Svenska
Blog

Hur långt ska ett spel vara?

Skrivet av C-Virus90 den 2 mars 2024 kl 11:00

I dagens blogginlägg tänkte jag tala om speltid... Närmare bestämt, hur långt ska ett spel egentligen vara? Kan spel verkligen vara för långa eller för korta? 

Ibland känns det som att det i någon mening är lite av det förväntade att exempelvis ett rollspel ska vara hundratals timmar långt och innehålla mängder med quests och en gigantisk öppen värld med omåttliga friheter... Men kan det bli för långt? Finns det någon form av ideal tid på ett rollspel?

Kan ett spel vara för kort? Det råder ingen tvekan om att det nya Modern Warfare III fick enorm kritik för sin korta kampanj... Samtidigt fördes argumentet att spelets huvudattraktion är flerspelarläget och att 3,5 - 4 h kampanj inte bör vara något att sura över... I en del spel tar det omkring 9 - 12 h att klara ut kampanjen, vilket bör erkännas var lite av en standard en gång i tiden, huruvida det påverkar synen på vad som är god speltid idag låter jag vara osagt... Idag ser vi kampanjer på uppåt 30-50 h...

Efter en lång dialog med en nära vän hamnade vi i diskussionen om huruvida speltiden är relevant eller inte. Han menade att spelet minsann måste vara minst 30 h annars är det inte värt att betala fullpris. Jag å andra sidan menade att det inte bör bedömas i form av tid, snarare vad jag får ut av den tiden. Är det underhållande mestadels av tiden? Om så ej är fallet kan ett spel på 30+ h vara bedrövligt, nästintill outhärdligt...

Vad säger ni, hur långt ska ett spel vara?

HQ