LIVE

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annons
logo hd live | Killsquad
Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
5G och Stadia

5G och Stadia

Skrivet av ifongard den 11 juli 2019 kl 21:15
This post is tagged as: Stadia

Jag tror framtiden för strömmande tjänster är väldigt god. En anledning till det är 5G.

Redan med 4G kommer man upp i höga hastigheter och relativt korta svarstider. Med 5G kommer det bli ännu bättre.

I Sydkorea har man gjort en sammanställning som visar en nerladdningshastighet på i snitt 111 mbit/s för 5G mot 76 mbit/s för flaggskepp med 4G och 48 för övriga mobiler med 4G. Svarstiden är det dock inte så stor skillnad på, 36 ms mot 37-38 ms för 4G. Målet är dock att få ner svarstiden ytterligare.

Har även sett andra tester från England där en testare kommit upp i 530 mbit/s och runt 1,2 gbit/s i Schweiz. Denna tekniken kommer bara bli billigare och mer utbredd och ge ännu bättre möjligheter för tjänster som Stadia.

Antimonopolval i Google Play

Skrivet av ifongard den 20 juni 2019 kl 19:24
This post is tagged as: Google

Fick två val från Google idag när jag gick in på Play Store på mobilen. För webbläsare och söktjänster.

Antimonopolval i Google Play

Jag undrar hur bra det fungerar, hur många som kommer installera något av det som de föreslår och hur förslagen väljs ut. För mig blev det inget mer. Men jag har Opera beta och Firefox beta sen tidigare, så tycker det räcker.

Några har fått testa Stadia

Några har fått testa Stadia

Skrivet av ifongard den 14 juni 2019 kl 18:59
This post is tagged as: Stadia

Har läst på ett par artiklar på sidorna arstechnica och The Verge, som har fått testa Stadia i en miljö kontrollerad av Google.

Testet körde via en Pixelbook som hade nätverkskabel och var kopplad till en TV där spelet visades. Det var inte 4K utan 1080p som kördes men dock 60 FPS. Testet kördes i Los Angeles mot Googles servrar i San Francisco.

Båda personerna som testade, de fick köra Doom Eternal i ungefär en halvtimme var, var imponerande över hur bra det fungerade. De upplevde inte någon input lag som skiljde sig mot att spela lokalt och bilden såg hela tiden bra ut, ingen sänkning av kvaliteten eller hack.

Dock var det tydligen vissa buggar kvar då kontrollen tappade kontakten en gång och hela strömmen hängde sig en gång. Tur Google har några månader på sig att fixa sådant.

Dessa testerna säger väl kanske inte så mycket. Om det varit en dålig upplevelse hade Google inte visat upp det och kanske inte ens lanserat tjänsten. Men det låter ju ändå lovande.

Priset på Stadia

Skrivet av ifongard den 13 juni 2019 kl 06:34
This post is tagged as: Stadia

Många har ju kommenterat betalningsmodellen för Stadia, att det inte är en fast kostnad för obegränsat spelande. Nu har det ju visat sig med Uplay+ att det kan komma sådana modeller från olika utgivare vilket förändrar den initiala diskussionen något.

Men jag funderar mer på Googles kostnader för att driva Stadia och om det verkligen kan löna sig.

Allt som finns i en konsol för flera tusen kronor får man ju nu använda gratis. Och det är ju inte bara inköp av konsolen utan även strömförsörjning och Internetbandbredd.

Google tjänar ju visserligen pengar på Pro-abonnemanget men om man kör på bas, använder sin egen kontroll och köper ett spel som man sen spelar i hundratals eller kanske tusentals timmar, då borde ju Google gå en hel del back. Nu är det kanske inte ett normalfall. Många kommer säkert köpa kontrollen, ha Pro och inte spela så många timmar på varje spel så Google kommer kanske ändå tjäna pengar.

Någon med bättre insikt i branschen kanske har en annan uppfattning och får gärna dela med sig av den i så fall. Eller andra som bara spekulerar fritt som jag.

Lite funderingar om Stadia kommer läggas ner

Skrivet av ifongard den 10 juni 2019 kl 19:56
This post is tagged as: Stadia

Många har uttryckt en oro för att Stadia kommer läggas ner på grund av Googles tidigare beteende när det kommer till att lägga ner produkter. Läste någon på Twitter som gjorde en överslag över några nerlagda tjänster och kom fram till fem år som en trolig siffra. Det var väl inte speciellt seriöst menat men ändå.

Phil Harrisson har i alla fall i en intervju under E3 sagt att "Google is incredibly committed to this platform". Och visst han kan ju inte säga något annat. Men Google har ju antagligen lagt in mycket pengar på att utveckla detta redan och de har gott om pengar att göra av med. Så jag tror inte de kommer lägga ner Stadia i första taget. De flesta, eller kanske alla, tjänster som Google lagt ner är ju sådana som inte varit populära. Om Stadia skulle bli en enorm flopp så innebär det ju att det inte är många som köpt spel och inte så många som blir drabbade (även om jag kommer vara en av dem).

Lite funderingar om Stadia kommer läggas ner

Några av Googles nerlagda tjänster