Medlems- och redaktionsbloggar. Dagsfärska nyheter, tunga artiklar, intervjuer, personliga bloggar, intressanta forumdiskussioner och rättvisa recensioner. Gamereactor är Sveriges största speltidning- och spelcommunity Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Spelmusikfredag (331)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det äntligen fredag igen, och för egen del är det inte riktigt vilken fredag som helst eftersom det är min sista fredag och min sista helg innan jag i mitten av nästa vecka börjar jobba igen. Så slutet på min semester är i antågande, och även om det har gått snabbt är det ingen idé att hänga läpp för det, utan jag får helt enkelt se till att göra det bästa av den semestertid som återstår innan höstterminen börjar. Det startas med bästa sätt genom att lyssna på en riktigt ljuvlig spellåt.

Ljuvlig är bara förnamnet på veckans spellåt, vilken är "Forgotten Vale" Dawnguard-expansionen till Skyrim. Det känns lite passande i och med att det för ett par veckor sedan var hela 10 år sedan Dawnguard släpptes, och även fast Dragonborn är den folkligt mer populära av Skyrims DLC-expansioner (av goda skäl), har jag alltid varit svag för Dawnguard. Det är mycket i den expansionen som jag verkligen gillar, och höjdpunkten i kampen mot vampyrerna är utan tvekan utforskandet av den nya platsen Forgotten Vale. Dels för att det är en fantastiskt vacker plats, trots dess kyla och icke-vänliga invånare i form av frostjättar och Falmers, men också för att denna dal praktiskt taget legat orörd i hundratals år. Detta lyckas den ackompanjerande spellåten verkligen med att fånga, både det vackra med denna dal och just känslan av att det är en plats som varit bortglömd av omvärlden i sekler.

Forgotten Vale (Jeremy Soule)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (331)

HQ

Spelmusikfredag (330)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det fredag igen, och även om helgen inte känns lika speciell under semestertider, så har det ändå blivit en sammanfallning med en kortare resa till Malmö där jag spenderat tre dagar och träffat min bror som bor i nämnda stad. Det har varit ett par trevliga dagar, och det tåls att sägas att Malmö är en betydligt finare stad jämfört med Stockholm. Men nog om det, nu är det dags för att lyssna på spelmusik!

Precis som förra året (tror jag i alla fall) tillägnas denna veckas spellåt till fenomenet Shark Week som pågår denna vecka, även om jag personligen inte tittar på de programmen dels för att jag inte har rätt tjänst, dels för att baserat på det som jag läser från diverse hajforskare på Twitter (följer en hel del där) så är Shark Week mer sensationellt än vetenskaplig, samt att många av programmen tenderar att spä på hajrädslan än att bidra med kunskap (vilket egentligen var syftet med Shark Week från början). Det är dock ett bra tillfälle att dra igenom några hajfilmer, och det här året har jag valt att fokusera på The Asylums mästerliga Mega Shark-serie (om än inte lika mästerlig som deras Sharknado-rullar).

Men nog om det och dags för att komma till veckans spellåt, så kommer denna veckas spellåt från Hungry Shark World, vilket också känns passande då det med sina årliga samarbeten gör detta till det officiella Shark Week-spelet. Dels för att jag inte vill endast återkomma till Maneater (som jag lyfte förra året), dels för att spelmusik till mobilspel är... inte annorlunda i sig, men i och med att dessa spel riktar sig till en annan typ av publik än konsol- och PC-spel kan det ändå i vissa fall vara intressant att kika närmare på hur kompositörerna valt att tackla musik till ett spel där det finns en chans/risk att många helt enkelt spelar med ljudet avstängt. Jag kan tänka mig att det kan finnas en del frustration i den känslan, samtidigt som kompositören vill leverera bra musik.

Där tycker jag ändå att Hungry Shark Worlds huvudtema levererar. i det stora hela är det kanske ingen speciell spellåt, det har jag inga som helst problem med att erkänna. Men precis som varje bra temalåt, tycker jag att denna låt verkligen fångar in kärnan i spelet, där en kan spela som en tecknad haj och käka  så mycket det bara går i form av fiskar, skäldpaddor, andra hajar och människor. Inte bara gör sig spelets stilistisk tecknade stil sig påmind även i denna spellåt, utan även spelets fokus på att jaga highscore samt naturligtvis känslan i att vara en überhungrig haj med världens snabbaste metabolism.

Hungry Shark World Main Theme

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (330)

Nom nom!

Spelmusikfredag (329)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det äntligen fredag igen, och jag får passa på att be om ursäkt för förra veckans uteblivna Spelmusikfredag. Förvisso var jag halvt osäker på om det skulle bli av i och med att jag var på semester, men eftersom jag klirrade det häromåret trots semester så ville jag inte stänga den dörren helt och hållet. Men så, är det dags för att lyssna på lite spelmusik.

