Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Gör en god gärning och släpp fler spel

Skrivet av Jonas den 7 april 2020 kl 01:48
This post is tagged as: Övrigt

Det är inte alls avsett som en fortsättning på gårdagens blogginlägg, även om coronaförsenade spel fortfarande är temat. För det är trots allt så att mänghder av spel kommer skjutas upp den kommande tiden. Ofta är förklaringen sjuk personal och sämre synergieffekter av att alla jobbar hemifrån. Och det köper jag.

Däremot upplever jag att det finns en ängslighet till att våga släppa spel, att det liksom finns nackdelar på något sätt. Att konserter ställs in är inte konstigt, folk kan/bör inte umgås. Samma gäller för biofilmer. Men det betyder inte att folk slutat konsumera musik och film, tvärtom gör de detta mer än någonsin nu när så många sitter hemma.

Det här gäller även för spelvärlden. Folk spelar just nu mer än någonsin, och detta finns det fina siffror på. Att spel försenas på grund av långsammare utveckling förstår jag såklart och tycker att det är rätt tänkt - men se för sjutton gubbar sedan till att släppa spelen så snabbt det går.

Försäljningen i butik tar säkert stryk till viss del, men många beställer bara ändå och digital nedladdning ökar. Att få nya, fräscha spel hjälper folk att hålla sig sysselsatta och glada hemmavid. Med onlinestöd går det rent av att hänga med polare och ha kul utan den minsta smittorisk. Vi har lirat Mario Kart 8 massor online senaste tiden och bara lagt en mobil med högtalartelefon på och snackat skit med varandra samtidigt som vi spelar.

Spel är den kanske bästa sysselsättningen man kan företa sig med under en kris som denna, och även om jag inser att spel kommer försenas och skjutas upp närmsta tiden (som Minecraft Dungeons och The Last of Us: Part II) - så se till att få ut dem så snabbt det går sedan problemen med utvecklingen är lösta. Det är en av de största välgärningarna utgivarna kan göra för ännu ej smittade som bara sitter hemma och har tråkigt.

Gör en god gärning och släpp fler spel

Coronakrisen har fått folk att spendera allt mer tid med TV-spel, och glädje är den bästa medicinen vid trist isolering.

Tyken övertro på PR

Skrivet av Jonas den 6 april 2020 kl 02:41
This post is tagged as: Åsikter

Läste under helgen Petters blogginlägg, där han landade i ungefär samma slutsats som jag gjorde några dagar tidigare angående förseningen av The Last of Us: Part II. Inget okontroversiellt egentligen, bara att det känns lite märkligt att skjuta upp ett spel som skulle lanseras månaden därpå på obestämd tid - om det är i princip klart och handlar om logistik.

Ännu mindre kontroversiellt blir det när man betänker att det blåst lite om utvecklarna. Folk har lämnat i drivor, missnöje har ventilerats i media, det har försenats tidigare och allt som visats har inte mottagits odelat positivt (vilket är något Naughty Dog inte upplevt på minst tio år). Det finns helt enkelt lite faktorer som kan tänkas påverka spelet, annat än coronaviruset.

Helt okontroversiellt. Antingen håller man med ("Risken finns att det ligger något i det, det finns allt lite frågetecken"), eller så gör man det inte ("Naughty Dog är känd som hård arbetsplats och de brukar leverera som bäst under press, tror ingen behöver oroa sig"). Men för många räcker det inte. Så som är så vanligt nuförtiden, så måste häcklandet fram.

Det ska förolämpas och förklaras hur dumt det är. Gärna genom att hänvisa till att Naughty Dog säger att allt är bra - ungefär som att PR-snack i vår bransch är en källa av sanning att ösa ur. Lek med tanken att det inte skulle vara bra, är det någon på allvar som tror att Naughty Dog skulle skriva ett officiellt uttalande i stil med: "Vi har kaos just nu, alla topparna har stuckit och klåpare har tagit över. Druckmann har drivit på för hårt så stora delar av arbetsstyrkan är utbränd och våra fokusgrupper säger att spelet inte håller måttet."

Jag vill betona att detta inte är något unikt för Naughty Dog. Såhär fungerar det för alla. Hur många gånger har inte tidsexklusiva spel kallats exklusiva innan det krupit fram att det visst kommer till andra format senare? Hur många gånger har ett spels utveckling gått bra, för att kort därefter läggas ner? Hur många gånger har funktioner i spel utlovats finnas med för att sedan saknas? Och så vidare, och så vidare. Inget företag pysslar med negativ PR. Självkritik är oerhört ovanligt.

Det kan även vara så att The Last of Us: Part II försenas hela vägen till Playstation 5 av rent taktiska skäl, vilket även det är svårt att förklara: "Vi kände att det är magert med spel och vi är lite bekymrade för konkurrenterna så därför skiter vi i att de som har Playstation 4 får vänta ett halvår extra". Lek med tanken att sistnämnda scenario gäller. Hur hade du själv gjort om du behövde ta beslutet? Rimligen är det bästa alternativet att vara lite diffus, säga att allt går bra och skjuta upp på obestämd tid, eller hur?

