Svenska
Blog
Varför ska det vara omöjligt att spela nya Call of Duty Zombies solo?

Varför ska det vara omöjligt att spela nya Call of Duty Zombies solo?

Call of Duty Zombies går ut på tre saker: massakrera odöda nazister, hålla sig vid liv och lösa ett mysterium. Det sistnämnda refereras oftast till som ett "easter egg". Genom att utforska spelkartan och följa subtila ledtrådar kan man skönja en story och ta sig vidare i densamma.

Att spela tillsammans med andra är ibland ett måste i Call of Duty Zombies. Jag vill till exempel minnas att alla fyra spelare måste aktivera något exakt samtidigt på banan Shangri-La från 2010, för att starta en solförmörkelse. Det kräver förstås kommunikation; att lira med slumpmässiga lobbymatchningar utan headset leder ingalunda till nåt easter egg i Call of Duty Zombies.

Hur bra på tv-spel man än är (och jag är inte ett dugg bra, egentligen, inte jämfört med andra) så finns det ingen spelare i hela världen som kan koncentrera sig på utforskning och pussellösning samtidigt som man stapplar baklänges och tömmer ett muskedunder på bly in i en svärm av rabiata SS-soldater från andra sidan graven.

Lösningen? Att spara en så kallad crawler!

Just det. Det har alltid varit kryphålet för att få något vettigt uträttat i Zombies. Så fort en våg av fiender slutar börjar nästa. Ju högre nummer på fiendevågen, desto fler fiender. Klassiskt. Och redan efter ett par, tre vågor, eller rundor om man så vill, börjar nassarna kuta som jehun snarare än kasa sig fram som sinnesslöa sengångare. Så att skona bara en eller två zombies för att fördröja nästa våg är inte tillfyllest som lösning om man vill ha en stunds lugn och ro, för man lyckas aldrig tillryggalägga något nämnvärt avstånd mellan sig själv och en ruttnande Herman Göring på det viset. Det man istället måste göra är att koka en handgranat och kasta den på den fascistiske gengångarens knän. Med bortstprängda fossingar kan det hädanefter bara crawlas för nassen, och spelaren kan i lugn och ro (nåja, relativ lugn och ro) uppgradera sin bössa i Pack a Punch-maskinen eller försöka lista ut vad som är nästa etapp för att avancera i spelets story. Medan en eller två av spelarna retas med den så kallade crawlern, håller crawlern upptagen, kan man själv ägna sig åt utforskning. Traditionellt har det även fungerat att spara en crawler när man spelar solo.

Men nu går det bara att göra så om man spelar tillsammans med andra! I nya Call of Duty: Cold War Zombies självdör din krypande crawler-zombie så fort du vänder ryggen till, för att sekunden senare respawna i en fönsterglugg åt det håll du är på väg, eller gräva sig upp ur marken framför fötterna på dig, nån helt annanstans, med benen du sprängde bort i behåll igen. Sålunda går det alltså inte att spela nya Zombies ensam, inte om du vill få lugn och ro att följa ledtrådar, köpa ett vapen från mystiska lådan, släcka törsten vid perk-läskmaskinen eller förkovra dig i hur den numera lite mer avancerade Pack a Punch-maskinen är beskaffad. För hur skulle man kunna göra det när minst en zombienazist står bakom en och sliter upp ens ryggtavla?

Varför???

Varför har dom gjort det så???

Några av mina roligaste spelstunder genom åren har jag haft med just Call of Duty Zombies, tillsammans med andra spelare, från Sverige, England och USA. Men när man blir lite äldre kan man kanske inte ta för givet att man alltid har folk att spela med på samma sätt som förut, och i takt med att spelutbudet ökar och ökar blir det också mindre sannolikt att alla man känner sitter och spelar samma spel samtidigt som en själv...

Jag gillar Zombies, även detta nya som jag spelar på Series X, men jag HATAR att Treyarch har gjort det omöjligt att komma nånvart ensam, att man inte kan spara en crawler som på den gamla goda tiden, att man inte kan halvera en reanimerad nazist och få nåt vettigt gjort i lugn och ro.

Även om man spelar solo.

HQ