Just idag begav jag mig till Arsenalen, som är ett militärmuseum runt Strängnäs-trakterna och som huserar ett flertal olika stridsvagnar, och det är ett museum som jag varmt kan rekommendera om en är intresserad av vare sig militärhistoria eller stridsvagnar. Kontentan är i alla fall att det är mycket stridsvagnar där, vilket inspirerade till valet av veckans spellåt som går under titeln "Epic Tank". Och ja, jag tycker definitivt att titeln talar för sig själv...

Jag är som tidigare nämnt vid något tillfälle inte ett särskilt stort fan av elektronisk musik, eller rättare sagt "superelektronisk" musik, men musiken i Battlefield 3 hör till ett av undantagen då trots det emellenåt skräniga elektroniska ljudet, så uppskattar jag ändå kompositionen och faktiskt den atmosfär som musiken skapar. Sådant är även fallet med "Epic Tank", och jag tycker definitivt att denna låt genom sin elektroniska komposition lyckas med att utforma en slags tribut till stridsvagnar som går att ratta runt i Battlefield 3, och närmare bestämt genom expansionen Armored Kill som hade ett stort fokus på stora slagfält och tuffa stridsvagnar som plöjde sig genom slagfältet.

Epic Tank (Johan Skugge & Jukka Rintamäki)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (329)

Spelmusikfredag (328)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var ännu en fredagskväll avnjuten, vilket ändå känns skönt efter ett par dagars hektisk stämning. Vilket är lite lustigt med tanke på att det hektiska är inför en semester borta från hemmet, när tanken är att få en möjlighet att koppla av från vardagen. Hur det nu än är med den saken så är det i alla fall dags för att avnjuta lite ljuvlig spelmusik.

Denna vecka blir det faktiskt något av ett wildcard i spelmusikform, även för mig med. Jag snubblade bokstavligt talat över det som blev veckans spellåt, när jag letade efter spelmusik av en helt annan orsak. Men det jag hittade på måfå diggade jag så pass mycket att jag bestämde mig för att lyfta denna spellåt i bloggen. Från ett spel som jag dessutom aldrig hört talas om fören nu!

Jag vet genuint ingenting om spelet Plok! till SNES, mer än att det är sidoscrollande plattformsspel, men det jag vet nu baserat på en enda spellåt är att det verkar ha ett bra soundtrack. För låten "Rocket Launcher" är riktigt catchig och energisk på det där sättet som riktigt bra musik från ett 16-bitarsspel kan vara. Sedan att låten är tillägnad ett vapen är dessutom lite otippat, om än att jag saknar kontext för vad spelet egentligen går ut på, men det går definitivt att ana en tung känsla i den bemärkelse att raketgevär brukar vara tunga och mycket kraftfulla. 

Rocket Launcher (Tim Follin & Geoff Follin)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (328)

Spelmusikfredag (327)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det äntligen fredag igen, och efter en mycket varm midsommar så har det varit skönt med något svalare väder och till och med lite regn. Skulle dock inte tacka nej till ett ordentligt regnskur, men det är nog bara en tidsfråga innan det sker, vi lever ju i Sverige trots allt...

Hursomhelst, nu är det dags för att lyssna på lite ljuvlig spelmusik, och den här veckan blir det på sätt och vis en viss koppling till mitt förra inlägg om Top Gun: Maverick... Ja, det är nog uppenbart vad jag menar här. Lustigt nog finns det en oväntad liknelse då detta är del 327, tänker en bort 3:an så blir det 27, och igår firade Ace Combat-serien sitt 27-årsjubileum. Bara månaden innan firade specifikt Ace Combat 2 hela 25 år, vilket även är min favorit ur PS1-trilogin, så att lyfta det kraftigt Top Gun-inspirerade soundtracket känns nästan självklart. För att öka på sammanträffandet ytterligare är de flygplan som protagonisten flyger enligt "canon" både Su-27 och XFA-27...

Större delen av soundtracket är som nämnt kraftigt Top Gun-inspirerat, och "Aim High" är inget undantag från den regeln, snarare är det kanske en av spelets låtar som känns mest Top Gun-aktiga. Högst på den tronen ligger dock fortfarande min personliga favorit "Fire Youngman" som jag vet att jag har lyft vid något tidigare tillfälle, men "Aim High" är verkligen inte fy skam heller! Här bjuds det på en härlig rock & roll-stil som definitivt får adrenalinet att pumpa i samband med de energiska luftstriderna.

Aim High (Nobuhide Isayama)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (327)