Vill även tillägga att somliga dristar sig till att vara tyken med att luta sig mot argument som att Jason Schreier på Kotaku säger att det inte är något fara på taket. Jag har den största respekten för Schreier och använder honom ofta som källa i mina nyheter - men han är inte direkt felfri (vilket är orsaken till att jag ofta märker hans åsikter som rykten).

Vart vill jag komma? Jo, att jag (och Petter) inte har en susning om hur snacket gått hos Sony, utan nyfiket spekulerar om vad det handlar om - vilket det för den sakens skull inte finns någon som som helst anledning att dra fram ett tyket humör, och framför allt inte motivera detta beteende med att den officiella förklaringen säger något annat.

Tyken övertro på PR

Ett spel som säkerligen blir skitbra, oavsett hur länge det försenas eller förklaringen till det.

Tråkig men inte helt oväntad försening

Skrivet av Jonas den 3 april 2020 kl 03:10
This post is tagged as: Playstation 4, Åsikter

Hade egentligen tänkt blogga om något helt annat, men det faktum att The Last of Us: Part II försenats gör att jag vill kommentera den saken. För det är trots allt tråkigt på flera olika nivåer. Dels det mest uppenbara (att vi måste vänta längre på det), men dels även sådant som att spelvärlden tappar ett dragplåster (det är bra för alla!) och att det blir en ännu tråkigare coronaisolering.

Även om det är en jäkla klyscha, så tar vi dock hellre ett bra spel senare än ett halvfärdigt i tid. Och det är viktigt att minnas.

Sägas ska att jag faktiskt redan innan var inne på att spelet skulle försenas. Jag tyckte (och tycker) att det varit lite för tyst om hur utvecklingen går, nya bilder, trailers, information och liknande för ett storspel som skulle släppas nästa månad (kände för övrigt samma sak inför försenade Minecraft Dungeons). Corona har såklart dominerat allt senaste tiden, men faktiskt bara i drygt en månad. Nu säger Naughty Dog att spelet i princip är färdigt och att bara finputs återstår, men skjuter upp det på obestämd tid.

Jag har ingen insyn i om det stämmer eller ej, men tror att det kan handla om klassisk PR. Då hade lanseringen kunnat skjutas fram en månad eller två. Förseningen lär vara större än så, kanske rent av tills Playstation 5 kommer (det vore onekligen ett riktigt bra premiärspel). Och det kommer såklart göra The Last of Us: Part II bättre i slutändan.

Har sett att somliga jämför med uppskjutna filmer, men dessa är beroende av att folk går på bio, något som inte fungerar med coronaeländet, medan folk däremot tycks spela desto mer. Misstänker helt enkelt att det var fara för försening med eller utan corona - och oavsett vilket så känns det helt okej. Tråkigt, men som sagt. Kvaliteten först.

Tråkig men inte helt oväntad försening

The Last of Us: Part II släpps nu på obestämt datum. Naughty Dog skyller inte på corona, men jag misstänker att eländet haft ett spröt med i leken.

Nu finns Community på Netflix

Skrivet av Jonas den 2 april 2020 kl 02:44
This post is tagged as: TV-serier

Det är en av de roligaste sitcoms jag vet, men som många smalare och serier hade Community svårt att hitta en större publik. Därmed gick det som för Arrested Development, Scrubs, Family Guy och många andra klassiska komediserier rätt skakigt.

Betygen var det dock inget fel på och Vox kallade den nyligen för "one of the most inventive shows in TV history" medan Screenrant menade att serien "completely reinvented the sitcom genre". Och jag köper det. Tärningsspelandet, paintball-äventyren och mycket annat är grejer jag kan se om och om (och om) igen. Ren briljans.

Och orsaken till att jag tar upp det är att Community nu finns på Netflix. Alla sex säsongerna. Har du inte sett dem förr så rekommenderar jag varmt att du åtgärdar det nu. Och har du sett dem förr - så vet du ju redan varför det är värt att se dem igen.

Nu finns Community på Netflix

Coronakarantänen blev just så mycket roligare.

Panisk jakt efter String Fish

Skrivet av Jonas den 1 april 2020 kl 01:47
This post is tagged as: Switch

Klockan 05:00 skiftar Animal Crossing: New Leaf dygn och en ny månad tar vid. Och ny månad i Animal Crossing, brukar betyda nya insekter, fiskar och annat. Så även i detta spel, där jag för tillfället saknar String Fish. Trots att min lilla vattenpöl ovanför vattenfallet rimligen bara bör vara gegga efter all förförisk fiskmat jag vräkt ner där - så har jag ingen String Fish.

Och nu är jag inställd på en lång natt. För efter 05:00 är det slut på String Fish till och med nästa år (alternativt att jag kan försöka träffa någon på södra halvklotet får att få fiska i dennes vatten). Det verkar besvärligt dock och jag har ingen lust att försöka göra på det sättet, jag har ju en egen by att ta hand om (Iacon!).

Med det sagt - önska mig lycka till med fiskelyckan!

Panisk jakt efter String Fish

Jag BEHÖVER denna.