Svenska
Blog

Ultimate Marvel vs Capcom 3 - fortfarande fantastiskt!

Skrivet av ironmanken den 27 november 2021 kl 17:09
This post is tagged as: Superhjältar, Spel

Är det någon som kör det fortfarande? I alla fall är det fantastiskt - fortfarande!

Jag hade Marvel vs Capcom 3 redan till Xbox 360. Nu skaffade jag "Ultimate" via Steam. <br />
Är det då någon större skillnad mellan dem? 

Ett flertal karaktärer har tillkommit, som Ghost Rider, Shuma Gorath (fanns som DLC till Marvel) och Nova, bl.a. 

Det finns ett läge där man skapar en kortlek ungefär som Magic the Gathering och sedan får man fler och bättre kort ju fler man besegrar. I det läget gäller det att eliminera utvalda måltavlor och ta områden från den andra sidan. Jag är klassisk, så vanligt Arcadeläge funkar utmärkt för min del. 

Fortfarande gillar jag mitt "Green team", dvs Hulk, She-Hulk/ Morrigan och Shuma Gorrath.<br />
Den senare kan väl beskrivas som en "kaoskaraktär" som kan använda alla åtta benen och andra läbbiga attacker. <br />
<br />
För Arcade-läget gäller det att ha ett bra sammansatt team.  Mitt team brukar ha en riktigt stark karaktär (gärna som 2:a, för slutstriden mot Galactus), en som snabbt kan ta ut motståndarnas första<br />
och en som ger "a shitload of damage!"   

Sedan har jag en kraftig "bias" mot Marvelsidan. De övriga är några från Streetfighter; Ryu, Chun-Li och Akuma, samt diverse hjältar från olika Capcomspel. Jag menar streetfighters som kan kasta eldbollar mot Hulk eller MODOK t.ex. 

Wesker och Felicia är snabba och rörliga, så helt borta är inte Capcomsidan. Det finns säkert de som kan skapa löjligt stora combos med dem också. 

På tal om combos:   Efter att ha nött Streetfighter IV och V i somras och höstas är det här ett välkommet avbrott.  Med "Simple" kontrollen kan vilken nybörjare som helst börja banka knappar planlöst och man vet att något fantastiskt kommer ut ändå!  Snart gör man supers med 30 smällar eller mer och kort efter det fantastiska aircombos och juggles. 

Finns det då något dåligt? Tja, om man inte gillar att komplettera alla artworks och slut för varenda karaktär är det stor risk att det kan bli enformigt. Graden av "Awesome!" är enorm, så man lätt blir luttrad när Morrigan skickar upp motståndaren i luften, gör en aircombo och avslutar med en Team Super, när alla tre (i laget) vräker på med allt de har - igen! 

Med det sagt finns det säkert en mängd saker att upptäcka ändå, mot en kompis i soffan, online eller alla, möjliga tänkbara allianser. <br />
<br />
PS. Sedan är det ju roligt att Akuma som är så "OP" i vanliga fall kan man köra över både en och två gånger med Storm, t.ex. DS. 

Ultimate Marvel vs Capcom 3 - fortfarande fantastiskt!

En kille som heter Nova mot en advokat (Phoenix Wright). Jag skulle satsa min peng på Novakillen...  

HQ

WRCspel på Steam idag - billiga, men vilket?

Skrivet av ironmanken den 26 november 2021 kl 14:40

Idag har Steam rea på en hög med WRCspel. Men vilket ska man välja? <br />
<br />
Förutsättningarna:  Nitisk medelmåtta. Har kört Dirt 1-2-3 och Colin 04 (gillade det senare mycket!). <br />
Jag gillar mer körbarhet, än realism. Jag gillar att kunna plocka upp och köra Timetrial eller ett karriärläge direkt - utan en massa rallyskolor. Jag älskar verkligen snöbanor (sverige, norge). <br />
Jag tycker om bonusbilar som faktiskt känns roliga att köra (tänk Colin 04). <br />
Utmaningen får gärna vara lätt till medelsvår. (avskyr toksvåra eller tålamodskrävande spel). 

<br />
Svara kort vilket du tror kan passa mig, med en motivering...! <br />
 

HQ
Sen till festen; SFIV vs SFV:

Sen till festen; SFIV vs SFV:

This post is tagged as: Egenskaper, Spel

Jag har nyligen skaffat SFV, basversionen. 

