Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Spelmusikfredag (141)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Glad midsommar allesammans! Oavsett hur ni väljer att fira midsommar, eller om ni ens väljer att fira det överhuvudtaget, så hoppas jag på att ni får en trevlig midsommar eller åtminstone en trevlig fredag. Personligen brukar jag inte direkt fira midsommar på något speciellt sätt, mer än att det äts lite midsommarmat i huset och att vi äter godis istället på lördag (för vi är så pass busiga). I övrigt firar jag det inte på något speciellt vis, och tänker istället grotta ned mig med lite medeltidsmys i Kingdom Come: Deliverance som jag påbörjade under veckan. Tänkte spendera några timmar till innan jag skriver några intryck från det, men såhär runt 11-12 timmar in så gillar jag det.

Men midsommar eller ej, det är ju trots allt fredag så det är dags för lite helfestlig spelmusik. Kalla det för klyschigt, men även i år blir det tavernmusik eftersom det ändå är midsommar. Om jag minns rätt så har det mest varit diverse Witcher-låtar, men i år tänkte jag att lite musik signerad Jeremy Soule skulle passa bra.

Med en titel som "Around the Fire" behövs nog inte någon vidare förklaring om vad det är för slags spellåt, då det borde vara ganska uppenbart. Hursomhelst så är låten en väldigt lugn sådan och med en avslappnande ton. Något som passar väl in när en besöker en taverna i den kalla norden och bara vill sätta sig runt elden för att värma upp sig efter den kalla kylan, dricka lite mjöd och kanske läsa lite i en god bok.

Around the Fire (Jeremy Soule)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (141)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

E3 2018 - Spelen som jag ser mest framemot

This post is tagged as: E3 2018

Då har årets upplaga av E3 kommit och gått, vilket ändå känns skönt. Nog för att E3 är en ganska kul händelse för oss gamers, men det visas så mycket spel och släpps så mycket trailers, nyheter och förhandstittar att det knappt går att hänga med. Överlag tycker jag att årets E3 har varit rätt stabilt, något som jag personligen saknade var rejäla överraskningar, då de flesta utannonseringarna antingen var läckte på förhand eller var ganska enkla att gissa sig till.

Samtidigt har de spel som visats upp sett bra ut, vilket är det jag tänkte skriva ett antal rader om här. Som brukligt visades det upp oerhört många spel, och med många som ser intressanta ut blir det naturligtvis svårt att plocka ut några enskilda favoriter. Jag tänkte därmed skriva om hela 14 spel som jag tyckte såg intressanta ut och som jag ser framemot.

Beyond Good & Evil 2
Trots att jag aldrig spelat första spelet, var CGI-trailern till uppföljaren förra årets höjdpunkt på Ubisofts konferens. Även om jag inte blev lika hänförd av trailern som visades i år, ser det oerhört lovande och ambitiöst ut av det som visats upp hittills. Jag drar mig dock lite för samarbetet med Hitrecord, då det mest låter som att de vill att folk ska fylla ut spelvärlden med posters och musik utan någon betalning eller annan kompensation, vilket ärligt talat känns rätt fult. Bortsett från det ser jag fortfarande framemot spelet.

Rage 2
Jag spelade aldrig första Rage, även om jag vid den tidpunkten som det släpptes tyckte att det såg hyfsat intressant ut. Jag kände mig dock inte speciellt sugen när uppföljaren läcktes och började teasas, men efter en ganska matig gameplay-demonstration känner jag mig betydligt mer intresserad. Spelet ser ut som en trevlig kombination av Mad Max och Doom, och ser ut att kunna bli riktigt kul att spela.

Assassin's Creed: Odyssey
Även om jag inte direkt hoppat på Assassin's Creed-tåget, så har både Origins och det nu utannonserade Odyssey tilltalat mig betydligt mer än de spel som släpptes precis innan. Jag är lite osäker på vad jag tycker om RPG-elementen, men jag är desto mer optimistisk för dialogvalen. Men det mest intressanta är naturligtvis att det utspelas i det antika Grekland, en tidsperiod som enligt mig är oerhört underskattad (kanske inte i spelens värld dock), och jag ser framemot att konstant få alla mina val ifrågasatta av Sokrates.

