Blog

Tv-serien Halo - En snabb recension

Skrivet av Anor den 26 maj 2022 kl 08:09

Sådär!

Har nu sett alla avsnitt av mästerchefens övergång till tv och är ändå nöjd. Jag är ett inbitet Halo-fan och har läst böckerna såväl som spelat samtliga lir otaliga gånger. Med det sagt förstår jag de kreativa ändringar man gjort. Storyn i spelen är alldeles för tunn att bygga en serie kring och det hade bara varit cheesy om han sprang runt med en hjälm hela tiden då Master Chiefs universum är ingenting som The Mandalorians. Han har inget skäl eller kodex för att bära den gröna burken hela tiden.

Visst, jag gillar inte Kwan och några andra dramaturgiska beslut hade jag också kunnat vara utan, men istället för att klaga och säga att skaparna inte vet vad Halo är så tror jag precis tvärtom. Det är uppenbart att de läst böckerna och tagit flera av sina karaktärer därifrån. Man har sen valt att ändra en hel del kring dessa personer och deras historia, mycket beroende på att böckernas berättelser är väldigt svåra (om inte omöjliga) att tillämpa i ett tv-medie.

Visst, serien står och stampar ibland och några avsnitt är lite för händelselösa för min smak. Sidospåret med just Kwan gav mig veterligen inget utan gjorde att storyn ibland blev lite för spretig. Trots detta så tycker jag ändå att man lyckats bygga upp ett intressant karaktärsgalleri och framförallt flera av spartanerna gör ett mycket bra jobb. Specialeffekterna hoppar lite upp och ner, ibland är de riktigt bra och andra gånger betydligt sämre. Summerat håller de ända en bra klass för en tv-serie.

Finalen tog en intressant riktning och kanske lyckas serien i säsong två få över de mest bittra av fansen i och med sitt avslut som verkar öppna för en tystare och antagligen mindre hjälmlös hjälte. Jag hoppas att säsong två innehåller mer pang pang, något mindre splittrad story och mer fokus på kampen mot covenanterna.

Mitt slutgiltiga betyg hamnar på 8/10 makaroner!