Här kommer ganska kort om den: <br />
Karaktärer: Spelet innehåller 16 st från början, varav några välkända som Ken, Ryu, Zangief, Bison och nya som bl.a. Necralli, Laura, F.A.N.G. och Rashid. <br />
<br />
Spelet känns mer responsivt än SFIV, där det var svårt att kontra, när du fallit till marken. <br />
Från början har du ca 8 bakgrunder (motståndarna kan ha andra än de du äger) och två standardfärger för varje. <br />
Storymode: Ett kort läge där du kan tjäna de viktiga Fight Money.<br />
Varje ny karaktär kostar 100 000 FM. 
<br />
Genom att klara Story med varje karaktär får du mer Fight Money. Som jag upplevt går det inte att upprepa för mer Fight Money, när en person klarat det. Kom ihåg att göra det, om du låst upp nya karaktärer!<br />
 <br />
I ARCADE kör du matcher mot datorn där motståndarna beror på versionen - från Streetfighter I till Streetfighter V.  Det här är mest om du vill träna och låsa upp en massa artworks. 

<br />
Sedan finns t.ex. Training, där du spelar mot en "dummy" och kan ställa in fulla supermätare (Crit Arts) och V-skills från början. <br />
I Challenge lär du om combos och det finns även ett survival mode som kräver mer resurser (läs 'consumables')  Även här kan du få små mängder Fight Money. 

För att låsa upp karaktärer, banor och nya kostymer behövs Fight Money.<br />
Några sätt är:  att göra Challenges, där de dagliga är lättast (och ger minst). <br />
Att gå upp i nivå. Varje gång en karaktär ökar en nivå får du 1000 FM. <br />
Köra matcher online. (Har jag inte gjort än, men hört att varje match ger 50 FM). 

Vad jag hade önskat:   Att Arcade genererat Fight Money för varje match. Nu ger det inget. <br />
                                     Att man kunde låsa upp karaktärer, banor och extramateriel genom<br />
                                    ackumulering; genom tiden man spenderar i det. Nu tvingas man gå online (eller skaffa Champion Edition direkt).    Fem arcade-lägen är totalt poänglöst, när de bara ger artworks och man kan bli listad online. <br />
 

De värsta spelen jag kört:

Skrivet av ironmanken den 16 augusti 2020 kl 09:04
This post is tagged as: Spel, Reaktioner och känslor

Nyligen har jag sett ohälsosamma mängder av Angry Video Game Nerd på youtube. Här kommer en lista med spel jag avskyr:

Du vet nog hur det är. Tar fram kassetten/skivan/ laddar ner det - och det är en brun sörja som kommer ut. Egentligen skulle man väl ha någon sorts rangordning, men det är som att säga att buffelskit är sämre än zebraskit. Ungefär. Här kommer en lista där de presenteras i ordning jag minns dem:

1. Richard Burns Rally. (PC)
Det svider i ögonen bara jag tänker på det. Jag hade kört ett antal rallyspel innan - så jag gick käckt till karriärläget. Bilen är hopplös, grafiken 50 nyanser av spygrönt och dumskolan bland det värsta jag upplevt. Det är inte ett spel - det är en simulator och kräver ett oändligt pillande innan bilen ens liknar en bil. För den som har tålamod som en zenmästare - och en racingrigg - kanske det kan funka.
För mig: En hög med buffelskit.

2. V-Rally 3, Gamecube
Bilen accelerar som en raket - och det var det. Den far som en vild babian över banan.
I Sverige studsar den som en pingpongboll - mot de stenhårda snövallarna. Sedan skriker kartläsaren på dig som en idiot , när du hamnar i terrängen - och helst vill man bara kasta ut den jobbiga jäveln.

3. Honungsmonstret, bonus-cd i Kalaspuffar (!)
Man brukar säga skämtsamt att det följde med i ett flingpaket. Här gjorde det det - på riktigt!
Jag tänkte "Hur illa kan det bli?"
En riktigt brun sörja. Kameran är bäng och han hoppar som ett kassaskåp. När han efter en kvart kastar ut ishackan är det redan för sent.

4. Bloodrayne 2, PC
Det är inte mängden fiender, eller den havererade kontrollen eller pusslen som stör mig. Det är att allt kommer samtidigt. Du ska försöka lösa pusslet som tar dig till nästa nivå - samtidigt som en massa idioter anfaller - med en usel kontroll.

5. Adventures of Bayou Billy, NES
Ett sidscrollande beat-em up från Konami. Hur kan det vara dåligt? Därför att det är svårt redan med en fiende som tål mängder av stryk - och ofta har du mellan två och fyra på skärmen samtidigt.

6. Faxanadu
Spelet som lärde mig avsky äventyrsspel. Det kanske blir bättre - jag kom aldrig så långt. Gå ner i en grotta, kötta hundratals fiender. Gå tillbaks till staden, köp ett nytt vapen och upprepa. Tristessen suger ut min själ och jag undrar om det inte vore roligare att rensa avloppet - eller något istället...

7. Shadows of the Empire, Nintendo 64
Ett Star Warsspel i 3D. Jag vet inte vad det ska föreställa, vare sig grafik- eller spelmässigt. Det är ett shoot'em-up. Färgerna består mest av brunt, knappt ens i olika nyanser, kontrollen är fladdrig och varje gång du dör börjar du med blastern igen. Jättekul, när du nyss var hos bossen. INTE!