Shadow of the Tomb Raider
Jag gillade de två tidigare spelen i den rebootade Tomb Raider-serien, då Crystal Dynamics har bjudit på välgjorda äventyr. Nu är det visserligen Eidos Montréal som står för huvudutvecklingen den här gången, men med assistans från Crystal Dynamics tror jag det kan bli bra. Av det som visats upp ser det spelmekaniskt väldigt likt ut Rise of the Tomb Raider, men jag hoppas verkligen på att de får till storyn den här gången då det inte varit det starkaste kortet i de två tidigare spelen.

Death Stranding
Trots att gameplay visades upp, har jag fortfarande ingen aning om vad Death Stranding är för slags spel. I vanliga fall hade varningsklockorna ringt som vara den, men med Death Stranding så ser jag framemot det trots att allt som visats är oerhört vagt. Jag är nämligen övertygad om att Hideo Kojima kommer leverera en annorlunda spelupplevelse än vad vi är vana vid, kanske inte nödvändigtvis en bra sådan, men oavsett hur spelet kommer att bli så är jag extremt nyfiken på det.

Battlefield V
Trots en oerhört rörig utannonseringstrailer så har Battlefield V lovat gott med betydligt större fokus på taktiska inslag och utforskande av de mindre kända delarna av andra världskriget. Trailern som visades under EA Play var betydligt bättre, och baserat på det jag sett och hört om spelet så ser det verkligen ut att bli det som Battlefield-serien behöver, då det stått ganska still i utvecklingen sedan omkring Bad Company 2 och Battlefield 3.

Doom Eternal
Förrförra årets Doom är nog ett av de absolut bästa FPS-liren som jag någonsin spelat, med fartfylld tempo och extremt underhållande action till tonerna av Mick Gordons fantastiska musik. Att jag därmed ser framemot uppföljaren borde inte vara förvånande. Dock vet vi inte så mycket om spelet än, mer än att det ska innehålla runt dubbelt så många demonsorter att slakta samt att det nu är "Hell on Earth". Vi får vackert vänta till årets QuakeCon i augusti för att få se mer från spelet, men bara den korta trailern var tillräcklig för att få mig alldeles upprymd.

Ghost of Tsushima
Sucker Punschs samurajepos såg intressant ut redan när det utannonserades under förra årets Paris Summer Week, och efter gameplay-demonstrationen är jag ännu mer intresserad. Det feodala Japan som skådeplats i spel är svårt att tacka nej till (Ubisoft, ta anteckningar), med fokus på mongoler som invaderar den japanska ön Tsushima. Spelmekaniskt såg det riktigt bra ut och grafiken var oerhört läcker, så jag ser verkligen framemot Sucker Punchs nya.

Ace Combat 7: Skies Unknown
Det vore väl inte likt mig att inte överhuvudtaget nämna Ace Combat 7 med tanke på att en ny trailer släpptes i fredags. Även om den inte innehåller speciellt mycket nytt, och inte heller den här gången fick vi ett releasedatum, gör den inte suget efter Project Aces sjua mindre. Precis som tidigare trailers hintat om kommer spelarkaraktären vid någon tidpunkt slängas in i en Bad Company-liknande skvadron fylld med krigsförbrytare. Dessutom ser spelet våldsamt läckert ut, med detaljrika flygplan, kraftiga explosioner och diverse vädereffekter. Måtte ett releasedatum utannonseras snart...

The Elder Scrolls VI
Jag trodde faktiskt att jag hade nått det cyniska stadiet där jag inte alls kunde bli hypad av korta teaser trailers. Ack så fel jag hade, för trots att det hela tiden varit självklart att Bethesda arbetar på en uppföljare till Skyrim, och trots att denna uppföljare ligger flera år framåt, så kunde jag inte låta bli att bli alldeles exalterad när de visade teasern för The Elder Scrolls VI. Fantasin skenade åt alla möjliga håll, och genast drömde jag mig tillbaka till Tamriel. Som sagt är dock spelet flera år framåt i tiden, och kommer förmodligen inte fören nästa konsolgeneration. Trots det, så är jag redan nu riktigt pepp på att återigen utforska en del av Tamriel.

