Svenska
Blog

Önskemål inför Star Wars: Battlefront III

Skrivet av Jonas den 6 februari 2018 kl 01:58

Jag har spelat över 200 timmar Star Wars Battlefront II vid det här laget och jag gillar det. Den sjua jag gav det i betyg står sig väl, och sedan lanseringen finns nu både mer single- och multiplayerinnehåll, utan extra kostnad. En av de brister jag klagade på var det enkla faktum att det känns som att Dice har dålig koll på Star Wars samt att det helt enkelt inte är så spännande som det ofta blir i spel som Battlefield, Halo eller Call of Duty.

Känslan av liv och död infinner sig inte riktigt och hjältarna är överdrivet kraftfulla. Möter du en ilsken Rey eller Bossk så kommer du att dö. Och det finns inget du kan göra åt saken. Det är inte särskilt roligt och jag hoppas att det är en av de saker som Dice ser över till den tredje delen. Han Solo är en småfeg smugglare som uträttade stordåd när det verkligen gällde och absolut ingen tok-Rambo som porträtteras väl genom att halvt odödlig rusa fram över slagfält och skjuta ned tjogvis med fiender.

Jag stör mig även på omladdandet av vapen som Dice maskerat som ventilering av laserpistoler. Bara slopa detta. Star Wars är inte Battlefield och borde få stå på egna ben. Dessutom är tankegodset att du inte får spela med dina vänner, utan slumpas ihop med andra som sedan får extra Battlepoints om ni håller ihop, så gräsligt dålig att jag undrar vad som egentligen hände där. Under alla matcher jag spelat, vilket är nästan dagligen sedan det släpptes, har jag inte stött på en enda match där folk faktiskt försöker hålla ihop gruppen. Det enda Dice åstadkommit är att se till att splittra grupper av vänner och på så sätt gjort multiplayer med andra tråkigare.

Även menyerna vill jag för övrigt ska göras om. Helt. Att inte kunna uppgradera utan att lämna multiplayer är obegripligt, likaså hur det skiftas med vilka knappar som gör vad i det träiga systemet för att inkassera belöningar och utrusta klasser, hjältar och skepp på olika sätt. Ren tristess.

Men! Det jag saknar allra mest och som jag tycker är helt bortslösat, är hur Battledroids används. Dessa "Roger Roger"-typer är ju en av få ljuspunkter från Phantom Menace. Här springer de omkring som de hade raketer under metallfötterna, missbrukar rullningarna som alla andra, bär bandanas (!) och hoppar omkring. Det roliga med Battedroids är ju hur usla de är, de slåss genom att vara många.

Det känns som ett extremt dåligt utnyttjat koncept. Istället för att slänga på ett Star Wars-skin på Battlefield, som man nu gjort, och på kuppen få den mesta Star Wars-känsla att försvinna - så borde vi ha fått ett asymmetriskt spelläge. Säg 200 liv för Battle Droids (som maximalt 20 spelare får använda upp) mot 20 spelare med ett liv vardera för klonsoldater, alltså 20 mot 20. Sedan kan sistnämnda få ha fler fordon, bättre utgångspunkt, gå snabbare, regenererande liv, kraftigare vapen, bättre rörelseförmåga och tåla mer.

Helt plötsligt skulle klonkrigen faktiskt kännas som klonkrigen och låta oss uppleva det på ett sätt som inte gjorts i spelvärlden. Stenhårda strider mot en fiende som sänks av en enda träff, men som kommer i enorma antal medan klonkrigarna blir färre och färre och verkligen tvingas arbeta som ett team. Där har vi något som skulle kännas som Star Wars för min egen del och vara betydligt roligare än de märkligt balanserade Galactic Assault-uppdragen som finns nu.

Önskemål inför Star Wars: Battlefront III

De nya storyuppdragen i Star Wars Battlefront II är spelmässigt generellt bättre än de i originaläventyret.

HQ