Svenska
Blog

Var går gränsen för mikrotransaktioner?

Skrivet av C-Virus90 den 23 mars 2024 kl 17:16

I dagens blogginlägg tänkte jag kort ta upp den aktuella debatten om mikrotransaktioner i spel. Just nu verkar det råda blandade meningar om huruvida mikrotransaktioner är någonting bra eller dåligt, speciellt vad gäller det senaste Dragons Dogma 2. En del verkar föra resonemanget att det är frivilligt, som om det berättigar vissa former av mikrotransaktioner... Låt oss se efter vilken typ av mikrotransaktioner spelet bjuder på...

1. "Få en Wakestone, en sten med mirakulös magi. Den består av Wakestone-skärvor och kan återuppliva döda en gång."

2. "Få 500 Rift Crystals, som kan användas för att leja Pawns eller köpa specialföremål."

3. "Få en teleporteringsmarkör som kan sättas på en valfri plats. Använd en Ferrystone för att omedelbart transportera din grupp till din Portcrystal."

Ovan är tre exempel på saker du kan köpa i spelet (men även för riktiga pengar). Här fås alltså absolut ingenting utan köps eller arbetas för i spelet. Där en del menar att detta kan tjänas in i spelet och inte behöver köpas för riktiga pengar varför detta inte är ett problem så tänker jag följande... På vilka sätt har utvecklarna utformat systemet med vilket dessa går att tjäna in-game så att säga? Påverkar det hur mycket grinding i spelet som krävs? Gör det spelet till en slugfest?  

Vad tänker ni, var går gränsen egentligen för mikrotransaktioner?

HQ