Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Valkampanjerna har kretsat kring rädslor

Valkampanjerna har kretsat kring rädslor

Skrivet av ica den 2 september 2018 kl 11:59
This post is tagged as: politik, val, rösta

Snart ska man promenera till valurnorna och göra sin medborgerliga och demokratiska plikt. Jag är fortfarande osäker på vilket parti som ska få min värdefulla röst, men den dimman hoppas jag lätta snart. Jag har dock tänkt på hur valkampanjerna och debatterna hittills har förts. Oavsett utgång i riksdagsvalet 2018 så har valkampanjerna kretsat kring rädslor.

S är rädda för SD och för att förlora makten, M är rädda för SD och för att S ska få behålla makten, MP är rädda för SD och klimatförändringar, V är rädda för SD och arbetsgivare, KD är inte så rädda för SD men är desto mer rädda för att åka ur riksdagen, L är rädda för SD och ryssen, C är rädda för SD och importerade gurkor, Fi är rädda för män och sunt förnuft och SD är rädda för muslimer och invandringen.

Alla partiledare, inklusive deras partisympatisörer, verkar totalt livrädda, och att orientera sig genom detta kaos är inte helt lätt. Till sist handlar det nog om vad man som väljare är rädd för. Finns det något parti som vill lagföra mot heltäckningsmattor, råttor och iPhone? I så fall har ni min röst.

Facebook
TwitterReddit
#Gamestruck4: ICA

#Gamestruck4: ICA

Skrivet av ica den 25 juni 2018 kl 17:47
This post is tagged as: Diddy Kong Racing, Ocarina of Time, Zelda, Heavy Rain, Beyond Good & Evil

Jag har följt redaktionens lilla serie om spel som formade dem som gamers. Jag tänkte därmed göra detsamma.

Diddy Kong Racing

Jag hade suktat och längtat, lusläst förhandstitten i Super PLAY (och sedermera även recensionen) ett tjugotal gånger och drömt om spelet på nattlig basis. Jag hade just fyllt 13 år, och jag hade genom idel övertalning och propaganda fått mina föräldrar att gå med på att ge mig ett Nintendo 64, min första egna spelkonsol, tillsammans med Diddy Kong Racing i julklapp (ett lagom våldsamt spel tyckte min ömma moder). Det var inte helt utan förbehåll ska sägas, utan villkoret var att jag skulle betala halva kostnaden själv. Efter att ha offrat månadspengen till spargrisen under en längre tid blev till slut drömmen sann. På julafton 1997 slet jag upp konsolen, tryckte i scartkontakten i TV:n, pressade i spelkassetten och fattade kontrollen med mina små tonårshänder. Resten är, som man säger, historia. Diddy Kong Racing var och förblir ett fantastiskt spel, och enligt mig står det sig som världens bästa kartspel.

Heavy Rain

När Heavy Rain släpptes 2010 hade min son hunnit fylla fyra år. Jag tror att det kan ha bidragit till varför jag mådde så otroligt dåligt när jag spelade Quantic Dreams mörka deckarthriller. Att förlora sitt barn är en förälders stora mardröm, och den desperation som Ethan Mars kände när hans son blev kidnappad av "the origami killer" kunde jag sätta mig in i. Uppdragen som man ställdes inför för att rädda sonen var ofta mörka och tunga. Skulle man t.ex. mörda en okänd människa för att rädda sin egen son? Jag mådde väldigt dåligt spelet igenom, och Heavy Rain förblir det spel som har framkallat den största känslostormen hos mig.

Beyond Good & Evil

Det är någonting väldigt speciellt med det här spelet som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Den underbara musiken bidrar till den suggestiva och underbara atmosfären, karaktärsdesignen är genomgående lysande och uttrycksfull och upplägget passar mig som handen i handsken. Men det finns något mer här, något som gör att jag håller det här spelet högre än så många andra spel. Jag antar att jag fick någon form av relation till Jade, Pey'j och de andra karaktärerna på Hillys. Det fanns en speciell värme hos karaktärerna som vittnar om att Michel Ancel och hans team verkligen la ner sin själ i spelet. Jag har i 15 långa år, sedan cliffhangern i slutet av spelet, väntat på en uppföljare. Det ser ut som att man kommer få vänta i några år till...

The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Jag hade tidigare läst recensionen i Super PLAY av vad som ansågs vara det perfekta spelet. Grafik: 100/100. Ljud: 100/100. Spelbarhet: 100/100. Utmaning: 100/100. Totalt: 100/100. Min hypemätare hade sedan länge kokat över, och mina förväntningar var fullständigt orealistiska. Jag hade läst att Link var liten i början av spelet, och att han sedan blev stor, något som jag trodde skedde medan man spelade. Jag och min lillasyster granskade därför Link ett par tempel in i spelet, och nog tyckte vi allt att han hade blivit någon cm längre... Placebo bör inte underskattas. Jag minns förövrigt med värme sekvensen när Navi flyger in i Links sovrum (det enda rummet som finns i den gemytliga stubben som han bodde i), när man ägnade dagar åt att försöka slå sitt fiskerekord, alla strapatser med Epona och den fantastiska stämningen som präglade hela Hyrule. Ocarina of Time är fortfarande ett av mina absoluta favoritspel.

Facebook
TwitterReddit
Bäst och sämst på E3 2018

Bäst och sämst på E3 2018

Skrivet av ica den 12 juni 2018 kl 17:41

E3 är förvisso inte över, men jag tänkte ändå passa på att ranka de spel som imponerade mest på mig, och de spel som såg absolut sämst ut. Nu pratar jag inte bara om grafik, utan om helheten.

