Svenska
Blog

Den här Sekiro-bossen kan dra åt helvete

OBS: Bloggen innehåller spoilers kring två bossar efter Ashina Castle, i Sunken Valley/Ashina Depths, så läs inte detta om du inte har kommit så långt än.

Sedan i torsdags natt har jag lirat ohälsosamt mycket Sekiro i crunch-liknande 10-timmarspass åt gången, där endast kisserier har accepterats som onda måste-pauser. Det har gått helt okej ändå, jag har kommit ganska långt, men hade varit så mycket längre fram i spelet om det inte var för den förbannade blekapan som bjuder upp till kamp i Sunken Valley. Nu har jag förvisso klarat av honom och smällt på ett gäng med bossar efteråt, men satan sicket helvetiskt as den där apan är. Designmässigt är striden något av det bästa som From Software har gjort när det kommer till "Beast"-kategorin av stortölpar men han bankade på mig så hårt att jag skulle tippa på att det tog över 15 försök tills jag klarade av...hans första form.

Jag sprang omkring som en lycklig dagispojke som precis fått en ny brandbil och tjoade okontrollerat, tills den håriga gorillan vaknade till liv igen och plockade upp sitt eget huvud i näven tillsammans med ett jättesvärd. Jag ville bara dra ned byxorna, rulla ihop mig till en boll och sprutbajsa mig själv i ansiktet av den totala förnedring som Sekiro gav mig: alltså att min fulla svärdsvingar-potential bara dög åt 50% av bossen. Allt som allt fick jag lubba iväg hela två gånger till tidigare platser i spelvärlden och farma Spirit Emblems då dessa tog slut efter frenetiskt användande av eldsprutten. Lyckligtvis hittade jag en cheese-taktik åt den huvudlöse och kom runt även honom, efter kanske 15 försök till.

Glad i hågen löpte jag vidare, hoppades på ett riktigt ljust och hemtrevligt efterföljande område med mycket små och mysiga fiender, men istället, i sann From Software-sadism, bjussade de på ännu en huvudlös gorilla. Då jag hade en fungerade cheese-taktik var det inte någon jättefara, tills en till apa skuttar in i fajten så det är både huvudlös och huvudprydd som ska spöas upp samtidigt... Ornstein och Smoug 2.0, som Orremark kallade dem.

För min del är Sekiro så mycket svårare än Bloodborne, vansinnigt frustrerade i och med hur mycket "trial and error" som krävs för att jag ska komma vidare. Jag hatar den första apan, och om du plockade ned den på mindre än 20 försök (utan att titta på internet) så hatar jag dig också.

Den här Sekiro-bossen kan dra åt helvete

Vetskapen om att några ytterligare bossar och nya områden ligger framför mig är helt underbar. Det finns förmodligen inget bättre än outforskad From Software-speldesign, som vi har väntat, och vilket jäkla dunderspel vi har fått!

HQ