8. WWII Tank Commander, PC
Buffelskit, zebraskit, spygrönt, dagen-efter grönt. Blanda allt i en mixer, lägg till kass kontroll och avsaknad av kartor. T.o.m. när kartor finns, så finns inte punkten du ska åka till.

9. Krusty's Funhouse, Super Nintendo
Var är det roliga, VAR?? Man ska leda råttor till en maskin där de avlivas. Helst gäller det att springa runt banan först, för att se vilka block som ska flyttas. Sedan hinna göra det innan en enda råtta hinner förbi det stället.

10. Mortal Kombat, SNES
När man tror man undersökt botten av skittanken (alla ovan) och lagom kommer upp till ytan - då trycker MK ner dig igen! "Det är väl inte så illa?" Nej - det är ännu värre. Gå från Streetfighter II och spela sedan Mortal Kombat. Ingen kontroll, gubben fladdrar vilt i luften. Cheap moves som fällning, som går att göra "Infinites" på, blodet är väck och Fatalities funkar inte utan att stuka tummen.

Ett fightingspel utan bra kontroll - är som att bli fastbunden bakom en zebra och bara vänta på att hans lunch ska återvända - bakvägen.

Vilket är ditt värsta spel?

De värsta spelen jag kört:

Richard Burns Rally. Man behöver inte ens köra det, för att det ska svida i ögonen...

Streetfighterserien, en resa över 25 år:

Skrivet av ironmanken den 12 augusti 2020 kl 09:17
This post is tagged as: Spel

Är det någon som bryr sig om de tidigare SFspelen än? Spelar du fightingspel kanske du borde det...

Notera att jag tar bara med spel som släppts till konsol, utan alla "Hyper", "Champion" och "Ultimate" utgåvor.

Streetfighter II, SNES: Här började jag och det var storslaget! Först körde jag Blanka eller Honda och masade mig uppåt. Sedan kom jag till Sagat och det var tvärstopp. Ett bombardemang av eldbollar, både högt och lågt och hoppade jag mot honom fick jag en Tiger Uppercut rakt i nyllet. Till slut fick även han bita i gräset. Inte ens Bison var lika svår.

Streetfighter II Turbo, SNES: Jag blir fortfarande lyrisk när jag talar om det här.
Trots att jag kört fightingspel till SNES, Playstation, Gamecube och Xbox 360 är detta fortfarande favoriten. Och det släpptes 1993! (mer än 25 år sedan). Det finns inget jag kört före eller efter som har så bra balans mellan karaktärerna. Kens Dragon punch sitter på ögonblicket när man vill ha den, Zangief är giftig med sin Piledriver och t.om. Dhalsim - som var sämst i SFII, är nu jobbig så länge han kan hålla distansen. Det här är den enda "uppgradering" som faktiskt kändes som ett nödvändigt tillägg.
Dessutom kunde man spela som bossarna; Balrog, Vega, Sagat och Bison.

Ett av få spel jag gett en 10:a.

Super Streetfighter II, SNES: Vi fick fyra nya karaktärer: T. Hawk, Cammy, Fei Long och D.J. Den sistnämnda var den enda som var ett problem. Han kunde slänga projektiler och dansa förbi ens egna.
Här var jag hypad till max - att det skulle komma till SNES till slut. Först verkade det som om enbart NeoGeo 3DOspelare skulle få uppleva det. Men det var en besvikelse. Allt kändes ett steg trögare jämfört med föregångaren. Blanka som varit min favorit var nu en av de sämsta. Dhalsim kunde teleportera och flera attacker som Zangiefs Piledriver tog inte lika mycket som i Turbo.

Streetfighter Movie: Jag nämner det bara som en parentes. Med Mortal Kombat blev det populärt med digitaliserade personer. Synd bara att kontrollen var skräp.

Streetfighter IV, Xbox 360: Jag har alltid sett fram emot nästa del av Streetfighter och recensionerna här gjorde mig bara mer övertygad. Först satte jag en 10:a, när jag recenscerade spelet på GR - och ångrade mig sedan - fick betyg 8 som slutbetyg.
Jag jämförde det hela tiden med SFII Turbo - den "riktiga" tian. Massiva combos är svårare och det innehåller för många ploj-karaktärer; Sakura, Dan, Rufus, El Fuerte,
C. Viper. Abel var en pain in the ass - både att möta och spela som. Det kändes faktiskt som belöningskaraktärer när du låser upp Gouken och Seth, men efter ett tag satt jag och längtade efter "Turbo" igen.

Vad har du för minnen av Streetfighter-serien? Vilket tycker du är är det bästa i serien?

Streetfighterserien, en resa över 25 år:

Grafiken är ju läcker så man dreglar, men sen då?