Svenska
Blog
Star Wars: Squadrons är en häftig upplevelse i VR

Star Wars: Squadrons är en häftig upplevelse i VR

Star Wars: Squadrons är ett spel som jag varit nyfiken på sedan det utannonserades, dels eftersom det är ett Star Wars-spel naturligtvis, dels eftersom flygspelsgenren inte direkt frodar av spelen (även om den genren verkar ha en uppgång den senaste tiden). Dessutom var jag nyfiken på att spela ett fullskaligt sådant spel i VR, då jag införskaffade en PSVR under en Black Friday-rea häromåret, och jag erkänner villigt att den inte sett jättemycket användning.

Som rubriken antyder uppskattade jag tiden med spelet i dess VR-version, även om det tog ett tag för mig att faktiskt spela genom hela spelet (påbörjade spelet strax före årsslutet, och blev klar med det tidigare under veckan). Orsaken var främst att jag behövde vänja mig och kroppen vid VR-spelandet, vilket gjorde att mina spelsessioner inledningsvis blev ganska korta. I sedvanlig ordning när det gäller PSVR åtminstone, är grafiken inte särskilt snygg och skärpan är ofta oskarp, men jag känner i slutändan att det var värt att ge upp grafiken till förmån för inlevelsen. Dessutom misstänker jag att spelet från början var tänkt att uteslutande spelas med en VR-hjälm, med tanke på hur hangarsektionerna är utformade.

För inlevelsen i Squadrons är verkligen total med en tung VR-hjälm på skallen, när en flyger genom rymden och dess faror i antingen en X-wing eller en TIE Fighter (eller alla andra rymdskepp som finns tillgängliga). I synnerhet när tanken på att flyga dessa skepp varit något av en innerlig nörddröm, att få se instrumenten lysa upp och se rymden från en TIE-cockpit är verkligen en speciell känsla som spelet tar till vara på. Sedan gillade jag verkligen variationen i de tillgängliga rymdskeppen, både sett till deras roller samt skillnaden i utformningen av en X-wings cockpit kontra ett TIE-skepp. Sistnämnda ger en utmärkt sikt framåt jämfört med New Republic-skeppen, men tillåter inte å andra sidan en större koll på sin omgivning.

Bortsett från VR-aspekterna, uppskattar jag även spelet på andra punkter. Jag kan inte påstå att berättelsen kommer att stå sig som minnesvärd, men jag uppskattade verkligen greppet av att skifta mellan perspektiv från New Republic-pilot till Imperie-pilot. Dessutom gillade jag att mellan uppdragen få en chans att bekanta sig närmre sina rotekamrater på båda sidorna, vilket även var en stor behållning för min del inte minst eftersom det finns en del påskägg för riktigt inbitna Star Wars-fan.

Vidare uppskattade jag rymdstriderna, och i synnerhet balansen mellan arkadaktigt flygande med vissa simulatorinfluerande indrag. Det gäller verkligen att hålla energibalansen rätt mellan motorerna, vapensystem och skölden, och omdirigera energin till de specifika system när det behövdes. Förvisso klarade jag mig ganska ofta på Normal-svårighetsgraden utan att behöva omdirigera alltför mycket, men på högre svårighetsgrader och i multiplayerläget (som jag inte hunnit testa än) kan jag tänka mig att det verkligen gäller att omjustera energisystemen precis vid rätt tillfällen. Det finns därmed en ganska tydlig förhållning i att det är relativt enkelt att plocka upp och spela, men som samtidigt kräver mycket för att verkligen bemästra.

Det som jag kan tycka att spelet faller lite på är dels berättelsen, som jag redan nämnt inte är direkt minnesvärd, även om jag ändå uppskattade karaktärsinteraktionerna. Kopplat till det är även hur spelet behandlar ens spelarkaraktärer, som är någonting av ett mellanting mellan tysta och talande protagonister. I interaktioner med andra karaktärer blir det egentligen ingen interaktion då ens rotekamrater snarare för en monolog inför spelarkaraktären, inte helt olikt hur det blir i Metro-spelen. Däremot kan spelarkaraktärerna emellanåt häva ur sig rätt generiska repliker under rymdstriderna, som exempelvis att beordra gruppkamraterna att fokusera på ett specifikt mål.

Överlag uppskattade jag verkligen min tid med spelet, och i synnerhet genom VR-läget som både förhöjde upplevelsen och uppfyllde nörddrömmen att styra en TIE Fighter mot anstormande X-wings. Som nämnt har jag inte testat multiplayerläget än, men jag är nyfiken på att se vad det har att erbjuda (även fast det inte är mer än två spellägen, samt att jag mest troligt kommer att skjutas ut i rymden flera gånger i rad). Jag kan varmt rekommendera Squadrons för den som vill uppfylla eventuella nörddrömmar om att få styra olika rymdskepp ur Star Wars-universumet, och i synnerhet om det råkar finnas en VR-hjälm inom räckhåll.

HQ