Svenska

Snälla Nintendo: Mer DLC tack

Skrivet av Jonas den 2 mars 2021 kl 04:05
This post is tagged as: Önska

Länge kallades nytt innehåll till spel kort och gott för expansioner, men i takt med att det började distribueras digitalt så spred sig förkortningen DLC. För att kraftigt förenkla saker och ting, var det sedan med Horse Armor-tillägget i Elder Scrolls IV: Oblivion som det på allvar börja pratas om det här med mikrotransaktioner.

Länge var spelvärlden ofta negativt inställd mot alla former av DLC, som blandades ihop med mikrotransaktioner. Idag är begreppen lyckligtvis skilja åt, där de flesta accepterar och uppskattar bra expansioner men fnyser åt överpriser för kommersiellt innehåll i form av mikrotransaktioner, i synnerhet så kallad 'pay to win'.

Det finns flera företag som är riktigt bra på just expansioner och behandlar dem som förr, det vill säga betydande nytillskott till befintliga spel. Bethesda har varit klassledande länge med feta utbyggnader av både Elder Scrolls och Fallout, och även Gearbox förtjänar en eloge för sitt DLC till Borderlands 3. Hit tycker jag dock även att Nintendo hör. I de fall de släppt DLC, har det varit väldigt bra generellt. Inte minst i Mario Kart 8 och Super Smash Bros Ultimate.

Och faktum är att jag tycker att de rent av underanvänder modellen. För det är väl inte bara jag som just nu suktar efter ett nytt Mario Kart? Det är hög tid såklart, men med tanke på att Deluxe-utgåvan säljer som smör, så lär det dröja. Här borde Nintendo ta och släppa en cup till (eller två) precis som man gjorde till Wii U. Bara några nya banor för att mildra väntan på nästa spel.

Super Mario Party är ett annat sådant exempel. Jag älskar det, men spelet är ju praktiskt taget tomt på innehåll. Kasta in några nya minispel och en karta till. Vips har livslängden utökats med ett helt år. Det här gäller även Animal Crossing: New Horizons där det borde komma mer innehåll än i de månatliga säsongsuppdateringarna.

Kort sagt vill jag gärna ha mer DLC tack. Nintendo gör i princip inte live service (Super Smash Bros Ultimate är väl tekniskt sett ett undantag) och det ska vi kanske vara tacksamma för, men samtidigt är deras spel så bra och liras så flitigt att jag tycker de förtjänar lite extra omtanke för längre hållbarhet.

Snälla Nintendo: Mer DLC tack

Jag spelar inte Mario Kart 8 lika ofta längre, men lite mer innehåll skulle lätt avhjälpa det i väntan på Mario Kart 9.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Outriders känns mustigt tungt och loot-späckat

Skrivet av Jonas den 1 mars 2021 kl 02:59
This post is tagged as: Intryck

Demot är ju egentligen bara tre timmar långt, men den finurliga utformningen gör ju att man kan spela Outriders flera gång. Och det har jag och sambon gjort i helgen. Jag började med att spela prologen ensam för att kolla in hur allt tar sin början, och kände en skepsis växa på mig.

Karaktärskaparen visade prov på en ganska fattig design, storyn berättas hoppigt och med otroliga, logiska luckor. De karaktärer man ska tycka om är gemytligt bullriga, medan de karaktärer man ska tycka illa om direkt beter sig som elaka idioter utan minsta logik. Den lilla storyn som finns fortsätter med fler ologiska inslag, innan jag så småningom stängde av för att göra något annat. Väldigt lite av Outriders lovade gott.

Dag två bestämde jag och sambon oss för att spela tillsammans och prova på det verkliga Outriders utanför prologen. Och det var ju en förbaskad tur, för det här lovar väldigt gott. Den hubbvärld man får tillgång till är i grunden samma oinspirerade variant som vi hittade i Anthem, och storyn och dialogen är fortfarande bara ett slags fasad utan minsta djup och mening.

Men såhär var det ju även i Phantasy Star Online med, ett av mina favoritspel genom alla tider. Där kunde man spela primitiv fotboll i lobbyn, kolla folk som dansade och köpa utrustning, typ. För uppdragen i Outriders rockar. De är helt utformade för att spelas flera gånger där högre svårighetsgrad ger bättre loot. Och den "magi" man får tillgång till fungerar verkligen som klockrent komplement till skjutvapen.

Själv valde jag närstridskaraktären Devastator som först och främst kan orsaka jordbävningar som skadar fiender framför min karaktär, men snart utökades detta med favoriten Golem som gör mig halvt odödlig för en stund, och senare ett slags vrålstark ground-pound som kan användas utan att hoppa. Sambon lirade Pyromancer och sakta men säkert insåg vi vilket kreativt system People Can Fly skapat, där magin verkligen kompletterar skjutvapnen och möjliggör suverän co-op.

Det finns flera riktigt fiffiga inslag som att man kan hela sig självt efter att han blivit nedkämpad, men med mycket lite liv. Blir jag istället helad får båda jag och den som hela liv. Och senare fick jag väggen Reflect Bullets som bokstavligt talat är en portabel vägg som dock suger åt sig kulor och verkligen fångar allt helt bly, bara för att några sekunder senare returnera all skada mot fienden. Det är såklart ett gyllene tillfällen om min sambo vill byta skydd.

Spelkontrollen känns som något slag blandning av Gears of War (detta team gjorde ju Judgment trots allt) och The Division, och alltså kombinerar tyngd med snabbhet på ett sätt jag gillar. Lägg till det bra banor, rolig loot och en väldigt tillfredsställande utmaning - och du har ett mycket underhållande demo.

Så! Med det sagt är ju Outriders ett av de spel jag ser mest fram emot i vår. Det släpps om exakt på dagen en månad (den 1 april), och allt du låser upp i demot hänger med till det färdiga spelet. Jag rekommenderar dig varmt att testa trots en mycket svag inledning, har du bara någon/några att spela med så tror jag detta kan bli en höjdare.

Outriders känns mustigt tungt och loot-späckat

Tanten och jag pustar ut efter att ha överlevt den förfärligt svaga ingressen, därefter tar demot fart och blir en riktig höjdare.

Starfield, Deathloop, PS5 och Xbox

Skrivet av Jonas den 26 februari 2021 kl 03:17
This post is tagged as: Spekulation

De senaste årens mest spektakulära uppköp i spelvärlden är såklart att Microsoft lade rabarber på ZeniMax och därmed även Bethesda förra året. Än är affären dock inte i land, och som en följd av detta får Microsoft inte prata om sina planer ännu. De får helt enkelt inte bestämma över en studio de inte äger. Vilket är rätt rimligt.

Lek med tanken att de hade fått gå in och beordra att all utveckling av Playstation 5-spel ska läggas ner. Sedan säger EU att affären inte godkänns, varpå allt går i stöpet. Vips sitter Bethesda med urgammal Playstation 5-kod, utvecklare som dragit till andra studios och kommer behöva försena sitt spel med ett år helt utan anledning.

Nåväl, i mars väntas affären vara klar och det mesta tycks peka på att det går vägen (att döma utifrån rapporter från sidor dedikerade till ekonomi). Då får man förmoda att Microsoft vill uppmärksamma det på något sätt, aningen via ett event, en Phil Spencer-intervju i en stor tidning eller något annat. Men klart är att Bethesda fram till nu arbetat på Starfield även till Playstation 5. Och om spelet ska komma i år - vilket det ändå rytas om - bör den vara i princip klar.

Hur göra då? Det finns såklart en poäng med att ha det exklusivt för Xbox-ekosystemet eftersom det skulle locka nya prenumeranter. Samtidigt ska de då slänga bort en version som ändå kostat studion väldigt mycket pengar och som riskerar att inte göra de anställda så värst nöjda med sin nya ägare. Dessutom kommer ju Playstation-versionen också dra in pengar.

I fallet Starfield tycker jag det finns goda argument som talar för att det faktiskt kan komma till Playstation 5. Möjligen senare, möjligen med mindre innehåll, möjligen inte lika snyggt, men jag kan tänka mig att det ändå kommer. Det tror jag däremot inte om andra spel, inklusive framtida Fallout och Elder Scrolls (då snackar jag om singleplayerspel). Microsoft betalade runt 60 miljarder svenska kronor för ZeniMax, de måste ha tänkt att de ska få något för pengarna.