Cyberpunk 2077
Vid det här laget skulle CD Projekt Red egentligen kunna göra precis vilket spel som helst, för efter Witcher-spelen och i synnerhet The Witcher 3 med dess expansioner så har de polska utvecklarna seglat upp på min lista över favoritutvecklare. Bara av den orsaken är jag extremt nyfiken på kommande Cyberpunk 2077, och även om trailern mest visade världen som spelet utspelar sig så är jag redan såld. Jag hade gärna sett att de även visade upp gameplay för oss vanliga dödliga, men vi får nöja oss med diverse intryck från speljournalister, och av det som jag läst och hört blir jag bara ännu mer exalterad.

The Last of Us: Part II
Naughty Dog har verkligen bemästrat konsten i att få ur så mycket kraft ur en Playstation-konsol som bara är möjligt, och uppföljaren till ett av världens bästa spel är sannerligen inget undantag. Alltifrån detaljrikedom och animationer ser alldeles fantastiskt ut, och om jag inte redan var såld så är jag det definitivt nu. Jag ska erkänna att jag varit lite skeptisk till tanken på en uppföljare, då jag tycker första spelet ändå står ganska bra på egna ben, men efter allt jag sett så har jag nu fullt förtroende för att Naughty Dog ska kunna leverera en värdig uppföljare.

Spider-Man
Insomniacs Spider-Man är jag redan såld på, då kombinationen av en av mina favoritsuperhjältar och en av mina favoritspelutvecklare varit tillräckligt för att få mig intresserad. Egentligen känner jag nästan att det inte behövs visas något mer, men mer visades upp och precis som med The Last of Us: Part II hade det som visats upp nu varit tillräckligt för att övertyga mig om jag inte redan var frälst. Spelet ser ut att vara sjukt underhållande ut att spela, och jag kan knappt bärga mig tills det släpps i september.

Metro Exodus
De två tidigare Metro-spelen hör till de mest inlevelsefulla FPS-spelen som jag spelat, och Metro Exodus ser ut att föra den traditionen vidare. Jag längtar nästan läskigt mycket till att få sätta på mig gasmasken och återvända till ett radioaktivt Ryssland fullproppat med mutanter. Den här gången bjuds det dessutom på öppnare miljöer än tidigare, och som brukligt ser det riktigt snyggt ut grafiskt. Eftersom de två tidigare spelen dessutom varit något av lite oslipade diamanter, så hoppas jag även på en betydligt mer polerad upplevelse denna gång.

Vilka spel som visades upp under E3 ser ni mest framemot?

E3 2018 - Spelen som jag ser mest framemot

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Spelmusikfredag (140)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det fredag igen, vilket markerar slutet på E3. Under helgen tänkte jag skriva några rader om de spel som jag ser mest framemot av allt som visades upp, men nu är det dags för spelmusik!

Utöver sin ikoniska temalåt bjuder Battlefield emellanåt på bra spelmusik, oftast är det dock enskilda låtar som sticker ut snarare än att hela soundtrack är genomgående bra. Med Battlefield 1 verkar Dice ha satsat mycket mer på musiken än tidigare, inte bara sett till kvalitén samt att den är mycket mer inkorporerad även i multiplayern. Något som de även fortsatt med i expansionerna.

"Hunting Down" är förmodligen min favoritlåt ur In the Name of the Tsar-expansionen, då jag fullständigt älskar den förebådande känslan i låtens inledning, som bygger upp resten av låten väl även om den är lite lång för en inledning. Ganska mycket av låten är uppbyggande, men låten när väl kommer igång så gör den det oerhört starkt, med en varierande känsla av pampighet och riktig kämpaglöd som passar väl in med den ryska vintern.

Hunting Down (Johan Söderqvist & Patrik Andrén)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (140)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus
E3 2018 - Tankar om Sonys konferens

E3 2018 - Tankar om Sonys konferens

This post is tagged as: E3 2018

Då gick Sonys presskonferens av stapeln under natten, och trots den omänskliga tiden för oss här i Sverige så var jag likförbannat bänkad framför skärmen för att se konferensen live. Sonys konferenser brukar vara höjdpunkten på E3, även om deras senaste var betydligt tamare. Jag misstänkte att årets upplaga skulle vara av ett liknande stuk, och när Shawn Layden dessutom förvarnade om att det inte blir några större överraskningar kände jag att kunde hålla förväntningarna nere.

När presentationen inleds uppstår det viss förvirring, då de befinner sig i en kyrka som ju ändå får betraktas som en nedgradering från tidigare lokaler. Förklaringen kom dock snabbt, då The Last of Us: Part II var första spelet att visas och vars trailer började i just samma lokal som konferensen inleddes på, vilket var lite kul. Vad som följde var både en trailer och lite gameplay som i min mening ser alldeles fantastiskt ut. När uppföljaren utannonserades var jag både pepp och skeptisk på samma gång, självklart ser jag framemot uppföljaren till ett av världens bästa spel, men samtidigt så tyckte jag slutet var så perfekt att en uppföljare inte kändes nödvändig. Men ju mer som jag ser, desto mer peppad blir jag.

Ärligt talat borde jag inte bli förvånad vid det här laget, men jag kan inte sluta hänföras för varje nytt Naughty Dog-spel och hur de lyckas kräma ur så pass mycket ur hårdvaran som de gör. Grafiskt ser The Last of Us: Part II helt fantastiskt ut, och både detaljrikedomen och animationerna imponerar något enormt. Något releasedatum presenterades inte, vilket inte var så oväntat, men jag kan ändå knappt bärga mig.

Därefter uppstod ett avbrott för oss som kollade på livestreamen, för konferensen skulle flyttas ut från kyrkan till en annan lokal. Visserligen pratades det om både Call of Duty: Black Ops 4 och Destiny 2: Forsaken (vilka jag trodde skulle tillägnas stora delar av presentationen), men det var inte av något större intresse vilket gjorde avbrottet ännu plågsammare. Detta gjorde mig faktiskt genuint oroad över resten av konferensen, men när avbrottet väl var över så tycker jag att resten av presentationen flöt på bra.

Det hjälpte nog också att det första spelet som visades upp efter avbrottet var Ghost of Tsushima, något som vi inte sett alltför mycket från ännu. Trailern från förra årets Paris Games Week gjorde att jag fastnade direkt, och gameplayet som visades upp såg riktigt, riktigt bra ut. Även grafiskt såg det helt makalöst ut, och jag längtar verkligen tills Sucker Punchs nya släpps.

Dessutom fick vi se Remedys nya spel Control, som deras första multiformat efter både Alan Wake och Quantum Break. Det visades inte speciellt mycket, och det lilla som visades påminde lite väl mycket om Quantom Break. Jag känner mig dock redigt nyfiken på det, och jag tror att det kan bli spännande. Utöver Remedys nya fick vi även se utannonsering av Nioh 2, samt första trailern till Resident Evil 2 Remake.

Death Stranding har jag i princip gett upp om att förstå vad som ens försiggår i trailerna, och märkligheterna fortsätter naturligtvis även här. Men trots att Hideo Kojimas vansinne verkar ha nått en helt ny nivå, så är jag samtidigt fast och ser verkligen framemot hur slutresultatet kommer att bli.

Presentationen avslutades med gameplay från Spider-Man, vilket jag redan blivit övertygad av då det ser ut att kunna bli det bästa spelet med superhjälten ifråga. Men om jag inte redan var övertygad, så hade jag definitivt blivit det efter denna visning, då det såg helt fenomenalt underhållande ut att spela.

Sonys konferens hade en väldigt svag start tack vare avbrottet i konferensen, trots att det inleddes med The Last of Us: Part II. Efteråt flöt det på mycket bättre, och det blev naturligtvis inte sämre då Sony verkligen levererade spel efter spel. Dock saknade jag större överraskningar även om vi fick den förvarningen, visserligen fick vi se Control, Nioh 2 och Resident Evil 2 Remake, men jag hade nog ändå hoppats på någonting som hade lämnat mig med större avtryck från konferensen. Samtidigt är jag ändå nöjd med det som visades upp, då vi ändå fick se gameplay från The Last of Us: Part II, Ghost of Tsushima och Death Stranding.

Överlag skulle jag nog ändå säga att det var en stabil konferens, och det är tack vare att spelen som visades upp såg intressanta ut rakt igenom. Jämfört med Microsoft skulle jag nog säga att deras konferens var betydligt starkare, men spelen från Sony lämnade överlag större avtryck på mig personligen.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus
E3 2018 - Tankar om Ubisofts konferens

E3 2018 - Tankar om Ubisofts konferens

This post is tagged as: E3 2018

Då var det ett par timmar sedan Ubisoft höll sin E3-konferens, dessvärre kunde jag inte se den live utan fick helt enkelt vänta med och se på reprisen vilket jag nyss gjort. Jag tänkte dock lite snabbt nämna Square Enixs presentation som skedde under eftermiddagen, vilken var kort, visade ingenting som var riktigt nytt och som visade sig vara ett ganska stort bottennapp. Jag betvivlade inte på att Square Enix och EA skulle tampas om den svagaste E3-presentationen, men att Square Enix skulle ta tronen så pass enkelt trodde jag ärligt talat inte.

