Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Spelmusikfredag (150)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det fredag igen, vilket naturligtvis innebär att det är Spelmusikfredag igen. Jag hade hoppats på att vara lite aktivare med bloggen än vad jag varit under den senaste tiden, då jag har ett par ämnen som jag velat skriva några rader om ett tag nu. Om inget så kommer jag att se The Meg ikväll, som jag garanterat lär skriva mina tankar om. Men nog om det, för nu är det dags för lite spelmusik.

Jag har dessvärre inte spelat de äldre Medal of Honor-spelen, min enda kontakt med den serien är rebooten från 2010 samt uppföljaren Warfighter. Trots att Medal of Honor-rebooten var lite av en Modern Warfare-kopia, så gillade jag ändå det spelet (detsamma kan inte riktigt sägas om Warfighter dock). Musiken var en orsak, även om det är framförallt någon enstaka låt som jag fastnade för.

"Heroes Aboard" är nog den låt ur soundtracket, komponerad av Ramin Djawadi, som jag minns allra mest och som jag också gillade allra mest. Anledningen till detta är för att just denna låt (som förövrigt är en remake på originalets main theme) spelar på de mest emotionella strängarna som går att bjuda på i den här genren. Majoriteten av spelet upplevde jag som ganska opersonlig, men stunden då denna låten spelades upp så spelade den verkligen på känslorna. Dessutom är bara denna låt nästan enskilt anledningen till att "Leave A Message"-trailern är en av de bästa trailerna som jag sett.

Heroes Aboard (Ramin Djawadi)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (150)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Spelmusikfredag (147)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det fredag igen, men det är inte vilken fredag som helst. Förutom den sedvanliga spelmusiken, så är det idag som gameplay för Doom Eternal kommer visas upp. Något som jag är oerhört exalterad över, då det förra spelet var riktigt bra. Därför känns det såklart lämpligt att ha med en låt från just det spelet, om än enbart för Mick Gordons fantastiska musik.

"Bfg Division" är visserligen rätt lågmäld jämfört med exempelvis "At Doom's Gate" eller "Harbinger", i alla fall så pass att den inte slår på de absolut största trummorna. Men låt detta inte vilseleda, för detta är fortfarande en låt som passar väl med demonslakt. Adrenalinet pumpar sakta men stadigt genom låtens varierande och jämnt tempo, som skiftar mellan lugnare partier för andrum och något snabbare delar där adrenalinet flödar som mest.

Så sätt denna på repeat, ladda hagelbössan och avvakta tills Bethesda äntligen visar upp Doom Eternal-gameplay på QuakeCon. För det är vad jag kommer att göra.

Bfg Division (Mick Gordon)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (147)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Spelmusikfredag (146)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det fredag igen, och även fast jag blev senare än vanligt (då jag dessvärre haft fullt upp med annat under dagen), så är det nu äntligen dags för lite ljuvlig spelmusik. På Twitter är det vanligt att inlägg som postas på fredagar taggas med hashtagen "Friday Feeling", och i just spelmusiksammanhang vet jag inte om det finns så många låtar som jag tycker har lite av den känsla.

Analogin är långtifrån perfekt, men "Mayhem" ur Ace Combat Zero är nog det närmaste som jag kan komma till en spellåt som har lite "Friday Feeling" i sig. I huvudsak är det dock snarare känslan av att flyga in i en stor luftstrid som låten behandlar, men close enough eller något.

Föreställ dig att du sitter i ett jaktplan, och precis när du flyger in i en stor luftstrid så spelas den här låten upp. Du siktar in dig på fyra fientliga plan och låser dem med en AMRAAM-missil vardera som träffar dem innan de hinner reagera. Sedan gör du en rullning och ser ytterligare ett jaktplan på väg rakt mot dig. Du låser två Sidewinders på denna otursamma pilot, och du ser hur jaktplanet fullständigt disintegreras innan dess pilot hinner fullfölja en undanmanöver. För det är känslan av att flyga in som självaste Maverick och tugga tuggummi som denna låt perfekt skapar.

I en tidigare del hade jag en låt som var komponerad av Youtubern Net-Zone, som även gjort en egen version av Mayhem som jag tycker är fullständigt fantastisk. Låten håller sig nära originalet, samtidigt som det finns en del mer originella spår i den som gör att jag fullständigt älskar även denna omtolkning.

