Svenska
Blog

Flykten från Rockstar

Skrivet av Jonas den 9 mars 2018 kl 02:00

Tanken var som bekant att Rockstar skulle släppa Red Dead Redemption 2 under årets första halvår. Och Rockstar släpper gärna sina spel under sommaren. Deras titlar är så overkligt starka att det lika gärna kunde vara julafton när de kommer eftersom alla måste ha dem och sedan ångar det på med full kraft och när julafton sedan faktiskt kommer på riktigt så fortsätter deras mästerverk att flyga ur hyllorna.

Det här har de andra spelmakarna varit tacksamma för. Då kan de släppa sina spel under hösten utan att få försäljningen alltför saboterad av Rockstar. Men så kom bomben. Rockstar gör annorlunda mer Red Dead Redemption 2 som behöver försenas en tredje gång. Det kommer nu istället i slutet av oktober. I synnerhet Activision och EA satte i fel strupe.

De har ju som bekant Call of Duty: Black Ops 4 och Battlefield V på gång i år. Battlefield 3, 4 och 1 har alla kommit i oktober. På så sätt hinner de sälja en hel del till krigssugna gamers innan Activision släpper lös sitt monster, Call of Duty. Bara det att i år kommer detta vara en fenomenalt usel idé Självaste Activision har darrande bestämt sig för att rucka på novemberlanseringen av Call of Duty och meddelade idag att Black Ops 4 kommer en hel månad tidigare än vanligt.

Själva skulle de aldrig medge detta såklart utan kommer förklara det på annat sätt, men 2018 blir första året sedan Call of Duty 2 släpptes som ett spel i serien kommer i oktober - som av en slump för att Red Dead Redemption 2 kommer en vecka innan de normalt kör. För EA blir det ännu värre dock. De hade garanterat tänkt släpps Battlefield V ungefär samtidigt som Activision nu släpper Call of Duty: Black Ops 4.

Oavsett vad man tycker om spelserierna, så är Call of Duty den som säljer bättre. Inte ens när EA och Dice tokhyllas för mästerliga Battlefield 1 lyckades de helt skåpa ut Call of Duty: Infinite Warfare som är den av de mest utskällda delarna i spelserien, utan höll ungefär jämt skägg. Till detta kan läggas att Activision hann före med WWII förra året, och när nu EA ryktas göra samma grej har det inte riktigt samma nyhetens behag - och de ska dessutom möta en ny del i Black Ops-serien som råkar vara det tyngsta konkurrenten har.

Jag älskar Battlefield, och kommer definitivt spela V, men det går inte att bortse ifrån att EA inte vill tävla direkt mot Activision och definitivt inte mot Rockstar. Ska de hinna få ut sitt spel någon vecka innan som strategin hittills varit, så måste de alltså lansera i september. Förmodligen innebär det ett mer pressat schema tidsmässigt (om de räknat med sju månader till lansering och nu bara har sex, så är det en ganska rejäl procentuell kapning av utvecklingstid) och att det kommer lite väl långt från högsäsong, Black Friday och julrusher.

Alternativet är att köra samtidigt som Activision och Rockstar, men jag tror verkligen inte att Battlefield tål detta. Det kommer kosta miljoner i utebliven försäljning. Som ett resultat av detta har vi nu den mycket märkliga sitsen att november, som normalt är månaden utgivare drar sig för eftersom det är så överfullt med storspel, i dagsläget är i det närmaste tom. Och jag kan tänka mig att det förblir så, om nu inte Dice, Treyarch och Rockstar slarvat med sina spel och inhöstar tveksamma betyg - men det tror jag verkligen inte på.

Flykten från Rockstar är redan ett faktum. Om Red Dead Redemption 2 blir ens i närheten av lika stort som Grand Theft Auto V kommer det vara som att hoppa bungiejump utan lina att lansera sina spel i närheten. Jag tror helt enkelt att väldigt många givna lanseringar stället kan komma att skjutas upp till 2019, alternativt skjutas bakåt som för Call of Duty: Black Ops 4. Rockstars cowboys är något utgivarna tar på största allvar, så till den milda grad att det kommer påverka hela spelåret 2018.

Flykten från Rockstar

Redan förra Red Dead Redemption sålde runt 15 miljoner och förväntningarna på uppföljaren är betydligt större. Rockstars senaste spel var för övrigt Grand Theft Auto V som sålt över 90 miljoner. Man kan förstå utgivarnas oro...

HQ