Nåja, tillbaks till Ubisoft som i vanlig ordning inledde med ett dansnummer tillhörande Just Dance 2019. Det är inget som egentligen intresserar, men det har samtidigt blivit en ganska stor del av Ubisofts konferenser vilket gör att jag inte riktigt kan klaga på det heller. Att ta bort det vore nästan som att ta bort en del av identiteten hos Ubisofts konferenser.

Men de körde igång någorlunda rejält sedan med att visa upp Beyond Good and Evil 2, vars trailer från förra konferensen gjorde mig oväntat pepp. Det som visades upp såg bra ut, och tydligen ska det vara en prequel till första spelet (trots siffran i titeln). Något som jag reagerade på var att utvecklarna genom ett samarbete med Joseph Gordon-Levitts Hitrecord ska låta spelarna fylla ut universumet med bland annat musik och posters. Något som rent spontant lät häftigt, men när jag började tänka efter så väcktes en hel del frågor som behöver klargöras. Blir de som skapar något som hamnar i spelet kompenserade på något sätt, eller är det ett fult sätt för utvecklarna att skapa innehåll utan att lägga resurser eller pengar på det? Jag skulle tippa på det förstnämnda, för alternativet vore nog lite som ett PR-mässigt självmord, men det behövs mer information.

Härefter skulle jag kunna skriva om resterande spel som Ubisoft visade upp under konferensen, men något som slog mig när jag kollade på den var avsaknaden av reella överraskningar och nyheter. I princip så tror jag det bara var Trials Rising, Donkey Kong-DLCet till Mario Rabbids: Kingdom Battle, Star Fox-crossovern med toys-to-life-spelet Starlink samt möjligen det nya innehållet till For Honor som kretsar kring kinesiska krigare, som utgjorde riktigt nyheter (samt Assassin's Creed: Odyssey såklart, men jag återkommer till det). Det allra mesta var sådant som utannonserades förra året, som ovannämnda Beyond Good and Evil 2, piratspelet Skull & Bones, Elijah Woods VR-spel Transference, Starlink och The Crew 2.

Det behöver dock inte vara någonting dåligt i sig, exempelvis Skull & Bones har det varit knäpptyst om sedan utannonseringen förra året, så där behövdes det visas något. Vilket dessutom såg bra ut, och som även gäller i princip det mesta som visades upp. The Division 2 hade också en närvaro, men med tanke på att spelet hade en ganska märkbar närvaro under Microsofts konferens var det snarare lite mer information om spelet som kom fram.

Det är också här jag väljer att återkomma till Assassin's Creed: Odyssey, som jag misstänker skulle vara en stor överraskning. Men som bekant läckte det via en nyckelkedja, av alla möjliga ting (nästa år tippar jag på motiv på strumpor som avslöjar ett spel för tidigt). Som undertiteln, samt teasern, pekar på så utspelas det i det antika Grekland, en period som jag finner oerhört intressant och på snudd något underskattad jämfört med andra historiska epoker. Det ser också ut att ha hämtat ytterligare inspiration från The Witcher 3 med val i dialoger, samt så får en även välja mellan två karaktärer att spela som. Det som visades upp såg definitivt bra ut, men att det släpps i år oroar mig faktiskt. Inte för att jag tror att spelet inte har fått tillräckligt med utvecklingstid, utan snarare för att om Ubisofts strategi är att återgå till årliga releaser så tror jag tröttheten på fler Assassin's Creed-spel kan komma tillbaks ganska snabbt.

Överlag tyckte jag ändå, trots avsaknad av reella överraskningar, att Ubisoft levererade en stabil konferens. De har en ganska inarbetad rutin som fungerar, och de allra flesta spelen ser intressanta ut av det som visades. Dock är det samtidigt inte Ubisofts starkare konferens, just på grund av bristen på större överraskningar. Vilket dessutom är lite extra trist då Assassin's Creed: Odyssey förmodligen skulle fylla den rollen men blev läckt på förhand. Ibland har man helt enkelt bara otur.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus