Gamereactor



  •   Svenska

Logga in medlem
Blog
Battlefield 6 tar ett steg tillbaka - på bästa sätt

Battlefield 6 tar ett steg tillbaka - på bästa sätt

Jag har varit orolig för Battlefields framtid ett bra tag nu. För efter att Battlefield 1 lanserades år 2016 har det stadigt gått utför för följetongen, och ett tag kändes det som man aldrig skulle hitta tillbaka till sin fornstora glans. Battlefield 1 var som sagt mästerligt, men uppföljaren Battlefield V kunde inte leva upp till förväntningarna och Battlefield 2042 var ett monumentalt snedsteg som blandade konstiga designbeslut med trasig spelkod. Visst, titeln blev bättre med tiden, men när man valde att släppa ett så pass upphaussat äventyr i ett sådant risigt skick så kändes spelserien där och då snudd på död och begraven. 

Av den anledningen har jag varit försiktigt optimistisk till Battlefield 6. Mycket av marknadsföringen har förvisso sett bra ut, men jag har valt att hålla förhoppningarna i styr för att slippa bli besviken pånytt. Nu däremot, när den första helgen har passerat sedan spelets release, så kan jag med glädje konstatera att Battlefield är tillbaka, och det med besked. 

Att spela flerspelarläget i Battlefield 6 känns nämligen som när man lirade i Battlefield 3 år 2011. Det är snyggt, det är hektiskt och det är storslaget. Dice har länge varit experter på att leverera den där perfekta blandningen mellan simpelt råröjande och trovärdig realism, och Battlefield 6 känns som en naturlig fortsättning på några av seriens allra bästa tillskott. Kartorna är vackra och välgjorda, fokuset på klasser och lagkänsla är tillbaka och spelkoden känns - för en gångs skull - välgjord direkt vid release. Jag har inte upplevt några buggar eller laggande än så länge, och det där planterade “rubber banding-fenomenet” som Battlefield-titlar dragits med i omgångar har lyst med sin frånvaro. 

Att singelplayer-kampanjen luktar intetsägande militärporr med tråkiga karaktärer och Michael Bay-insperarad dum-action gör således ingenting för egen del. Att köpa Battlefield-titlar för dess kampanj är ju lite som att beställa kebabpizza för man är sugen på vitkålssallad. Man kan absolut göra det, men det är inte därför man panik-ringer pizzerian en söndagsmorgon när suget efter fett och kolhydrater gör sig påmind. Battlefield handlar i grunden om multiplayer, och i den kategorin levererar Battlefield 6 på alla sätt och vis.

För Battlefield 6 känns som ett steg tillbaka på helt rätt sätt. Det genomsyras av samma DNA som gjorde spelserien populär från första början, och den där oron för följetongens framtid går äntligen att släppa för egen del. Battlefield is back, and I’m lovin it! 

HQ
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom till Switch 2

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom till Switch 2

Jag skaffade som bekant en Switch 2 redan på releasedagen, men förutom Mario Kart World har det varit ont om regelrätta titlar att avnjuta på min nya maskin. Av den anledningen blev det således dags för ett återbesök till Hyrule och The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (och dess upphottade Switch 2-version) häromveckan, och det var en subtil men trevlig upplevelse som väntade.

 För jag gillade verkligen Links mer invecklade Breath of the Wild-uppföljare när det begav sig år 2023, men det var också rätt uppenbart att titeln kördes på ålderdomlig hårdvara med en fallerade bilduppdatering och en lägre upplösning än vad man kanske hade kunnat önska sig. Med intåget av Switch 2 går det förvisso inte att säga att Tears of the Kingdom är som ett helt nytt spel, men det är sannerligen bättre än hur det såg ut i originalet. 

Bara att det bilduppdateringen är låst till 60fps gör otroligt mycket då spelets fysikmotor annars hade en tendens att annars skapa en hackig upplevelse när det vankades större pussel eller när man byggde eller flyttade på föremål i miljön.De snyggare texturerna adderar därtill lite extra plus i kanten, men det är i framförallt flytet och som denna uppgradering gör sig som mest älskvärd för min egen del. 

Förväntar man sig en uppdatering av den större skolan lär man visserligen bli besviken, men om man är ute efter det bästa sättet att ta del av The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom så är Switch 2-versionen tveklöst utgåvan man bör satsa på. Har man förövrigt sedan tidigare redan köpt spelet till sin original-Switch så kan man få uppdateringen “gratis” så länge man prenumererar på Nintendo Onlie + Expansion Pack.

HQ
Två kvällar med Iron Maiden

Två kvällar med Iron Maiden

 

Jag brukar inte vara den som vill gå på konserten (då jag i grunden är ofantligt lat), men när det kommer till Iron Maiden så kan jag inte hålla mig borta från att trängas med tusentals andra fanatiker och svinga nävarna i skyn medans det luktar svett, kiss och sunkig öl i luften. Av den anledningen bar det av till Fjollträsk i torsdags för att se bandets båda konserter som var inbokade på 3Arena (med runt 40 000 åskådare inpackade båda kvällarna). Här nedan följer några höjdpunkter:

Gubbarna kan än!

Att förstå att dessa herrar knackar på dörren till att bli 70 år gamla inom en relativt snar framtid är svårt att förstå när de är uppe på scenen och spexar. Visst, gitarristerna Dave Murray och Adrian Smith är för det mesta cementerade på scenens vänstra sida utan att röra sig för mycket, men så har det samtidigt varit lde senaste tjugo åren och går inte att skylla på enbart åldern. Att den tredje strängbändaren vid namn Janick Gers hunnit bli 68 år känns däremot bisarrt när han slungar upp benen mot högtalarsystemet eller svingar gitarren runt halsen som om han vore tjugo bast, och att han orkar hålla energin uppe under två timmar är inget mindre än ett mirakel. Man kan sedan se i ansiktet på bassisten Steve Harris att åren börjat ta ut sin rätt, men det hindrar honom inte från att göra ständiga utfall mot publikhavet med sin bas i högsta hugg och sjunga med i varenda vers och refräng med energi och pondus. Den evigt unge sångaren Bruce Dickinson må slutligen inte hoppa över monitorer lika mycket som under början på 2000-talet, men sången höll kanske den bästa klassen sedan 2008, och den nya scenshowen tillät dessutom frontmannen att ta till sin mer teatraliska sida utan att behöva springa maniskt från sida till sida på den maffiga scenen för att få med sig publiken.

Scenografin var mästerlig

Just scenen och showen förtjänar lite extra beröm då den höll absoluta världsklass. Praktiska effekter blandades nämligen friskt med ett visuellt spektakel som levererades via den massiva LED-skärmen bakom bandet, och flertalet låtar kom verkligen till liv med detta nya format. Att se historien till mastodont-låten “Rime of The Ancient Mariner” fläka ut sig över skärmen medans Bruce agerade historieberättare var mäktigt, och lika trevligt var det att se “Fear of the Dark” omfamna publikhavet med sitt kusliga skräcklandskap. Bäst var dock kanske “Hallowed Be Thy Name” där en virtuell version av Dickinson jagades upp mot galgbacken av en ödslig vålnad för att sekunderna senare, efter ha fallit mot sin egen död, återvända i levande person med repet runt sin hals inför den avslutade refrängen. Mäktigt på alla sätt och vis. 

Nya trummisen höll uppe tempot... nästan hela tiden

Nicko McBrain tackade som bekant för sig inför den stundande turnén, och detta innebar att nya skinnpiskaren Simon Dawnson var under luppen under dessa kvällar. Överlag bjöd den tidigare British Lion-batteristen på en väl godkänd insats där bland annat hans markant mindre trumkit gjorde att han kom närmare publiken än vad Nicko gjorde - något som gav en gemytlig känsla från främre ståplats. Man kunde dessutom verkligen se glädjen i hans ansikte när han brände av många av de klassiska låtarna, och enda gången han riktigt kom av sig var i slutet av “Phantom of the Opera” under den första kvällen när han fick hela bandet att hamna i ofas när det var dags att återgå till grundriffet efter solosektionerna. Bruce kammade dock över situationen tämligen snyggt med ett komiskt “There you go!” när Herr Dawnson hittade takten på nytt, och det blev således mer asgarv än ett regelrätt magplask av alltsammans. Under dag två lyckades förövrigt samma Dawnson ta sig igenom hela konserten utan en enda negativ anmärkning.

Låtarna som stack ut

Det var två långa konserter Iron Maiden bjöd på med hela 2 timmar och 5 minuter av aktiv speltid. För en som varit med många gånger hade man såklart kunnat skippa låtar som “Run To The Hills”, “The Trooper” och “2 Minutes to Midnight”, men det var överlag svårt att klaga på setlistan. Förutom en kraftfull start med de tidiga klassikerna “Murders In The Rue Morgue”, “Wrathchild”, “Killers” och “Phantom Of The Opera” fick man med mästerverk som “The Clairvoyant” och “Seventh Son Of A Seventh Son”. Just den sistnämnda låten var en personlig favorit att höra live den här gången då den adderar bandets mer episka sida med svulstiga syntslingor, en somber mittakt och ett kaotiskt avslut som gav mersmak. Även “Powerslave” genomfördes på ett briljant sätt där konsten från albumet med samma namn dynamiskt skiftade snyggt under låtens gång. Här bjöds det även på helgjuten allsång, och när Bruce var iklädd sin sedvanliga dödsmask kunde man nästan tro att han stod på Long Beach Arena år 1985 då han levererade lyriken med samma typ av inlevelse, kraft och passion. 

Sammanfattningsvis så erbjöd Iron Maiden återigen en mäktig föreställning där det inte syns att gubbarna blir äldre mer än i rynkorna runt ansiktena. Den välbyggda showen gjorde att herrarna kunde fokusera mer på att spela bra framför att springa runt som galningar, och rent musikaliskt och upplevelsemässigt har inte bandet låtit eller presterat så här bra på åratal. Om detta var det sista Järnjungfrun gjorde så hade det inte varit ett dåligt avslut, men vi hoppas såklart att Eddie och manskapet återvänder med en ny skiva och en ny turné inom en snar framtid. För man kan aldrig få för mycket av Iron Maiden. 

<br />
 

En helg tillsammans med Nintendo Switch 2

En helg tillsammans med Nintendo Switch 2

Under de senaste 48 timmarna har mitt primära sällskap bestått av Nintendos senaste konsol, den så kallade Switch 2, och jag tänkte av den anledningen komma med ett par snabba synpunkter så här i inledningen av dess livscykel. För det finns både positiva och negativa aspekter att ta del, och detta görs givetvis bäst i klassiskt punktform.

Switch 2 är egentligen Switch Pro

Allt som gjorde original-Switchen så ofantligt populär för åtta år sedan är kvar nu när kalendern visar 2025, och detta är både på gott och ont. Den familjära känslan gör att man känner sig som hemma direkt från start, men det är samtidigt tråkigt att allt för mycket är sig likt. Att användargränssnittet och hemskärmen är identisk med sin föregångare gör att nyhetens behag dör snabbt, och Nintendo borde verkligen ha satsat på någon annan design i menyerna, om så bara för att skilja sig från sin storebror. Själva bygget känns däremot väldigt gediget, och med sin större skärm, bättre kontroller och en bastant byggkvalitet så är det verkligen som att hålla en rejält förbättrad Nintendo Switch i sina nävar - och det säger man ju såklart inte nej till.

Mario Kart World är underbart

De exklusiva lanseringstitlarna till Switch 2 har sannerligen varit lätta att räkna, och egentligen är det bara Mario Kart World som är den enda anledningen att skaffa en ny Nintendo-maskin i detta nu. Som tur var levererar dock den italienska rörmokaren ännu ett briljant racingäventyr där färggrann design möter spännande tillägg. Visst, den öppna världen adderar inte så mycket i sig inuti det så kallade Free Roam-läget, men att tävla mellan loppen gör att världen känns mer sammanhängande och adderandet av Knockout Tour gör att Mario Kart World kommer gå varmt hemma hos mig i många år framöver.

Gamecube i mitt hjärta

De må låta konstigt att snacka om en 20+ år gammal konsol när man ska analysera den sprillans nya Switch 2, men faktumet att man kan spela Gamecube-titlar på Nintendos nya maskin (via Nintendo Online + Expansion Pack) gör mig fullständigt varm på insidan. Att kunna kicka igång The Legend of Zelda: Wind Waker med ett knapptryck får mig nämligen att dra på mungipan och att kunna lira F-Zero GX (ett av världens bästa spel) tillsammans med andra är en fröjd även om det hunnit passera 22 år sedan det begav sig. Nu väntar vi bara på att titlar som Luigi’s Mansion, Pikmin, Super Mario Sunshine, Wave Race: Blue Storm och Fire Emblem: Path of Radiance ska läggas till i framtiden. 

Prisvärt - not so much

Ja, jag vet att man kan skaffa Nintendo Switch 2 via utländska sidor för att dra ner slutsumman en hel del, men faktum kvarstår att det svenska priset är på tok för högt för var man får. För om man landar på 5500 kronor (vilket är priset utomlands) är det betydligt lättare att svälja bristen på regelrätta Switch 2-titlar tillsammans med den familjära känslan från konsolens föregångare, men om du likt mig pröjsade över 7000kr för att ha maskinen på releasedagen så finns risken att man kan känna sig lite besviken. Det är  visserligen fortfarande ett bra stycke elektronik, och jag ångrar inte att jag skaffade den, men just idag så finns det inte någon större anledning att skaffa en konsol om man verkligen inte brinner för Mario Kart eller stundande Donkey Kong Bananza.

Bästa skivan från 2024

Musikåret 2024 har varit tämligen svalt för egen del. För även det har funnit många bra skivor från exempelvis The Strike, Wolf And Raven, Blood Incantation, Tribulation, Opeth, Dark Tranquillity, Nestor, FM och Adence med flera så har det varit ont om de där genomgående bra plattorna som verkligen grabbat tag i en för att sedan aldrig släppa taget. Det finns dock ett album som har stuckit ut över mängden, och som har fått mig att återvända gång på gång sedan releasen den 12:e april. Bandet som ligger bakom alstret i fråga består av ett samarbete mellan de två AOR-giganterna Anders Rydholm (Grand Illusion) och Lars Säfsund (Work of Art), och även om de har kamperat ihop förut i konstellationen Art of Illusion så är  ljudbild man fått ihop den här gången betydligt mer homogen och välarbetad där man blandar det bästa från herrarnas tidigare sound. Debuten betitlad Kaleidoscope erbjuder nämligen ljuvlig Westcoast-doftande AOR med rötterna i band som Toto och Chicago, och där allt från medryckande trum- och basspel blandas med knorrliga melodier och massor av såväl trä- som bleckblåssektioner. 

Det här är helt enkelt en något modernare tolkning av de där gamla LP-skivorna som din morbror lyssnade på back in the day, och även om ljudlandskapet inte erbjuder något nytt så går det inte att förneka kvalitén i låtskrivandet och utförandet. Förutom Rydholm och Säfsund hittar vi till exempel gästspel från Robert Säll (Work of Art) på gitarr samt Matt Bissonette (The David Lee Roth Band) på bas, och att det osar kompetens om hela skivan råder det inga tvivel om.

Men nog snackat, Rydholm//Säfsund erbjuder med Kaleidoscope årets bästa skiva i mitt tycke, och hade det inte varit för de något svagare spåren “4th of July” och “Sara’s Dream” hade detta varit en fullpoängare. Lyssna själva!