Svenska
Blog
Project Wingman fortsätter att imponera

Project Wingman fortsätter att imponera

För ett par år sedan skrev jag ett inlägg om Project Wingman, som då var ett lovande enmansprojekt inspirerat av Ace Combat-serien. Sedan dess har spelet haft en Kickstarter-kampanj, en utökning av utvecklarteamet, samt plockats upp av utgivaren Humble Games. Det har dock varit tyst om spelet sedan en tid tillbaka, men nu i samband med Gamescom har det släppts en ny trailer som visar spelet i all sin prakt, och jag är fortsatt imponerad.

Det ser högexplosivt, intensivt och kaotiskt ut, märkbart inspirerad av Ace Combat men samtidigt med någonting eget att erbjuda. Främst i form av större valfrihet i vapenutrustning, ett roguelike-liknande Conquest-läge som dessutom går att finjustera själv (utöver kampanjen), samt det som jag nästan tycker är häftigast hittills, nämligen att om en flyger ett tvåsätesplan så kommer andrepiloten i baksätet att vara en faktisk karaktär med en egna dialoger. Detta eftersom jag alltid tyckt att det i Ace Combat-serien varit märkligt att de gånger som jag flugit ett plan med två säten så är andrepiloten modellerad och fysiskt närvarande, men verkar annars inte existera. Eller så kanske de helt enkelt är för dödsskrämda för att yttra ett ord med tanke på alla manövrar som spelaren utför och de situationer som uppstår gällande bossfighter eller dylikt. Häftigt är det i alla fall att Project Wingman faktiskt har implementerat denna person som en faktiskt karaktär.

Projektet har gått från klarhet till klarhet genom åren och expanderingen av utvecklarteamet, vilket märks inte minst på det grafiska. Spelet är i nuläget tänkt att släppas till PC i början av nästa år, och jag tycker att det ser mycket lovande ut.

HQ