Mayhem (Keiki Kobayashi med flera)

Mayhem Remaster (Net-Zone)

Spelmusikfredag-spellista

Time to dive into the fireworks!

Spelmusikfredag (146)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus
Mindre och mindre sugen på Black Ops 4

Mindre och mindre sugen på Black Ops 4

This post is tagged as: Call of Duty: Black Ops 4

När Activision utannonserade Call of Duty: Black Ops 4 så var jag mestadels positiv, till skillnad från större delen av internet som inte var glada. Visst var jag kluven inför avsaknaden av en kampanj, och jag höll med kritiken om att det såg ut som ett Black Ops 3.5, men jag var ändå förhållandevis optimistisk.

Men med tiden så har jag blivit mindre och mindre sugen på Black Ops 4 för varje ny detalj som presenterats. Jag har inget emot i sig att spelet påminner extremt mycket om Black Ops 3 med inslag av Overwatch och Rainbow Six: Siege, men det och att grafiken som ser precis ut som Black Ops 3 gör samtidigt att jag inte känner mig tokhajp på spelet.

Som nämnt var jag kluven till avsaknaden av en kampanj, men jag har nu i efterhand landat i att jag faktiskt tycker att spelet borde ha en kampanj. Visserligen var jag inte emot avsaknaden av kampanjer i vare sig Battlefront-rebooten eller Rainbow Six: Siege, men det är något med Black Ops 4-fallet som jag inte gillar. Dels så är det ju ett slöseri då Treyarch generellt sett bjudit på de bättre kampanjerna i serien, och sedan så har jag alltid sett Call of Duty som ett paket med åtminstone en stabil kampanj, ett stabilt multiplayer och ett stabilt zombieläge, och jag anser inte att Battle Royale-läget är en tillräcklig kompensation. Framförallt så köper jag inte Treyarchs förklaring, men här låter jag Youtubern YongYea ta över.

Det som gjorde att droppen rann över för min del var utannonseringen av Black Ops Pass, som ger tillgång till 4 "Zombie Experiences", 12 multiplayerkartor och 4 exklusiva karaktärer till Blackout-läget. I nuläget går det endast att få tag på detta Black Ops Pass via en dyrare utgåva, men det kommer släppas separat vid ett senare tillfälle. Denna utannonsering gjorde mig nästan lite arg, då Activision gått in med en allt eller inget-riktning till deras DLC. Du behöver alltså betala nästan dubbla priset för att få allt DLC-material, och det går inte att köpa separat DLC-material.

Planen är alltså inte bara att fortsätta med den förlegade kartpaketsmodellen, utan även göra det omöjligt att köpa separat material. Det blir dessutom mer girigt då vi vet att Black Ops 4 kommer innehålla mikrotransaktioner, och även fast jag inte är ett dugg överraskad av Activisions sedvanliga trippeldipp så är jag inte mindre besviken för det.

Jag var faktiskt redo att hoppa på Black Ops 4-tåget, men ju mer tid som gått och ju mer detaljer som dykt upp känner jag bara suget minskar för varje stund. Från att ha varit relativt positivt inställd så är jag nu inte ett dugg intresserad av Black Ops 4 längre.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Spelmusikfredag (145)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det fredag igen, och även om veckodagarna för min del börjat smälta ihop så lyckas jag åtminstone ha koll på när det är fredagar. Den konstanta värmen hjälper inte saker och ting heller direkt, även om det just nu i skrivande stund är hyfsat behagligt.

Men nog om det, för nu är det som bekant dags för lite spelmusik. Denna fredag tänkte jag tillägna Kingdom Come: Deliverance, och det inte en dag för tidigt. Jag måste erkänna att jag inte lyssnat in mig på hela soundtracket ännu då jag fortfarande är mitt i spelet, men av de musikstycken som jag hört i spelet är det ett riktigt ljuvligt soundtrack.

"People of the Land" är ett utmärkt exempel ur detta soundtrack som visar hur pass ljuvlig musiken är. Låten spelas upp främst i huvudmenyn, men jag tror det även spelas upp när en rider omkring i det medeltida Bohemia. Som sagt är låten riktigt ljuvlig, och bidrar redan i huvudmenyn ett stort sug efter att utforska den medeltida världen som spelet skildrar. Trots den korta längden är denna låt helt makalös när det kommer till att sätta stämningen, och bara av att lyssna på låten nu får mig att vilja kasta mig över spelet omedelbart.

People of the Land (Jan Valta)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (145)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus