutom svenska Machine Games. Man fick lyckligtvis en succé i och med Indiana Jones and the Great Circle men innan dess hade man hand om Wolfenstein-serien och trots att vissa av dessa spelen var omtyckta sålde inget av dem särskilt bra. Wolfenstein: Youngblood var dessutom så hatat att det såg ut att ha dödat serien för gott.
Just idag rapporterade vi dessutom att runt hälften av svenska Paradox anställda överväger att sluta eftersom en ny regel är att man inte får jobba på distans där längre. Paradox har tyvärr haft problem innan det här med nedläggningen av Life by You, och Cities Skylines 2 hade dessutom en väldigt turbulent lansering på PC, medan det försenades på obestämd tid till konsolerna och med alla dessa domedagsord är jag alltså orolig för svensk spelutveckling.
Det går såklart inte att förvänta sig eller kräva att allt skall vara en succé som Minecraft eller Candy Crush. Men spel likt svenska Goat Simulator och Valheim är också sedda som succéer och har givetvis inte ens sålt i närheten så mycket. Men en succé är en succé och det är tyvärr något som det har blivit mindre av för svensk del senaste åren. Det är dags att vi vänder på den negativa trenden nu och lever upp till vår potential igen.
Vad anser du om svensk spelutveckling just nu?
Med 350 miljoner sålda exemplar är svenska Minecraft bäst i världen. Men i övrigt går vi en negativ trend till mötes.
Trailer 2 som Rockstar delade med sig av igår var så där överjävligt överbrutalt övermäktig att det var svårt att hålla kroppsvätskorna i styr över all den sinnssjuka detalj vi fick bevittna. Det är inte många studior om ens någon som utan förvarning kan leverera en ny trailer sådär en random tisdag och välta hela internet på köpet. Heter man Rockstar dock så funkar det, bevisligen.
Det är givetvis synd att vi tvingas vänta ytterligare ett halvår till innan vi kan sätta tänderna i GTA VI, och ta del av Rockstars nya tolkning av Vice City, men sedan gårdagen har jag redan hunnit se trailer 2 flertalet gånger och mer hinner det säkert bli framöver innan nästa trailer också släpps helt plötsligt utan förvarning.
När jag var ny när i redaktionen beskrev jag i bloggform spelet som mitt mest efterlängtade i år men i och med förseningen ändrades det såklart. Så länge Rockstar dock levererar och överträffar sig själva som man ofta brukar göra kommer dock väntan såklart att vara värt det och med tanke på att det är en återkomst till Vice City passar det perfekt att släppa GTA VI lagom innan sommaren den 26 maj, nästa år.
Just det faktum att vi äntligen fick ett konkret lanseringsdatum gjorde förseningen mer hanterbar men hur säkra kan vi vara på att Rockstar lyckas hålla sin deadline denna gången? Skulle jag gissa baserat på verkligen ingenting, enbart magkänsla så ta det hur ni vill, tror jag att Rockstar precis i slutet av utvecklingen försenar GTA VI en sista gång enbart några veckor för den där sista poleringen och levererar spelet någon gång i slutet av juni eller i början av juli istället mitt i högsommaren när en hel del är på semester. Det är ändå en väldigt skral tid på året för nya spel och heter man GTA VI dessutom så är man inte rädd för någon annan titel, oavsett.
Det är en känsla som kan ändras när som helst det kommande året men oavsett var det en riktigt fet trailer vi bevittnade igår, som inte avslöjade allt för mycket men ändå byggde massor med hajp ändå, och med det lämnar jag över ordet till dig. Tror du att Rockstar lyckas hålla den 26 maj 2026 som lansering och vad tyckte du om gårdagens trailer?
Dynamiken mellan Lucia och Jason skall bli riktigt spännande att bevittna.