Svenska
Blog

¸.•*'*•.¸ moviefreaks 12 magic days of X-Mas (1) '*•.¸.•*'

December! Äntligen! Dags att julklappsstressa, slå någon halvt ihjäl för en robotdammsugare och för att redan nu kora de bästa filmerna, tv-serierna och annat som tillhör det konstnärliga mediet det här året - fram till jul. På grund av tidsbrist, lathet och ett sorgligt tidskrävande missbruk av pepparkakor, har jag halverat mängder dagar och kommer därför enbart presentera 12 "luckor". Lite som Playstations Store's 12-dagars kampanj. Snitsigt, inte sant? Va? Inte det? Häpp.

Denna lista kommer att innehålla 3 olika spår: årets bästa filmer, årets bästa tv-serier och en mer blandad årets bästa-kategori som involverar mer specifika saker. Enjoy!

Årets bästa tv-serier
12) Gravity Falls

Småstäder vid skogarna som är proppfyllda med övernaturliga inslag och bisarra karaktärer har blivit riktigt trendigt nuförtiden; spel som Life is Strange eller serier som Jordskott och Wayward Pines är praktexempel på den populära Twin Peaks-mallen, men den bästa hittills är en animerad pärla på Disney Channel: Gravity Falls.

Denna underbart utflippade komedi om ett par tvillingars sommarhelg hos sin svindlarfarbror är träffsäker i sin humor och har fått mig att skratta otaliga gånger under årets gång med sina tramsiga konstigheter. Det är också en välskriven serie med stort hjärta och som, trots sin titel, alltid lyckas ha sina fötter på jorden.

Årets bästa filmer
12) Kumiko the Treasure Hunter

Efter att ha råkat på ett VHS-exemplar av Fargo, blir Kumiko - en deprimerad kvinna som sitter fast i ett kontorslandskap - fast besluten att hitta den gömda pengaväskan som Steve Buscemi grävde ner i snön. Med kaninen Bunzo lämnar hon sin ensamma vardag i Tokyo för att söka lyckan i ett snötäckt Minnesota - bara för att inse att hennes drömmar förmodligen ligger lika långt bort som väskan med pengar.

Likt Kumiko, hittade jag denna film från ingenstans och förtrollades av den - lite som första gången jag såg Fargo, men ändå inte. Det är en ytterst märklig, dov, hypnotisk och sorglig historia om ensamhet, att inte kunna passa in inom samhällets pressande ramar och att hopplöst söka efter lyckan. Rinko Kikuchi som den desperata Kumiko är lika förtrollande som fotot och hennes sargade tillstånd genomskådas genom filmens tysta, ensamma atmosfär.

Årets öppningsscen: Spectre

Efter sex månaders planering, litervis med skelett-smink och flera våghalsiga helikopterstunts, lyckas Sam Mendes skapa den häftigaste och läckraste öppningsscenen i Bonds historia. Under det soldränkta firandet av Dia de los Muertos, sveper kameran in mitt bland parader och folkmassor för att fånga Bond i en dödskallemask och följer honom hela vägen till sin måltavla - ett mål som snart urartar i ett våldsamt kaos och som leder till en fantastiskt nervig actionscen i luften.

Förutom den möda, den intensitet och det liv som öppningsscenen besitter, lyckas den också bygga upp filmens tematik - de dödas återuppståndelse och hur de döda ännu hemsöker Bond - på ett sprakande snyggt, audiovisuellt vis. Säga vad man vill om Spectre, men enbart den urläckra öppningsscenen är värd biobiljetten. Los muertos vivos estan!

<bild>

HQ