Bäst på E3:

1. The Last of Us 2
Ettan står sig som ett av världen absolut bästa spel, och att tvåan skulle vara annat än fantastiskt var ingen högoddsare. MEN, att det skulle se såhär bra ut trodde nog ingen. Ljussättningen, AI:n, animationerna och designen bidrog till den täta atmosfären som verkar genomsyra spelet. Allt verkar vara så minutiöst genomtänkt, så jag tror att det här spelet kommer överträffa sin fenomenala föregångare.

2. Beyond Good & Evil 2
Beyond Good & Evil släpptes för 15 år sedan, och är enligt mig världens mest underskattade spel. I 15 långa år har jag längtat efter att få sätta tänderna i en uppföljare, och det ser ut som att jag kommer tvingas vänta ett par år till. "Den som väntar på något gott" heter det ju, och gott verkar det bli. Av det lilla man har fått se hittills verkar de ha fångat atmosfären från föregångaren. Karaktärsdesignen är dessutom bland det bästa jag har skådat i ett spel.

3. Ghost of Tsushima
Jag var inte speciellt sugen på spelet innan E3, men presentationen av spelet skrämde upp min hypemätare till taket. Med en grafik som är i klass med den i The Last of Us 2, gameplay som såg ut att vara hämtad ur ett valfritt Soul Calibur och miljöer som var så snygga att man ville slicka på skärmen så visade Sucker Punch att de bemästrar mer än gulliga plattformsspel och superhjälteaction.

Bubblare:

Cyberpunk 2077
Jag har ingen relation till spelserien sedan tidigare, men trailern var riktigt trevlig. Jag gillar speciellt androiden utan mun... Designen är väldigt bra.

Sämst på E3:

1. Crackdown 3
Att Microsoft inte har skrotat spelet för länge sedan förblir en gåta. Spelet ser verkligen ut som skit både gällande spelbarhet, grafik och upplägg. Ett genomruttet äpple i Microsofts annars mysiga fruktkorg till presskonferens.

2. Starlink: Battle for Atlas
Spelet såg ut som en blandning mellan Skylander, No Man's Sky och Star Fox, fast utan en egen identitet och med ful grafik och tråkigt upplägg. Inte ens Fox Mccloud kan rädda spelet.

3. Just Dance 2019
Jag trodde att dansspel var lika ute som magväskor, foppatofflor och gungstolar, men trots det inledde Ubisoft som vanligt sin annars så mysiga presskonferens med livemusik och dansande pandamaskotar. Jag må vara gammal, men sådana "dunka-dunka-spel" borde förpassas till arkadhallarna i Japan...

Bubblare:

DLC till Sea of Thieves
Jag välkomnar mer innehåll till det tomma skalet som Sea of Thieves består av, men det här såg inte roligt ut, alls. Tråkiga miljöer, fortsatt värdelös design och en grafik som hade sett gammal ut även på Xbox 360. Tack, men nej tack.

Vilka var era favoriter/kräkobjekt?

Facebook
TwitterReddit
Förklaringen till varför Sony förnedrar Microsoft

Förklaringen till varför Sony förnedrar Microsoft

Skrivet av ica den 24 april 2018 kl 17:04

Att Playstation 4 är en riktig succékonsol som har sålt mer än dubbelt så många exemplar som Xbox One är ingen nyhet. Här på Gamereactor är det många som har frågat sig varför Sony säljer så många fler konsoler än Microsoft. Svaret är väldigt enkelt: spelen. Låt oss kolla på hur det har sett ut den senaste tiden:

Den senaste tiden har det kommit ett exklusivt storspel till Xbox One i form av Sea of Thieves (5/10 på Gamereactor).

Under samma period har PS4-spelarna kunnat spela Ni no Kuni II (9/10 på Gamereactor), Shadow of the Colossus (9/10 på Gamereactor), Yakuza 6 (9/10 på Gamereactor) och God of War (10/10 på Gamereactor). Snart kommer dessutom Spiderman och Detroit, medan Xbox-ägarna får nöja sig med att spela sina gamla spel, eller det mediokra Sea of Thieves.

Det är inte konstigt att fler väljer Playstation 4 framför Xbox One när Sony väljer att lägga resurserna på mängder av AAA-spel framför nya avatarer och möjligheten att spela dina gamla spel (som du antagligen redan har klarat).

Microsofts satsning på monsterkonsolen Xbox One X har heller inte gjort att företaget har knappat in på Sonys försprång. I stället för att ge konsolköparna en riktig grafikdräpare, ett spel som är så snyggt att hakorna växer fast i marken, så är det Playstation 4 som kan stoltsera med de tre snyggaste spelen på marknaden i form av God of War, Horizon och Uncharted 4. Det här är ett kraftigt underbetyg för Microsoft som än så länge inte har någonting att konkurrera med, förutom en konsol som teoretiskt sett är den kraftigaste på marknaden, men som i praktiken inte kan mäta sig med denna grafiska topptrio.

För att få ett bra utgångsläge inför nästa generation (om det blir någon sådan) måste Microsoft rycka upp sig ordentligt. E3 tror jag kan vara den sista chansen att visa att de blir att räkna med framöver, men då måste de visa ett gäng tunga titlar, och gärna något exklusivt spel som drar nytta av hästkrafterna hos Xbox One X. Annars riskerar de att ge bort nästa generation till Sony innan den ens har börjat. Det är dags att de börjar vinna tillbaks förtroendet nu.

Facebook
TwitterReddit