En del har lanserat teorin att deras spel fortsatt ska vara multiformat, men varför då alls köpa ZeniMax? Ytterligare andra menar att de stora spelen ska vara multiformat och de små ska vara exklusiva. Men 60 miljarder är rätt mycket cash för att få några exklusiva småspel, tycker du inte?

Andra menar att det var för att kunna släppa deras spel direkt till Game Pass, men för 60 miljarder hade de kunnat få släppa Bethesdas framtida spel till Game Pass dag ett, och förmodligen även alla spel från Ubisoft, Capcom, Square Enix och mer därtill. De pengarna räcker till att komplett bekosta hela utvecklingen av sisådär 40-50 storspel. Somliga har även lanserat teorin att de ju tjänar pengar på Playstation-versionerna och att de därför ska köra multiformat. Men varför då ha ett enda spel exklusivt? Varför ska någon ha det? Och igen, ska de låta allt vara som tidigare, varför då slösa 60 miljarder kronor?

Jag får inte ihop ekvationen. Utom möjligen i fallet Starfield. Jag kom att tänka på detta under kvällen när Sony hade sin stream och visade upp Arkane Studios hutlöst läckra Deathloop. Det har premiär den 21 maj till PC och Playstation 5, ett datum då Microsoft mest sannolikt äger utvecklaren Arkane Studios. Spelet har ett års tidsexklusivitet, varpå det garanterat kommer till Xbox Series S/X (förmodligen med något extra) samt Game Pass, det är trots allt ett Microsoft-spel.

Men sedan blir det intressant. För om Deathloop säljer bra och blir populärt, så kommer det givetvis en uppföljare. Vad händer då? En rimlig gissning är att Microsoft ser det som ett ypperligt tillfälle att locka de Playstation 5-ägare som lirade ettan att investera i deras ekosystem för att få spela uppföljaren. För jag tror inte att del två kommer till något annat format (igen, vad har de lagt 60 miljarder på?), vilket sannolikt är exakt vad som gäller även för The Outer Worlds 2 den dagen det släpps.

Jag får ändå utgå från att Microsoft spenderat 60 miljarder kronor för att stärka det egna ekosystemet och få folk att investera i Game Pass. Det finns en anledning till att Disney dragit tillbaka Marvel från Netflix, och det är att de vill att fansen ska investera i Disney+. Att Microsoft skulle lägga denna summa pengar och sedan fortsätta som tidigare känns helsnurrigt, då har man alltså betalt för ingenting.

Men med det sagt, tror jag ändå alltså att chansen är god att Starfield trots allt kommer att släppas till Playstation 5, medan Deathloops uppföljare lär bli PC/Xbox-titlar. Det verkar helt enkelt logiskt.

Starfield, Deathloop, PS5 och Xbox

Kvällens Deathloop-trailer var otroligt bra, kolla in den här.

Fult trick med glädjedatum för att skapa hype

Skrivet av Jonas den 25 februari 2021 kl 01:46
This post is tagged as: Åsikter

Ingen har väl glömt den tveksamma demonstrationen av Halo Infinite förra året. Spelet såg visserligen roligt ut, men även ofärdigt och bara kort tid efter bekräftades att det försenades till 2022 med öppet datum. Att tro att corona-viruset hade sina slemmiga tentakler med i spelet verkar rimligt, men jag köper inte det fullt ut som ensam orsak.

När Microsoft visade upp Halo Infinite i juli, hade corona-pandemin rasat i fyra månade. Det var den 11 mars det förklarades som pandemi och all nedstängning i väst startade. Jag fattar att det måste ha blivit en väldig omställning innan folk fått ordning på hemarbetet (som idag verkar flyta på ganska bra), men det vi fick se från Halo Infinite skvallrade om ett spel som oavsett detta inte kändes moget för släpp. Och mycket riktigt är förseningen runt ett år lång.

Kort sagt tror jag det var ett glädjedatum. Microsoft visste nog att spelet inte skulle släppas till Xbox Series X-lanseringen, men ville hålla illusionen vid liv för att folk skulle snacka och förhandsboka. Fult, men Microsoft är inte ensam om denna strategi, utan jag är övertygad om att även Sony tillämpat detta.

Under gårdagen fick vi som bekant beskedet att Gran Turismo 7 försenas till 2022 i förbifarten i en tidningsintervju, och idag rapporterar vi att även nya God of War ryktas bli försenat (något som även styrks av våra egna källor sedan lång tid tillbaka). Även i dessa fall tror jag Sony aldrig planerade att släppa dem under 2021 egentligen.

Precis som insidern Klobrille påpekar handlade det förmodligen mer om att skapa narrativet att det blir ett riktigt bra första år (det verkliga utfallet för Sony tycks i huvudsak bli Returnal, Ratchet & Clank: Rift Apart och Horizon Forbidden West) för att folk verkligen skulle behöva en ny konsol. Och det tycks ju ha fungerat för både Microsoft och Sony.

Xbox Series X och Playstation 5 är slut överallt. På min Instagram får jag regelbundna uppdateringar från butikskedjor jag följer om att de fått in lager från den ena eller andra konsolen och arrangerar lotterier för att folk ska kunna få sin konsol. Hur mycket av det här som beror på förväntningar, vet jag inte, men det verkar inte helt orimligt att många ändå sett fram emot att under sitt första år kunna spela Forza, nystarten för Halo, Gran Turismo 7 och nya God of War.

Kanske hade intresset varit betydligt lägre utan lockelsen om ett magiskt bra första år? Det får vi såklart aldrig veta, men jag står fast vid min åsikt att både Microsoft och Sony kört ett fult trick och presenterat glädjedatum de visste aldrig skulle fungera.

Fult trick med glädjedatum för att skapa hype

Räkna inte med något nytt God of War i år, trots löften om en 2021-lansering.

Förbud mot att prata om Hogwarts Legacy

Skrivet av Jonas den 24 februari 2021 kl 03:20
This post is tagged as: Åsikter

Det var den kände Bloomberg-journalisten Jason Schreier som under natten twittrade att det inte kommer få skapas några trådar på spelforumet Resetera om det kommande Harry Potter-spelet Hogwarts Legacy som rör marknadsföring (nya trailers, mer information och så vidare), och de skriver att this functionally bans almost all threads leading up to release". Det är såklart i Reseteras fulla rätt, med tanke på att det är deras forum och där gäller deras regler.

Det betyder dock inte per automatik att jag behöver tycka att det är klokt resonerat. Resetera är spelvärldens idag viktigaste forum och arvtagaren till Neogaf, och även en ovärderlig källa för nyheter eftersom det hänger både utvecklare, insiders och andra branschpersonligheter där. Forumet är också stenhårt modererat, vilket är något jag generellt uppskattar eftersom folk som inte har något konstruktivt att tillföra i diskussioner snabbt försvinner.

Ett sådant här beslut tror jag däremot inte på. Det handlar i synnerhet om åsikter som tillskrivs J.K. Rowling och spelets lead designer (läs mer här), som jag definitivt förstår betraktas som lika onda som idiotiska. Medan Rowling såklart skapade Potter-världen, känner jag att det måste gå att skilja på verk och person i ett sådant fall. Det är kopiöst mycket musik, TV, böcker och liknande kultur som vi isåfall inte ska kunna prata om för att det var en rövhatt bakom skapandet, och i fallet Hogwarts Legends är det hundratals andra personer som också är inblandade och går till arbetet varje dag (som i pandemitider förmodligen är hemmakontoret), och inget hellre vill än att skapa en mysig och ursnygg trollkarlssimulator.

Jag är generellt inget fan av så kallad 'cancel culture', men kan absolut se problem med gränsdragningar, som hur somliga ogenererat sprider falskheter om corona-vaccinet och därmed faktiskt indirekt hotar folks liv eller påverkanskampanjer inför val från odemokratiska länder. Det är ingen enkel och rak gräns, och ett forum som Resetera sätter givetvis sina egna regler (precis som vi gör).

Men det sagt... När det finns en till synes allt större skara människor som säger sig vara tystade och inte får framföra sina åsikter (om jag får generalisera, är de dock ofta av det milt sagt grumligare slaget), tror jag ett förbud mot att prata om ett kommande Harry Potter-spel på ett spelforum blir något slags kvitto på en debatt som faktiskt inte är helt hälsosam och åtminstone delvis ger konspirationsteoretiker rätt. Och det vinner nog ingen på.

Förbud mot att prata om Hogwarts Legacy

Jag har full förståelse för att många tappat suget för Harry Potter-universumet efter de många turerna med Rowling, men steget därifrån att förbjuda diskussion om delar av det tror jag är fel väg att gå.

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy